• Shaun the sheep

Tårta med lemon curd och...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-12 10:33
    Där skickade jag visst lite för tidigt. Visste inte ens att det gick att göra så
    hursomhelst fyller min far år den 22 april, och jag tänkte göra en tårta med vanliga sockerkaksbottnar, och sen lemon curd som fyllning på ena botten. Vad ska jag ha i mer? Vill inte ha en massa tjafs som marsipan på, jag vill ha en enkel, vanlig tårta. Är det nån som har tips på vad som är gott med lemon curd? Har aldrig provat det innan nämligen, så det blir en liten överraskning

• Svar på tråden Tårta med lemon curd och...
  • imaj

Hallon som fyllning på ett lager! Det blir supergott och friskt .

• Shaun the sheep

imaj:

Det lät också väldigt gott! Använder du frysta eller färska i så fall?

Verkar kanske lite som en tårtnoob, men det är för att jag alltid brukar göra samma tårtor JÄMT Tänkte överraska släkten nu inför pappas födelsedag, kan ju bli kul att se deras miner:)

• saran

Både och, jordgubbsmos som fyllning, hela som garnering på. Eller kombinera hallon och jordgubbar kanske?

• imaj
    dollheart skrev 2009-04-12 10:47:59 följande:
    imaj: Det lät också väldigt gott! Använder du frysta eller färska i så fall? Verkar kanske lite som en tårtnoob, men det är för att jag alltid brukar göra samma tårtor JÄMT Tänkte överraska släkten nu inför pappas födelsedag, kan ju bli kul att se deras miner:)
    Använde tinade hallon som jag mosade (kan behöva tillsätta lite lite socker om hallonen är jättesura) .
  • Shaun the sheep

saran:

Jisses, kanske borde baka tårta redan idag istället

Nädå, men det lät faktiskt som en väldigt bra idé. Att blanda mosade jordgubbar och hallon på sockerkaksbotten, och sen ha skivade jordgubbar som garnering! Låter ju verkligen inte helt fel :)

• imaj
    imaj skrev 2009-04-12 10:51:21 följande:
    Använde tinade hallon som jag mosade (kan behöva tillsätta lite lite socker om hallonen är jättesura) .
    D.v.s. mosade föredetta frysta hallon .
  • Shaun the sheep
    imaj skrev 2009-04-12 10:51:21 följande:
    Jo, såna kan ju faktiskt vara ganska sura ibland. Och lite socker har ju ingen dött av
  • imaj
    dollheart skrev 2009-04-12 10:52:58 följande:
    Jo, såna kan ju faktiskt vara ganska sura ibland. Och lite socker har ju ingen dött av
    Precis!! Man kan ju inte vara allt för nyttig (hallon=nyttigt, jordgubbar=nyttigt, citron=nyttigt, tårtbotten=ägg=nyttigt) !
  • Shaun the sheep

imaj:

Nä, jag menar det Dessutom fyller man bara år en gång per år, då får man slösa lite med kalorierna :D

• Shaun the sheep

Förresten.. Ännu en dum fråga, men ska man blanda lemon curden med typ grädde? Jag vet inte riktigt vilken konsistens det har, är det jättekladdigt typ som honung? Eller lite mer flytande?

• Ann Nelly

Lemon Curd är kletigt och lite stabbigt och ganska sött faktiskt. När man har det på exempelvis en rostad macka så räcker ett tunt, tunt lager (tycker jag iallafall)
    Blanda Lemon curd med lite vispad grädde, det blir nog bättre konsistens att ha i tårta då. Och smaka av så det är lagom med citronsmak, den är ganska intensiv.
    Jag brukar ibland göra tvärtom vad det gäller proportioner.
    Vispa grädde och blanda i lite Lemon curd, det blir jättesmaskigt. Gott till rostade sockerkaksskivor och jordgubbar! Även gott till smördegsbakelser som man penslat med smält choklad. Servera med citrongrädden och hallon.
    Väldigt gott i Pinocciotårta också.
    Oj, vad sugen jag själv blev nu!
    Lycka till med tårtan!
    P.S. Jag tror faktiskt att blåbär också skulle funka kanon ihop med Lemon curd, speciellt i en tårta.

• Tussilagon

Jag brukar baka en jättehärlig tårta med lemoncurd, här kommer receptet.

Tårtbotten
    Lemoncurd
    Vispgrädde
    Blåbär, helst färska
    Hallon, helst färska

Vispa grädden och mot slutet blanda i lemoncurd så mycket så det smakar citron. Lägg på tårbottnarna och bär emellan på vare lager. Massor med lemoncurdgrädde och bär på översta lagret.

Supermumsigt

• Shaun the sheep

Hörni!

Idag ska tårtan då bakas, jag tänkte kombinationen tårtbotten, lemon curd-grädde,
    tårtbotten, tinade mosade lättsockrade hallon, tårtbotten, grädde.

Men min fråga är om det blir torrt med bara hallonen på tårtbotten?
    Ska jag kanske blanda i lite lite grädde där med? Vad tror ni? :)

• saran

Ja det tycker jag, eller kanske lemoncurd blandat med hallon, vi brukar ha det som ett lager fyllning, vaniljkräm gott annars

Svar på tråden Tårta med lemon curd och...