• grabbarna

frågot att ställa vid chefs intervju!?

Nu behöver jag hjälp! rejält med hjälp.... jag ska vara med vid intervjuer av dom som sökt jobbet som vår enhetschef men jag har ingen aning om vad jag ska fråga så jag behöver lite tips..

vad finns det för bra frågor som kan avslöja mer än vad man kan tro av svaret och vad brukar man fråga vid en intrevju förutom om tidigare erfarenhet?

till saken hör att det varit ganska turbulent i vår arbetsgrupp pga tidigare mindre bra ledarskap så vi vill verkligen få fram frågor om sådant, hur dom hanterar sånt men vi vill samtidigt inte ge dom en negativ syn på gruppen.

så snälla ge förslag på frågor man ställer en ev blivande chef men vi ska även intervjua den chef vi har som vikarie nu

• Svar på tråden frågot att ställa vid chefs intervju!?
  • FrökenFreja

En bra fråga som jag själv brukar ställa till de som intervjuar mig är "Vad tror ni blir den största utmaningen med jobbet".
    Den frågan går ju att vända på och fråga till den som är på intervju också, för att få svar på vad personen i fråga ser som viktiga och svåra bitar.

• Mrs Charles

- "Vad innebär ledarskap för dig?"
    - "Hur anser du att en bra chef ska vara?"
    -"Anser du dig vara duktig på att lösa konflikter?"

Gör upp ett scenario t.ex att det händer en negativ incident i arbetsgruppen - fråga hur sökanden skulle hantera detta på bästa sätt. Det leder ju ofta till följdfrågor och då får man se hur personen tänker.

• grabbarna

ja ett scenario vore ju en ide tack för tipset. tänkte försöka få med det här med att personkemi inte alltid stämmer men att man måste bortse från det framförallt som chef...

• ikli
    grabbarna skrev 2009-04-11 12:58:35 följande:
    ...till saken hör att det varit ganska turbulent i vår arbetsgrupp pga tidigare mindre bra ledarskap så vi vill verkligen få fram frågor om sådant, hur dom hanterar sånt men vi vill samtidigt inte ge dom en negativ syn på gruppen.så snälla ge förslag på frågor man ställer en ev blivande chef men vi ska även intervjua den chef vi har som vikarie nu
    Som tidigare nämnts så är det här ett bra scenario att fråga om tycker jag. Jag tycker också att ni/du ska be om referenser och då kanske inte bara från tidigare chefer utan be om referenser från tidigare underhuggare om personen varit chef tidigare. Det är kanske lite oortodoxt (jag vet inte) men jag skulle tycka det vore väldigt intressant om jag hamnade i din situation. När jag bytte jobb senast så bytte jag från en tjänst till nästan samma tjänst fast på ett annat företag. Då fick jag egentligen bara en riktigt bra fråga som jag inte hade fått hundra gånger förut nämligen Varför vill du byta jobb när du har samma tjänst nu?". Det var en bra och lite överaskande fråga som jag tycker fler borde ställa.
  • grabbarna

ja jag har funderat över det här med referenser och vill inte veta vad deras chef tycker utan vad dom som dom ev varit chef över tycker....

• Themis

Vad ser du som din viktigaste uppgift vid svåra situationer/hur bemöter du medarbetare i svåra situationer?

(Uppsägning, svår sjukdom/rehab, familjeproblem, bristande arbetsinsats, lönekonflikt?)

En del fokuserar på resurser för att låta arbetet fortgå som vanligt, andra på medkänsla och problemlösning för den drabbade, ytterligare andra på att bibehålla en personlig relation. Svaret säger i bästa fall lite om prioriteringar känsla/logik.

Hur levererar du kritik av någons arbetsinsats?
    Hur ofta anser du att personal behöver feedback/ger du feedback på utfört arbete?
    Vilka verktyg för bedömning av arbetsprestationer har du använt/tycker du är bra?

Hur följer du upp anställda som slutar på arbetsplatsen?

(så att man får veta om de slutar pga taskig chef, konflikter med kollegor, dåliga villkor eller bara för att de vill vidare??? Detta missar många arbetsplatser helt vad jag vet och det är dumt, för man får aldrig så ärliga svar som av någon som är på väg ut från stället!)

• Tant Groda

en fråga kan faktiskt vara om "chefen" kan ge kritik. Både bra och dålig. Att inte bara se det dåligt utan att se och belysa det som är bra och positivt för gruppen!

• ääni

Kanske "Berätta om något du är stolt över!" Berättar han/hon om en personlig egenskap? Eller berättar han/hon om något han/hon gjort för någon annans skull? Eller något helt annat som kan vara intressant?

Svar på tråden frågot att ställa vid chefs intervju!?