• LykkeLee

    Är det ok att dom har stökigt på rummet?

    Mina tonåringars rum ser ut som ett krigsområde med grejer precis överallt och ja.. det är bara ett kaos.. men jag tjatar och tjatar utan ngt annat resultat än att vi blir ovänner.. hur gör ni andra, får dom ha som dom vill på sitt rum eller hur gör ni? Om dom inte städar vad gör ni då?

  • Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?
  • Leontine

    MIn tonåring behöver inte ha det tokfint men när det blir för illa så blir internet avstängt tills det e snyggt. Då brukar dammsugaren o moppen åka fram.


    Jag är icke ung nog till att veta allt.
  • Schnooglewookiemush

    Mina föräldrar la sig inte i hur jag hade det på mitt rum, så länge det verkligen inte såg illa ut. Då sa de att de tyckte att jag skulle städa, och då gjorde jag det.
    De var klara med att det var mitt ansvar att hålla det rent på mitt egna rum, och jag såg det som så.
    Ibland var det stökigt, men ofta städade jag upp. Jag tyckte det var jätteskönt att slippa ett par tjatande föräldrar, och det var skönt att jag fick ta ansvar för mitt egna rum.


  • LykkeLee
    Leontine skrev 2009-04-12 10:58:21 följande:
    MIn tonåring behöver inte ha det tokfint men när det blir för illa så blir internet avstängt tills det e snyggt. Då brukar dammsugaren o moppen åka fram.
    Hmm.. jag vet inte ens hur man gör för att stänga av internet... Fast han skulle nog inte bry sig nämnvärt...
    Tänkte om man skulle dra in en del av månadspengen.. men vet inte hur jag ska lägga upp det.. jag menar jag kan ju inte dra in hela månadspengen om han skiter i att städa.. men hur ofta ska han städa.. när han var mindre hade jag inte det här problemet... Då städade han, men nu.. det går inte ens med vilda oxars våld att få honom att städa..
  • Puma86

    Jag hade d väl GANSKA stökigt i mitt tonårs rum o mamma va på mig o tjötade ett tag, men hon gav upp sen...d slutade med att vi kom överens om att d va mitt ansvar över hur d såg ut i mitt rum, o om ja ville skämmas för hur d såg ut där när d kom folk så e d mitt problem

    Så när ja skulle ha vänner hemma så städade ja alltid undan... man lär sig själv med tiden!! INgen ide att tjata hela tiden, tror nog mer att d får motsatt effekt!! Låt d vara istället o tänk på d som att d e barnets egen lilla lägenhet o att om hon/ han vill att d ska se ut som ett bombnedslag så får d väl göra d då! STäng dörren bara så du slipper se skiten!

  • LykkeLee
    AtroCious skrev 2009-04-12 10:58:44 följande:
    Mina föräldrar la sig inte i hur jag hade det på mitt rum, så länge det verkligen inte såg illa ut. Då sa de att de tyckte att jag skulle städa, och då gjorde jag det. De var klara med att det var mitt ansvar att hålla det rent på mitt egna rum, och jag såg det som så. Ibland var det stökigt, men ofta städade jag upp. Jag tyckte det var jätteskönt att slippa ett par tjatande föräldrar, och det var skönt att jag fick ta ansvar för mitt egna rum.
    Fast grejen är att SER för jävligt ut!! Det är inte lite stökigt! Om du städade när dom sa till så var det ju inget problem. Om han bara kunde röja undan det allra jävligaste, men alltså det är grejjer och skit och skräp under hans säng ända upp till sängbottnen. Jag menar allvar!
  • LykkeLee
    Puma86 skrev 2009-04-12 11:01:27 följande:
    Jag hade d väl GANSKA stökigt i mitt tonårs rum o mamma va på mig o tjötade ett tag, men hon gav upp sen...d slutade med att vi kom överens om att d va mitt ansvar över hur d såg ut i mitt rum, o om ja ville skämmas för hur d såg ut där när d kom folk så e d mitt problem Så när ja skulle ha vänner hemma så städade ja alltid undan... man lär sig själv med tiden!! INgen ide att tjata hela tiden, tror nog mer att d får motsatt effekt!! Låt d vara istället o tänk på d som att d e barnets egen lilla lägenhet o att om hon/ han vill att d ska se ut som ett bombnedslag så får d väl göra d då! STäng dörren bara så du slipper se skiten!
    Dom bryr sig inte ens om det kommer kompisar, dom sätter sig ned i röran och tycker det är typ helt normalt!
  • Glamrockare

    Stäng dörren, låt dem leva i skiten, vill de ha rena lakan o rena kläder så får de själva plocka av dem o upp dem lägga dem i tvättkorgen. Vill de ha dammsugit får de göra det själva.


    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • LykkeLee
    Glamrockare skrev 2009-04-12 11:04:16 följande:
    Stäng dörren, låt dem leva i skiten, vill de ha rena lakan o rena kläder så får de själva plocka av dem o upp dem lägga dem i tvättkorgen. Vill de ha dammsugit får de göra det själva.
    Ja.. det kanske är det vettigaste.. Jag har kört lite så ett tag.. sonen har sovit UTAN lakan i typ två veckor nu.. Det står disk och stinker i hans rum.. jag fattar inte att dom vill HA det så.. Jag har själv en depression just nu efter en mkt traumatisk förlossning och försöker med nöd och näppe hålla ordning på övriga hemmet och jag orkar inte tjata på dom också..
  • Puma86
    LykkeLee skrev 2009-04-12 11:02:19 följande:
    Dom bryr sig inte ens om det kommer kompisar, dom sätter sig ned i röran och tycker det är typ helt normalt!
    Ja men låt dom ha d så då! D blir ju bara onödigt tjöt från dig och energi som du kan lägga på annat! Dom fattar tillslut... nån dag kanske d kommer en kompis lr tjej/kille som tycker d ser förjävligt ut o då kanske skammen smyger fram hehe! Men mitt enda råd ja kan ge dig e att skita i d helt enkelt! Trivs dom i skiten så låt dom leva i skiten... d hjälper inte med att tjöta hål i hövvet!
  • Schnooglewookiemush
    LykkeLee skrev 2009-04-12 11:01:30 följande:
    Fast grejen är att SER för jävligt ut!! Det är inte lite stökigt! Om du städade när dom sa till så var det ju inget problem. Om han bara kunde röja undan det allra jävligaste, men alltså det är grejjer och skit och skräp under hans säng ända upp till sängbottnen. Jag menar allvar!
    Säg till att idag ska ni städa! Hjälp honom att storstäda rummet, så att det är riktigt fräsht och snyggt när ni är klara. När ni är färdiga så kräver ni att han håller det rent, annars blir det avdrag på månadspengen.
Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?