• vinterlärka

Behöver kyla, får panik av värmen!

Jag är oerhört värmekänslig! Tycker det är jobbigt bara nu när våren är här. Samtidigt så jag gillar solen också såklart.
    Tänkte höra om någon vet om man kan köpa någon billig slags AC? Inte en sådan man installerar utan en fristående. Någon som ger kyla iaf! Det räcker inte med en vanlig fläkt. Fläkt med inbyggd AC eller något kanske.
    Vet inte, är inte kunnig alls inom dessa områden och kanske skriver fel, men ni kanske förstår vad jag är ute efter ändå? Kyla inomhus enkelt. Som inte kostar för mycket.

GLAD PÅSK!

• Svar på tråden Behöver kyla, får panik av värmen!
  • vinterlärka

Tack snälla Juni flickan, du har verkligen räddat mig!!!
    Min pojkvän blev också glad för min skull och sänder ett tack han med.

Ha en underbar påskhelg!
    Kram

• mimmi 1

finns det verkligen ingen luft-kylare som man inte behöver slänga ut en tjock slang ut genom fönstret?
    alla jag tittat på funkar ju så....
    på sommaren funkar det ju inte så bra med att göra så, slangen är ju rätt tjock, och det kommer ju in både flugor o annat om fönstret ska stå öppet.

dessutom har vi ej öppningsbara fönster i flera av rummen, så vad gör man??

Nån som vet om det finns en bra apparat som fungerar på annat sätt??

Ursäkta att jag snyltar in mej i tråden...

• Pappa G

Precis som mimmi1 skriver, så bygger ju de här mobila enheterna på att man på ett smart sätt måste lösa hur slangen som för bort varmluften ska kunna dras ut. Och det är inte så enkelt för en bra funktion. Att bara hänga ut den genom ett fönster gör ju att massor av varm luft slinker tillbaka in i rummet och minskar effekten påtagligt.

Alternativet är en maskin med separat enhet ute respektive inne. Många luft/luftpumpar har idag kylfunktion inbyggd.

Det är inte heller gratis att kyla ett rum. Det kostar i princip lika mycket som att värma det. Så en AC påslagen dygnet runt, genererar tusenlappar i elräkning.

• vinterlärka

Har en vän som jobbar lite med kyla och hon sa också att det är slang utanför fönstret som gäller. jag tror det var så iaf, mest min pojkvän som diskuterade detta med henne.
    Jo, det är det som är det värsta, elräkningen... Tyvärr måste jag göra detta för min hälsa. Fungerar inte på mornarna, inte ens nu. Mår skitdåligt! Fast jag kommer absolut inte ha den påslagen hela tiden!

Är väldigt tacksam för Juni flickans tips, men läste lite recensioner och den verkade tyvärr inte kyla så mycket.

• Pappa G

De låter ju också en del (inbyggd fläkt) så att sova i samma rum tycker jag är svårt. Det är väl inte heller särskilt lämpligt ur hälsosynpunkt. Man drar lätt på sig förkylningar etc.

Kyleffekten på den länkade maskinen låter fullt normal. Att den skulle vara lämpad att kyla upp till 85 m² en varm svensk sommardag låter dock kraftigt överdrivet. Den fungerar bäst i det rum den står i.

Vi har själva en liknande sedan några år tillbaka, men den används inte särskilt flitigt på grund av alla kringproblem.

• vinterlärka

Pappa G skrev 2009-04-13 12:00:36 följande:

De låter ju också en del (inbyggd fläkt) så att sova i samma rum tycker jag är svårt. Det är väl inte heller särskilt lämpligt ur hälsosynpunkt. Man drar lätt på sig förkylningar etc. Kyleffekten på den länkade maskinen låter fullt normal. Att den skulle vara lämpad att kyla upp till 85 m² en varm svensk sommardag låter dock kraftigt överdrivet. Den fungerar bäst i det rum den står i. Vi har själva en liknande sedan några år tillbaka, men den används inte särskilt flitigt på grund av alla kringproblem.
    Nej, sova med den går inte, det förstår jag. Tänkte mest ha något att slå på när värmen blir för outhärdlig och en vanlig fläkt fungerar inte. Såvida det inte finns en superfläkt! Mitt rum är väl på ca 25-30 kvadrat.
    Vilka kringroblem är det kring den ni har?
  • Pappa G

Det är de problem vi har gått igenom innan, med slanggenomföringen, ljudnivån, fläkten och elförbrukningen etc.

Tyvärr så måste de vara igång för att ge effekt. Slår man av dem helt, så är det normalvarmt i rummet redan efter 10 minuter.

• vinterlärka

Pappa G skrev 2009-04-13 12:22:31 följande:

Det är de problem vi har gått igenom innan, med slanggenomföringen, ljudnivån, fläkten och elförbrukningen etc.Tyvärr så måste de vara igång för att ge effekt. Slår man av dem helt, så är det normalvarmt i rummet redan efter 10 minuter.
    Jaha, trodde du hade en liknande som den för 799 som det länkades till. Den är ju utan slang. Det var därför jag inte kopplade resonemanget, eftersom du även skrev att man helst skulle ha en med slang.
    Usch, svårt det är, får se vad det blir för kylanläggning.
    Är du kunnig på detta? Tror du det kan hjälpa en del med en lite dyrare och större fläkt istället? Själv har jag bara testat en bordsfläkt och det fläktar ju bara precis om man är inpå den. Det behöver inte vara superkyla, men jag vill känna att det kommer en kylande luft.
  • vinterlärka

Förresten, tack pappa G för all hjälp!

• Pappa G

Den för 799 kr har ju ingen kylkompressor. Den verkar ju kyla genom att blåsa luft på kylklampar man får ta ur frysen. Det kan inte bli mycket till kyleffekt..

Kunnig och kunnig.. Vi har en sådan portabel AC, så det är väl erfarenheter från den, och lite större anläggningar på kontor/butiker man arbetat på och så.

Bor man i eget hus, så rekommenderar jag en billig luft/luftvärmepump som även klarar att kyla. Kostar en slant att installera, men ger bäst effekt och är tystast.

• mimmi 1

tänk så tokig man är först så går man hela vintern och längtar till sommar´n, och när den då äntligen kommer, eller är på väg, så blir man bara tokig av värmen..

• Pappa G

Bra ventilation är ju också viktigt, så att den kalla luften på natten kan ta sig in i sovrummet.

Fast den allra bästa vägen tycker jag är att kyla sig själv, genom ett kvällsdopp..

• vinterlärka

mimmi 1 skrev 2009-04-13 15:07:45 följande:

tänk så tokig man är först så går man hela vintern och längtar till sommar´n, och när den då äntligen kommer, eller är på väg, så blir man bara tokig av värmen..
    Haha, ja så är det nog för det mesta Fast jag har faktiskt inte längtat efter våren och sommaren, just för värmens skull.
    Det blev iaf en golvfläkt. Den verkar superbra!
  • vinterlärka

Just det, vi har ettans läge av tre nu och det svalkar rätt friskt. Har ettans då det inte är så varm ute just nu. Får se hur det blir i sommar, men det verkade ändå för bökigt med AC.

Svar på tråden Behöver kyla, får panik av värmen!