• Fröken Freda

Entrecôte -medium

Hej alla.
    Är gravid i v 9 och ska ikväll ut med ett stort gäng kompisar och äta god mat. Vet ju redan vad jag vill ha, goda upplevelser sen tidigare där, men nu blev jag osäker.
    Måste entreôte vara väl genomstekt eller är det okej om man äter medium även om man är gravid? Tittat på slv.se men hittar inget specifikt om just oxkött.

Så, kan jag med gott samvete äta den mediumgrillade eller ska jag ta väl genomgrillad isf?

♥ BF 20 November 2009 ♥
  • Svar på tråden Entrecôte -medium
  • La Lola

Från kostråden:
    "Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fröken Freda
    La Lola skrev 2009-04-11 13:50:04 följande:
    Från kostråden: "Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier." www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=21662&e...
    Tack. Hittade det lite senare. =)
    ♥ BF 20 November 2009 ♥
Svar på tråden Entrecôte -medium