• Anonym (trött)

hur fasen flyttar man till stockholm?

visste inte riktigt under vilket ämne jag skulle placera tråden men vi har ju barn så det fick bli här..

min man kommer inte från sverige och kan svenska halvbra. Hans enda kompisar här bor i stockholm och vi bor 35 mil därifrån. Jag vill också jätte gärna flytta men det verkar ju i princip omöjligt.

Vi bodde där ett tag innan jag blev gavid hos kompisar och det var ju inga problem alls att få jobb. Problemet är ju lägenhet..

Ni stockholmare, är det omöjligt??

• Svar på tråden hur fasen flyttar man till stockholm?
  • Izzo

tyvär är det rätt svårt att få lgt här om man inte jobbat i kommunen.
    Men kollapå björnbytare o blocket där kanske du hittar nått att hyra i andra hand

• logg81

Ingenting är omöjligt.
    Däremot är det idiotsvårt att få tag i lya i själva sthlm. Jag skulle rekommendera att kolla runt om sthlm och börja med att bo utanför och sen ställa sig i varenda bostadskö man kan hitta...

Lycka till...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • viseversa

Ja jag är stockholmare från början och med i skb och har därför inge svårt att få lägenhet. Men står man inte med i någon bostadskö eller har några mille på banken så bir det nog svårt.

• Marma

måste nog hålla med om att ni får nog söka er till förorterna först sen inåt. kolla hemnet.se oxå mest bostadrätter iofs. kolla lokala tidningar på folk som hyr ut i andra hand. brukar finna spå nätet då oxå

• Pretty Banana

www.bostad.stockholm.se/

På den här bostadsförmedlingen finns det något som heter bostadssnabben, och där spelar det ingen roll hur länge man stått i kö utan det är den som först anmäler intresse som får lägenheten. Ibland kan man ha tur och hitta något där.

• Anonym (trött)

Tack så hemskt mycket för alla svar! Min kille är uppe nu och försöker få tag i jobb. Han själv kan ju bo hos en kompis men det går ju inte med hela familjen.

Så fort han får tag i nåt så ska jag börjs leta..! Tyvärr har ju han lite svårare att få jobb iom språket och så och våran son är bara 5 månader, så jag vill inte börja jobba än:P

Men skam den som ger sig;)

• Anonym (Nikita)

Börja söka i förorterna, i City är det i princip kört om du inte är inföding.

Att få en hyresrätt i en förort kan också det vara mkt svårt, så har ni möjlighet att köpa så satsa på det, börja med en liten och köp er uppåt, så att säga.

• Anonym (STHLM)

Jag flyttade ensamstående med min son från örebro till stockholm. Iom att man måste ha dagis för att jobba och jobba för att få bostad, fick jag fixa allt "baklänges"...Nu har jag bott här i 5 år och haft 1:a handskontrakt i 3 år ( fick det via bostadssnabben). Sååååå, ingenting är omöjligt som sagt. Kolla blocket efter andrahand och väl på plats är det lättare att styra upp boende, jobb etc.
    GOOD LUCK =D

• Shasti

Även genom vanliga kön i stockholm stads bostadsförmedling kan man få lägenhet på 1-2 år eller kanske tom snabbare, men då blir det i en förort.

• AnnelieTyresö

Kolla i Nynäshamn, där ska det finnas lediga lägenheter, likadant i Norrort, Märsta.

• Anonym (svårt)
    Shasti skrev 2009-04-12 14:09:44 följande:
    Även genom vanliga kön i stockholm stads bostadsförmedling kan man få lägenhet på 1-2 år eller kanske tom snabbare, men då blir det i en förort.
    knappast, även i förorterna längre ut behöver man köplats på 3-4 år nu. Det har blivit mycket svårare bara det senaste året.
    Jag har stått i 3 år snart och ligger på ungefär plats 30 av 100 i sämre söderförorter.
    Shasti skrev 2009-04-12 18:49:42 följande:
    Kolla Botkyrkabyggen också.
    Botkyrkabyggen har gått över till bostad.stockholm.se för nån månad sen.
  • Anonym (svårt)

Det man ska göra är att kolla privata värdar, kontakta dem och tjata.
    I områden som tex Fisksätra i Nacka har jag hört att det ska gå att få lägenhet, men jag vet inte hur det är att bo där(inte så bra rykte).
    Annars är det andrahandsmarknaden och den är inte så rolig tyvärr...

• Shasti

Anonym (svårt) skrev 2009-04-12 18:55:46 följande:

knappast, även i förorterna längre ut behöver man köplats på 3-4 år nu. Det har blivit mycket svårare bara det senaste året.Jag har stått i 3 år snart och ligger på ungefär plats 30 av 100 i sämre söderförorter.

Botkyrkabyggen har gått över till bostad.stockholm.se för nån månad sen.
    Jo men att man ligger på plats 30 betyder inte att man inte får lägenheten. Det är alltid massor som bokar sig och sen varken kommer på visningarna eller ens är intresserade.
  • Anonym (svårt)
    Shasti skrev 2009-04-12 19:50:32 följande:
    Anonym (svårt) skrev 2009-04-12 18:55:46 följande: Jo men att man ligger på plats 30 betyder inte att man inte får lägenheten. Det är alltid massor som bokar sig och sen varken kommer på visningarna eller ens är intresserade.
    Jo jag vet, fick mitt kontrakt jag har nu efter 1 år och 7 mån på plats 21... Men det var nästan 3 år sen och nu har det blivit mycket tuffare och du får inte lägenhet alls lika fort. Kön har blivit mycket längre...
    Känner folk som stått i 4-5 år men fortfarande inte har en chans...

Tyvärr!
  • Shasti

Anonym (svårt) skrev 2009-04-12 20:18:10 följande:

Jo jag vet, fick mitt kontrakt jag har nu efter 1 år och 7 mån på plats 21... Men det var nästan 3 år sen och nu har det blivit mycket tuffare och du får inte lägenhet alls lika fort. Kön har blivit mycket längre...Känner folk som stått i 4-5 år men fortfarande inte har en chans...Tyvärr!
    Jaha, där ser man. Det var ett par år sen jag höll på att leta lägenhet också. Fick en 1,5 med balkong i innerstan. Efter att ha stått i 20 år(!!!!) Man vet inte om man ska skratta, lite svart humor, den som väntar på nåt gott... bara man inte hinner dö först, hehe.
Svar på tråden hur fasen flyttar man till stockholm?