• Anonym (stress av mat)

Ätstörning Stressäter

Jag har i hela mitt 35 åringa liv tänkt på min vikt hur jag än sett ut. Jag började på 48 kg och hade komplex och har slutat på 90 kg med samma komplex. Varje dag, varje timme, varje minut så tänker jag på hur fet jag är fast folk säger att jag inte är det. Jag speglar mig,tar kort,filmar mm för att se mig själv. Jag stressäter och mår skitdåligt vid matbordet när jag äter, och ju mer dåligt jag mår ju mer äter jag och tvärtom. Det har blivit en runtgång, finns inget slut. Jo ibland kan jag skärpa mig men då måste jag har ätit mig fet på nått sätt för att komma till en gräns då jag får nog. Sen håller jag på så år ut och år in. Jag har gått hos psykolog och läkare men inte blivit tagen på allvar. Jag har fått Reductil och gick ner 18 kg då var jag nöjd. Men nu är jag där igen. Läkaren sa sist att jag inte är tjock alls, jag ska vara glad och stolt över min kropp. Nu är frågan, vem ska man vända sig till och vad finns det för hjälp?
    Är det någon här som fått hjälp för detta och vad kallas det exakt om man nu ska ha nått namn för det?

• Svar på tråden Ätstörning Stressäter
  • Anonym (stress av mat)

någon här kanske?

• Anonym (A)

Jag tror inte det är en läkare du behöver utan en psykolog. Sök genom landstinget eller om du har möjlighet gå till någon privat då får du kanske hjälp fortare.

• Anonym (stress av mat)

Jag har gått hos psykolog i alla år oxå. men de vet inget om detta heller.

men in som VET och HAR fått hjälp får jättegärna skriva så jag vet var för hjälp man kan få. För i den här stan så verkar det inte finnas någon hjälp att få alls.

• Anonym (A)

Då menar jag inte bara prata utan KBT- terapi.

• tjoohalia

jag är rätt lik dig. blir jättestressad och orolig när jag äter, speciellt med andra. däremot hetsäter jag när jag är ensam.
    ibland kräks jag upp maten, men oftast inte. binge eating disorder m. inslag av bulimi är min diagnos.
    önskar att jag kunde sluta, så att jag kunde gå ner i vikt istället

• PrettyGirl

Har du funderat på att ta kontakt med en ätstörningsenhet eller försöka få hjälp med att kontakta någon? Vi som har ätstörningar är ungefär som alkoholister, vi missbrukar mat och behöver stöd och hjälp, kanske i perioder, kanske alltid. En del kommer ur det, andra inte. Jag har varit på klinik men är nu som en nykter alkoholist, jag behöver stöd (vilket jag får) och använder mig av det jag lärde mig på kliniken för att kunna fungera. Jag accepterar att jag får leva med detta, och jag fick KBT-terapi i Mora där jag var och får även det nu. Jag är aktiv emellanåt i mina störningar, och ibland fungerar det riktigt bra för mig.

En del ätstörningsenheter kan man kontakta utan remiss. Fundera på det.

• Anonym (stress av mat)

jo jag har funderat på det flera gånger och har även stått i kö för KBT men de fanns inte sen när jag väl fick tid. jag gick via en kurator  som sa att de hade lagt ner eller flyttat. så jag vet inte alls vart jag ska ta vägen längre. jag mår sämre och sämre och bara äter mer och mer. har gått upp 8 kg på 3 veckor hur nu det kan vara möjligt? och ju mer jag säger att jag ska banta dagen efter ju mer äter jag och skiter i det ändå. sen mår jag dåligt och äter lite till sen bantar jag dagen efter sen byter jag bantingsmetod och vet inte hur jag ska ha det till slut. jag vet inte själv vad jag håller på med. känner mig helt jävla värdelös och snart är det sommar och jag är enormt pressad. skulle börja med nutrillet men tog en soppa sen sket jag i det med. är med i viktklubb men söker efter GI och kollar efter nån ny metod. jag blir tokig.

• Anonym (stress av mat)
    tjoohalia skrev 2009-04-13 09:03:41 följande:
    jag är rätt lik dig. blir jättestressad och orolig när jag äter, speciellt med andra. däremot hetsäter jag när jag är ensam.ibland kräks jag upp maten, men oftast inte. binge eating disorder m. inslag av bulimi är min diagnos.önskar att jag kunde sluta, så att jag kunde gå ner i vikt istället
    Det lät intressant, hur fick du din diagnos och hur gick du till väga?
  • Anonym

Oj vad jag känner igen mig i dig. Är totalt betsatt utav att vara smal och liten, underviktig men ändå kan jag inte sluta äta. Ju sämre jag mår ju mer äter jag...

Jag kontaktade en ätstörningsenhet och väntar nu på att få komma till dem.

