Vad kan det vara? ODD?
Min son på 4½ år har alltid varit ett mycket krävande barn med stark vilja och stort uppmärksamhetsbehov.
Som spädbarn var han missnöjd och skrikig och efter halvåret blev han väldigt aktiv men glad. Man har alltid fått haft stenkoll på honom eftersom han rätt vad det är bara stuckigt iväg (trots att vi förklarat 1000 ggr hur farligt det är, men han är totalt orädd). Han är väldigt social (speciellt med okända vuxna) och pratar med vem som helst. Han är rädd för lite större barn. Var väldigt tidig i språkutvecklingen och pratade "rent" från början. Han är väldigt spexig och rolig och smart. Han har ett otroligt minne och ¨kommer ihåg små detaljer och människor bra. Han har lätt för att lära. Han har en lillasyster som han är hur go som helst med.
Han är extrem när det gäller kläder (han vill t.ex. bara ha jeans, de ska vara perfekt vikta, ingenting får sitta fel, då får han panik. Han kan få världens utbrott om något går lite fel och slita av sig alla kläder för att börja om från början. I vinter har vi haft det jättejobbigt eftersom det tagit 30 min till en timme innan han blir klar.)
Han är också noga med maten på så vis att ketchupen ska sprutas på ett speciellt sätt, smöret ska bres på ett visst sätt, om vi skulle göra något "fel" får han fullständigt tokrus.
Han vill bestämma helt i leken med sina kompisar eller oss(åtminstone här hemma), om man inte leker på ett visst sätt så vill han inte leka, får spel, blir arg. Han vill vara den som bestämmer.
Han blir helt hopplös (säger och gör sånt som han vet att han inte ska göra, trots att vi pratat om det innan) när det kommer främmande eller när vi ska bort.
Han pratar väldigt högt själv, men är jättekänslig för andra ljud t.ex. en moped som kör förbi, dammsugaren, om någon sjunger något eller pratar när han ska göra något. Han vågar därför inte gå på bio, cirkus o.s.v. för han får panik och storgråter och håller för öronen.
Han vill att vi ska leka och roa honom helst hela tiden. Har väldigt svårt att ta sig för något själv. Vill då bara titta på tv, spela dator eller rita (som är hans stora passion).
Han ska vara i centrum. Om jag och pappan pratar så vill han prata. Om jag pratar i telefonen så gör han allt för att störa mig spelar gitarr bredvid, skriker, håller för munnen på mig.
Jag har pratat med förskolan flera gånger men de säger att allt fungerar bra (vilket jag har väldigt svårt att tro på). Folk i omgivningen verkar reagera på hans beteende. Okänt folk ler bara och tycker att han är rolig.
Är det någon som känner igen sig eller har någon aning om vad det kan vara eller inte vara eller som har något tips på hur vi ska agera?