• dont ask

Hur mkt kan en sistaminuten resa i Juli tänkas kosta?

Hur mkt kan en sistaminuten resa i Juli tänkas kosta?

Jag och min sambo skulle gärna vilja ta en bilig resa till en varm härlig plats med sol o bad första veckan i Juli, vi har funderat på sista minuten!

Har hört att man kan komma undan runt 1000 lappen per/person och det inräknat emd hotell! Kan det stämma?

Jag har aldrig varit i ngåot varmt land och min sambo har mest åkt charter förr.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hur mkt kan en sistaminuten resa i Juli tänkas kosta?
  • Ängelii

Svårt att säga pris, hänger ju en del på tillgång och efterfrågan. Hur vår sommar blir, hur mycket som är "förbokat" osv. Visst kan man komma undan billigt, men börja titta nu på vad priserna ligger på. Sen beror det ju på om ni vill ha specat hotell eller ospecat (med de regler dessa resor har) hotell.

• dont ask

Någon som varit ute o fart vad fick ni betala för sista minuten? :)

• Cafe Solo

Min erfarenhet är att sista-minuten är billigast när folk inte vill resa.

Det vill säga i:

1. Slutet av januari.

2. Skiftet mellan vinter- och sommarkatalog (mars-april)

3. Precis innan sommarlovet börjar (första veckan i juni).

4. Precis efter sommarlovet slutar (första veckan september).

5. Innan julsäsongen börjar (skiftet november/december).

Resorna är dyrast:

1. Sportlov.

2. Påsklov.

3. Sommarlovet.

4. När industrisemestern börjar (juli)

5. Höstlov.

6. Jullov.

Med andra ord kan det vara svårt att få tag på en billig resa i juli. Chansen finns om: 1. Vi får en kanonsommar i Sverige. 2. Lågkonjunkturen förvärras så att folk inte längre har råd att åka.

Men 1000 kronor inklusive hotell låter orealistiskt. Har ni tur kan ni hoppas på 2.900 kronor ospec. Vill ni bo någorlunda bra så ta med barn på resan. Resebyråerna undviker att placera barnfamiljer i usla hotell då det ofta slår tillbaka i dålig PR.

Om ni köper bara flygstolar så tänk på att resten av Europa är lediga i augusti så då kan det vara riktigt svårt att hitta boende.

Och tänk på att kronan har tappat rejält i värde mot de flesta valutor, undantaget den turkiska.

• hotten

jag skulle slå vad om att du inte hittar en resa för runt 1000.- lappen i juli, men priset kommer att bero mycket på hur vädret här hemma är i sommar, är det soligt å fint långtid under midsommar så blir resorna i juli billigare (å tvärtom vid dåligt väder). men du får nog ändå räkna med typ 3000,- pers mer närmare sanningen än 1000,-..

visst hittar du varje år nån resa runt 1000.- men det är i sep-okt, när det är lågsäsong, å ofta för 1500,- i maj.

• Lundby87

Då ni tänkt åka kan du räkna med minst iallfall i gbg ca 3500 per person minst på sista minuten eller så va det när vi trodde att vi skulle kunna ta en sista minuten förra året så vart aldrig nån utlandsresa. Så är som en annan skrev när få vill resa som flygbolagen kan lägga sig lite och erbjuda lägre pris

• Fratris

Tror absolut inte du hittar en sistaminuten för så lite i juli, då det är högsäsong - även om sommaren blir bra i Sverige. Lågsäsong hittar du säkert!

Jag har åkt för 990 kr en vecka med hotell inkluderat två gånger, men då var det i slutet på Augusti typ.

• hotten
    Fratris skrev 2009-04-12 17:45:03 följande:
    Tror absolut inte du hittar en sistaminuten för så lite i juli, då det är högsäsong - även om sommaren blir bra i Sverige. Lågsäsong hittar du säkert!Jag har åkt för 990 kr en vecka med hotell inkluderat två gånger, men då var det i slutet på Augusti typ.
    som du säger slutet av augisti, då skolorna börjat, men det är ju inte juli när de flesta är lediga
    Dessutom TS bör du nog tänka på det här med riktigt billig sista minuten i högsäsong... risken för att hamna riktigt uselt är väldigt stor (å just tvärtom under lågsäsong)
Svar på tråden Hur mkt kan en sistaminuten resa i Juli tänkas kosta?