• PrettyGirl

Anonym (stress av mat) skrev 2009-04-13 19:35:07 följande:

jo jag har funderat på det flera gånger och har även stått i kö för KBT men de fanns inte sen när jag väl fick tid. jag gick via en kurator  som sa att de hade lagt ner eller flyttat. så jag vet inte alls vart jag ska ta vägen längre. jag mår sämre och sämre och bara äter mer och mer. har gått upp 8 kg på 3 veckor hur nu det kan vara möjligt? och ju mer jag säger att jag ska banta dagen efter ju mer äter jag och skiter i det ändå. sen mår jag dåligt och äter lite till sen bantar jag dagen efter sen byter jag bantingsmetod och vet inte hur jag ska ha det till slut. jag vet inte själv vad jag håller på med. känner mig helt jävla värdelös och snart är det sommar och jag är enormt pressad. skulle börja med nutrillet men tog en soppa sen sket jag i det med. är med i viktklubb men söker efter GI och kollar efter nån ny metod. jag blir tokig.
    Om du orkar själv kan du kolla upp på nätet vart du kan kontakta någon och prata med de som kan ätstörningar. Men det är som med missbrukare annars, man måste vilja försöka förändra. Det är svårt! Men även om man aldrig kanske tar sig ur detta riktigt så kan man lära sig leva med det, och använda sig av olika verktyg som gör att man klarar av det bättre.
    Om du inte hittar något bra där du bor kan du gå till vårdcentralen och be om hjälp där. Personalen vet hur du kan gå tillväga och hjälper dig.

Det du behöver är inte en bantningmetod som fungerar, utan hjälp till ett hälsosammare liv. Ett sätt att försöka bryta de dåliga mönster du beskriver, lite nya kunskaper om kost och motion, lite psykoterapi och insikt. Träffa en dietist som lär dig hur du ska äta bra. Psykologen visar dig hur du kan tänka om gällande maten och alla negativa tankar. Man kan vända det negativa till något bättre!
  • tjoohalia

gick på psyk när jag fick diagnosen, det var dock inte därför jag gick där. om du googlar binge eating disorder så finns det en del info om den.
    just nu är jag inne i en svacka då maten INTE är min vän. länge sen jag hetsåt i så många dagar. jag får inte längre någon hjälp, jag var ung (yngre) och naiv och trodde att det var borta när det blev bättre

Anonym (stress av mat) skrev 2009-04-13 19:35:54 följande:

Det lät intressant, hur fick du din diagnos och hur gick du till väga?
  • Anonym (stress av mat)

Tack för alla svar   jag har gått alla vägar som finns tyvärr genom åren. Fast då har det inte bara gällt vikten men den har ju alltid vart med i alla sammanhang. Det faller ju alltid tillbaks dit. Så dietist har jag gått hos 2 ggr. psykolog och kurator har jag gått hos i 11 år och även nu. ska ta upp detta imon igen fast hon inte tar mig på allvar. Det var hon som jag ska till imon som skulle skicka mig till en klinik med ätstörningar eller var det var för något, men dom hade lagt ner   Så det verkar inte finnas så mycket hjälp för mig här tyvärr. på vårdcentralen har jag gått i alla år och fick då Reductil och Xenical efter mycket tjat i ett år. Så vad har jag kvar nu?

• Anonym (stress av mat)
    Anonym skrev 2009-04-13 19:40:45 följande:
    Oj vad jag känner igen mig i dig. Är totalt betsatt utav att vara smal och liten, underviktig men ändå kan jag inte sluta äta. Ju sämre jag mår ju mer äter jag...Jag kontaktade en ätstörningsenhet och väntar nu på att få komma till dem.
    hej
    väger du för mycket eller är det bara du som tycker? jag blir tokig på mig själv, halva dagen är jag fullt motiverad till att gå ner  i vikt och resten av dagen  speciellt kvällarna så skiter jag i vilket för att sedan dagen efter har sånn jätteångest. jag väger mig varje dag och mår ännu sämre. sist ville jag bara dö när jag stog på vågen. men jag måste ha kontroll så jag ställer mig ändå så fort jag vaknat efter jag kissan. helt sjukt
  • PrettyGirl

Anonym (stress av mat) skrev 2009-04-14 17:40:12 följande:

Tack för alla svar   jag har gått alla vägar som finns tyvärr genom åren. Fast då har det inte bara gällt vikten men den har ju alltid vart med i alla sammanhang. Det faller ju alltid tillbaks dit. Så dietist har jag gått hos 2 ggr. psykolog och kurator har jag gått hos i 11 år och även nu. ska ta upp detta imon igen fast hon inte tar mig på allvar. Det var hon som jag ska till imon som skulle skicka mig till en klinik med ätstörningar eller var det var för något, men dom hade lagt ner   Så det verkar inte finnas så mycket hjälp för mig här tyvärr. på vårdcentralen har jag gått i alla år och fick då Reductil och Xenical efter mycket tjat i ett år. Så vad har jag kvar nu?
    Nej vikten är ALDRIG ett grundproblem för oss med ätstörningar! Det finns alltid något annat som gör att vi använder maten när vi mår dåligt. Det räcker inte med 2 gånger hos dietist, du behöver mer därifrån. Men det du behöver mest är hjälp med tankarna kring mat, och terapi. Jag har gått i terapi hela livet, började som 7åring och får KBT nu. Jag verkar aldrig bli färdig... Du kan behöva sikta in dig på specifika problem, det som är värst och även prata om maten bredvid. Det tar tid att gå i terapi och man kan inte förvänta sig underverk, inte ens på 11 år. Men jag tror på dig! Om du verkligen vill ta itu med dina problem så går det.
  • Anonym (Samma här)

