• tobiq

Oförklarlig feber?

Dottern på snart 7 mån har haft feber sedan igår, den är visserligen ganska låg (som mest 38,4 grader men hon brukar ha 37,2 i friskt tillstånd, så visst är det högt).
    Hon är pigg och glad när hon är vaken men sover fruktansvärt dåligt, har vaknat MÅNGA gånger två nätter i rad och skriker och ligger och vrider på sig i sömnen.
    Hon har dragit sig lite i öronen men reagerar inte om man knackar på ytterörat, dessutom brukr hon ofta riva sig i håret/över örat när hon är trött så det är inget ovanligt beteende.
    Hon äter bra och verkar inte ha ont någonstans, så jag är förvrirrad. Hon har inte fått sin första tand än så det kan ju vara det som spökar, hon tuggar på allt och dregglar en hel del, men å andra sidan sett har hon hållit på så i mååånga månader:)
    Man ser inget konstigt i tandköttet heller.

Någon som har någon teori om vad det kan vara?

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Oförklarlig feber?
  • Miss Maya

Det kan vara första tanden, tredagars-febern (fast febern brukar iofs vara rätt hög då).

• tobiq
    Miss Maya skrev 2009-04-11 12:41:39 följande:
    Det kan vara första tanden, tredagars-febern (fast febern brukar iofs vara rätt hög då).
    Det var jag tänkte på också, googlade på tredagarsfeber men som du skriver stod det att det brukar slå till med hög feber väldigt snabbt. Nu fick hon ju visserligen en supp direkt när jag såg att tempen var hög och idag har hon fått en till, den kanske hade varit högre annars?
    Lyckligare än någonsin!
  • tulinas

En fråga är hon snorig? kan ju vara förkylning. Dom kan ta sig åt öronen då. Har du givit henne någon supp panodil till natten? den tar ju bort eventuell smärtasamt dämpar febern och kan på så vis få sova lite lugnare. Feber i sig är ju inget farligt, barn kan få feber som snart försvinner utan att man direkt hitta nån förklaring. Så länge hon drickrer, äter och kissar behöver du inte vara orolig. Är du ändå orolig ring sjukvårdrådgivningen

• Miss Maya

Det är mycket möjligt om du gett henne en supp, ja. Nu är min så liten så hon inte hunnit med någon tredagarsfeber, men min systerson hade det när jag var på besök där. Han mådde bra i övrigt, visade ingen allmänpåverkan så, men han hade mycket hög feber i tre dagar drygt, innan den försvann tvärt och så blev han vackert prickig. Så det kan ju vara det.

Eller så försöker någon tand ta sig igenom helt enkelt. Det är väl något av de två som låter mest rimligt.

tobiq skrev 2009-04-11 12:43:28 följande:
    Det var jag tänkte på också, googlade på tredagarsfeber men som du skriver stod det att det brukar slå till med hög feber väldigt snabbt. Nu fick hon ju visserligen en supp direkt när jag såg att tempen var hög och idag har hon fått en till, den kanske hade varit högre annars?
  • tobiq
    tulinas skrev 2009-04-11 12:50:58 följande:
    En fråga är hon snorig? kan ju vara förkylning. Dom kan ta sig åt öronen då. Har du givit henne någon supp panodil till natten? den tar ju bort eventuell smärtasamt dämpar febern och kan på så vis få sova lite lugnare. Feber i sig är ju inget farligt, barn kan få feber som snart försvinner utan att man direkt hitta nån förklaring. Så länge hon drickrer, äter och kissar behöver du inte vara orolig. Är du ändå orolig ring sjukvårdrådgivningen
    Hon är inte snorig än i alla fall, annars hade jag trott att det var förkylning. Hon andades lite tungt med näsan igår visserligen så det kanske är på gång...
    Hon fick en supp igår på morgonen, en till vid 20-tiden på kvällen (då sov hon ganska bra fram till midnatt ungefär) och nu fick hon en supp till på morgonen och har sovit middag i 1,5 timme ganska lungt (har dock tjutit till i sömnen ett par gånger:( ).
    Men äter och kissar det gör hon!
    Miss Maya skrev 2009-04-11 12:51:02 följande:
    Det är mycket möjligt om du gett henne en supp, ja. Nu är min så liten så hon inte hunnit med någon tredagarsfeber, men min systerson hade det när jag var på besök där. Han mådde bra i övrigt, visade ingen allmänpåverkan så, men han hade mycket hög feber i tre dagar drygt, innan den försvann tvärt och så blev han vackert prickig. Så det kan ju vara det. Eller så försöker någon tand ta sig igenom helt enkelt. Det är väl något av de två som låter mest rimligt.
    Jag hoppar på att det dyker upp en liten tand nu så att hon blir lugn och mår bättre sen, den första tanden bör ju helt klart komma snart!
    Lyckligare än någonsin!
Svar på tråden Oförklarlig feber?