• Anonym

Akut behov av lägenhet, hur gör man????

Vi ska flytta isär och jag kommer vara ensamtsående mamma till två små barn. Jag vill helst bo i den stad jag bor i nu och jag letar och letar men det verkar skitsvårt. Även i grannkommunerna är det svårt. Nu bor jag inte i någon storstad heller. Hur går man tillväga? Det känns lönlöst att lägga ut annons på blocket exempelvis och jag har ju redan varit i kontakt med alla hyresvärdar känns det som och anmält mitt intresse men jag måste ju ha ett hem inom kort. Jag har inte råd att bo i en lägenhet som kostar 6-7000 kr i månaden vilket är lättare att hitta. Kan någon tipsa mig om vad jag bör göra för detta börjar bli akut nu då vi inte kan fortsätta bo ihop. Hur gör jag??? Vem vänder jag mig till? Kan tillgga att jag inte jobbar utan är endast mammaledig men borgenär har jag vilket säkert har betydelse.

• Svar på tråden Akut behov av lägenhet, hur gör man????
  • Fru annmi

Kolla på Kommunens hemsida,de kan länka till Fastighetsägare.
    Vissa Bostadsföretag tar inte emot ens borgen numer så det får du fråga när du ringer & berättar din situation...Lycka Till!

• Fru annmi

Fast...Eftersom du é Mammaledig kanske du har ett jobb att gå tbx till & då borde de inte bli några problem så länge du inte har bet.anmärkning...

• Anonym (Hmm)

Vissa kommuner har även evakueringslägenheter. Men vet inte om det är till för sånt här.

Annars finns det väll även chans om ni bor i en hyresrätt att du även om du inte står på kontraktet har rätt till lägenheten.

(fast har inte riktigt koll)

• Anonym

Tack för svaren. Jag har ju inget jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten utan då ska jag ha vårdnadsbidrag och samtidigt studera är det planerat. Andra barnet har inte kommit än bör tilläggas.
    Visste verkligen inte om att vissa bostadsbolag inte tar emot borgenär nuförtiden, men i de flesta intresseanmälningar jag fyllt i så har det alternativet funnits.
    Jag har redan använt mig av kommunens sida där de hänvisar till alla fastighetsvärdar och de flesta vill ju bara att man ska fylla i deras intresseanmälan istället för att mejla dem eller ringa dem.
    Jag har tyvärr inte råd att bo kvar i denna lägenheten då den är alldeles för dyr för mig, annars hade givetvis det varit ett alternativ.
    Antar att det inte finns mer att göra...
    Lite trist om man inte får någonstans att bo tillslut. Man tycker ju att barnfamiljer borde prioriteras.

• M Y L F

Kan ni inte försöka byta lägenhet ni bor i nu till 2 andra?
    Har du kollat med bolaget ni hyr av idag?
    Sedan är du ju berättigad till bostads bidrag. Annars är det väl enbart att sitta och ringa runt på annonser och ett tips är att sätta upp lappar i trapp uppgångar. Många skrattar åt det men det är många som får napp på det sättet också.

• Anonym (njaa)

Att det finns med på intresseanm beror väl delvis på att det görs en individuell bedömning från fall till fall.

Tex om du har fast jobb bra inkomst men kankse 1 bet anm på 1000 kr som dock är betald så kan borgensMAN vara aktuellt.

Men är du arbetslös har flera betalningsanm samt obetalda skulder så spelar det nog ingen roll om du har borgensMAN eller inte du är en osäker hyresgäst ändå med tanke på att borgensskapet inte är förevigt.

• Anonym

Anonym (njaa) skrev 2009-04-11 17:15:18 följande:

Att det finns med på intresseanm beror väl delvis på att det görs en individuell bedömning från fall till fall. Tex om du har fast jobb bra inkomst men kankse 1 bet anm på 1000 kr som dock är betald så kan borgensMAN vara aktuellt. Men är du arbetslös har flera betalningsanm samt obetalda skulder så spelar det nog ingen roll om du har borgensMAN eller inte du är en osäker hyresgäst ändå med tanke på att borgensskapet inte är förevigt.
    Jaja i vilket fall som helst är ju inte detta något större problem för mig eftersom jag inte har några betalningsanmärkningar och sedan har jag ju haft lägenhet som min pappa stått som borgensman för så det är nog det sista problemet. Det viktigaste är att hitta en ledig lägenhet vilket inte är så lätt.
  • emeliev

men om du är ensam med 2 barn så får du väl underhållstöd+ bostadsbidrag?
    eller du kommer iaf att få det om du söker..

• Anonym
    emeliev skrev 2009-04-11 20:34:51 följande:
    men om du är ensam med 2 barn så får du väl underhållstöd+ bostadsbidrag? eller du kommer iaf att få det om du söker..
    Javisst kommer jag få det men jag har ju ändå inte råd att betala en hyra på 7500 kr/månad som denna lägenheten kostar. Jag måste ju ha råd till mat också. Med ett barn får jag 1000 kr (preliminärt) och med två 1800 kr i bostadsbidrag. Sedan är det väl en tusenlapp drygt i underhållsbidrag och ca 6000 kr i fp varje månad.
  • emeliev

ok. men tar du t 7 dagar/vecka då?
    kanske du kan hyra ut ett rum tills du hittar billigare boende?

Svar på tråden Akut behov av lägenhet, hur gör man????