Å vad jag känner igen mig. Jag har alltid vart "normal" viktig/smal.
    Men jag stressäter jämt även om jag är ensam. Jag kan inte äta NÅGOT sakta, jag vräker i mig och fastän jag är lagom mätt så äter jag mer och jag kan INTE sluta, har försökt. Tyvärr går jag upp mer och mer för vaje dag som går och jag är livrädd för att bli tjock. Jag är så fixerad av kroppen så jag mår dåligt och äter mer.
    Jag säger att jag ska sluta och äta nyttigt men går inte, jag känner mig som ett monster =(.
    Vad ä'r Reductil för något och hur får man tag i det??

• Anonym (stress av mat)

skönt att ni förstår mig   jag ska vara hos min kurator idag och bara hoppas att hon ska ta mig på allvar denna gången. vi har haft allt glesare kontakt pga att jag mått bra. men efter en tid så blir det likadant igen. jag måste ha någon som har full kontroll över min mat. laga maten, servera maten så jag inte tar för mycket, säga till när jag ska äta hur jag ska äta och allt annat. Allt med mat är BARA stress för mig. jag kan bli så aggresiv så jag kastar tallriken och har jätteångest över att äta. sen äter jag som en häst och mår skitdåligt. Det går bara runt runt. Ett tag så kunde jag inte äta och ingen var gladare än jag men att behöva handla och tänka på mat ändå blev så stressigt för mig så det tog upp hela mina dygn. Jag var stressad,pressad och jättearg. kunde inte laga mat för jag kände mig fet äcklig sliskig och bara ful och fet. hur jag än gjorde så blev det bara fel. jag kunde gå in i affären och skulle handla nyttigt osv. men kom ut med massa tidningar där jag kunde se på alla andra som var smala för att få motivation. har högvis med tindingar. jag tror jämt att de kan hjälpa mig men jag tappar lätt målet ändå.

• PrettyGirl

Anonym (stress av mat) skrev 2009-04-15 08:49:18 följande:

skönt att ni förstår mig   jag ska vara hos min kurator idag och bara hoppas att hon ska ta mig på allvar denna gången. vi har haft allt glesare kontakt pga att jag mått bra. men efter en tid så blir det likadant igen. jag måste ha någon som har full kontroll över min mat. laga maten, servera maten så jag inte tar för mycket, säga till när jag ska äta hur jag ska äta och allt annat. Allt med mat är BARA stress för mig. jag kan bli så aggresiv så jag kastar tallriken och har jätteångest över att äta. sen äter jag som en häst och mår skitdåligt. Det går bara runt runt. Ett tag så kunde jag inte äta och ingen var gladare än jag men att behöva handla och tänka på mat ändå blev så stressigt för mig så det tog upp hela mina dygn. Jag var stressad,pressad och jättearg. kunde inte laga mat för jag kände mig fet äcklig sliskig och bara ful och fet. hur jag än gjorde så blev det bara fel. jag kunde gå in i affären och skulle handla nyttigt osv. men kom ut med massa tidningar där jag kunde se på alla andra som var smala för att få motivation. har högvis med tindingar. jag tror jämt att de kan hjälpa mig men jag tappar lätt målet ändå.
    Kan du själv se din problematik då kring maten, som jag menar? Att du inte ska gå in för en bantningsmetod? Utan om du går in för att lösa detta kommer du kunna kontrollera ditt ätande ganska bra och hålla en bra vikt också! Bakslag kan komma i bland, men på det stora hela går det att lösa. Känner du att du VILL lösa problemen istället för att banta så tycker jag du kan prata med kuratorn om maten, säg att du behöver hjälp med den. Var ärlig mot kuratorn och utelämna inget. Lycka till:)
  • Anonym (stress av mat)

jag är alltid ärlig, det sa hon själv idag. jag är väldigt rak och ska göra slag i saker på en gång. men idag sa hon att nu måste vi först fixa så du får en strukturerad vardag. jag jobbar olika arbetstider så det är inte lätt med en rast om dagen att finna ro till att äta jämt. eller ofta rättare sagt. men klart jag vill ta tag i detta nu. Det har stört mig för länge. fick ett schema idag av henne där jag ska skriva upp saker jag ska göra varje dag och vilka måsten jag ha. sen när det funkar så ska vi ta tag i matbiten. känns lååångt bort jag orkar inte vänta ju.

Svar på tråden Ätstörning Stressäter