• Analoga

Vad är egentligen en skaljacka?

www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=215547&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#

Ovanstående jacka har jag beställt från Ellos till min dotter. Tyckte den var fin - men jag undrar vad skaljacka egentligen betyder? Låter som att den ska vara tunn (skal) och att man måste ha något under?

Av vad jag kan se på bilden ser den då inte tunn ut; tvärtom ganska rejäl?

• Svar på tråden Vad är egentligen en skaljacka?
  • Hannah76

En skaljacka är ganska tunn, man kakn tex komplettera med en fleecejacka under om det ärlite kyligt. men fungerar superbra ensam på tex våren. Softshell är en mjukmaterial som är vind- och vattenavvisande.

• norgesessan

Tycker inte den på ellos är en skaljacka, en skaljacka för mig är en "knastrig" tunn som är lite vattenavvisande och vindmotståndig (eller vad det heter).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Nyfiken gul

Men det där är ju ingen skaljacka...

en skaljacka är för mig en jacka man kan göra om. Som står emot vind och väta och som har löstagbart foder för att anpassas till årstiderna...

Det är väl därför det heter skaljacka...?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • AnniPanni

Nyfiken gul skrev 2009-04-12 11:54:19 följande:

Men det där är ju ingen skaljacka... en skaljacka är för mig en jacka man kan göra om. Som står emot vind och väta och som har löstagbart foder för att anpassas till årstiderna... Det är väl därför det heter skaljacka...?
    skaljackan är ju yttertyget som oftast är vatten och vindavvisade (eller vind o vattentät). Någon fastsatt fleece eller foder är inget "krav" för att det ska kallas skaljacka.
  • Analoga

Nyfiken gul skrev 2009-04-12 11:54:19 följande:

Men det där är ju ingen skaljacka... en skaljacka är för mig en jacka man kan göra om. Som står emot vind och väta och som har löstagbart foder för att anpassas till årstiderna... Det är väl därför det heter skaljacka...?
    Som jag fattat det så får man köpa till ev "foder". Har för mig att det är så på tex PoP:s skaljackor.
  • Analoga
    norgesessan skrev 2009-04-12 11:52:06 följande:
    Tycker inte den på ellos är en skaljacka, en skaljacka för mig är en "knastrig" tunn som är lite vattenavvisande och vindmotståndig (eller vad det heter).
    Men de kallar den för skaljacka iaf?
  • Hannah76

Skaljacka är en tunnare jacka som kan kompletteras med en annan "jacka". Kan variera i material, behöver inte vara av den "prassliga" sorten.

• Analoga
    Hannah76 skrev 2009-04-12 12:09:51 följande:
    Skaljacka är en tunnare jacka som kan kompletteras med en annan "jacka". Kan variera i material, behöver inte vara av den "prassliga" sorten.
    Den här från Ellos tycker jag inte är så tunn, den har ett speciellt ytskikt som inte är likt andra jackor, men insidan är liksom fleecetyg....

(Inte fått min än men har sett en bekant som har en sån till sitt barn från Ellos)
  • norgesessan

Det är en softshell jacka, så heter de iallafall utanför Ellos

• Analoga
    norgesessan skrev 2009-04-12 12:13:46 följande:
    Det är en softshell jacka, så heter de iallafall utanför Ellos
    Ja - softshell = mjukt skal.

Vad menar du med utanför Ellos? Menar du att Ellos har andra kriterier för att kallas för skaljacka vilket de ju faktiskt gör?

Detta var mer komplicerat än vad jag trodde Blev inte precis klokare av era svar
  • Hannah76
    Analoga skrev 2009-04-12 12:11:35 följande:
    Den här från Ellos tycker jag inte är så tunn, den har ett speciellt ytskikt som inte är likt andra jackor, men insidan är liksom fleecetyg....(Inte fått min än men har sett en bekant som har en sån till sitt barn från Ellos)
    Med tunn menar jag att det är en vårjacka. Jag har tex haft pops-skaljacka som vinterjacka nu i vinter, med fleece under (till mina tjejer). Nu används enbart skaljackan som vårjacka.
  • norgesessan

På stadium heter den softshell tex.
    Men det är bara vad jag tycker jag har skrivit, jag vet inte för säkert hu rdet är...

• Horst

Det finns inga "regler" för vad som FÅR kallas skaljacka. Men de flesta menar nog att en skal jacka är

* tunn
    * vattenavvisande
    * vindtät

och

* kan kompletteras med ytteligare jacka undertill för vintersäsongen

• Horst

På ellos skriver de ju att den kan användas som mellanlager och står emot vind. Jag skulle inte kalla den skaljacka.

Kopierat från TS länk.

Jacka
    Mjuk och smidig skaljacka, s.k softshell. Används separat eller som ett värmande mellanlager. Står emot vind. Avtagbar huva med dold fastknäppning fram. Dragkedja fram och på fickorna. Kardborre i ärmsluten. Dragsko i nederkant. I polyester med borstad insida. Tvätt 40°.
    Tvättinstruktioner

• cloudberry79

Det där är alltså en softshell. En softshell är en lite mer vind och vattentålig fleecejacka ungefär. Den är inte helt vindtät och inte helt vattentät, utan är en mjuk jacka som behöver en riktig skaljacka för att bli vädertålig. En helt okej jacka att ha när vårvärmen börjar komma (några plusgrader) men inte när det regnar eller blåser.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • AW76

Gud, alla dessa namn på jackor! Jag har en son som blir 4 i höst och har först nu fattat vad en skaljacka är.. tror jag. Jag har alltid köpt de plagg som jag har tyckt verkat bra och struntat i vad de heter. Men jag tycker det "tjatas" mer och mer om skalkläder, windstopper, soft shell m.m. Det sistnämnda har jag lärt mig alldeles nyligen här på fl.

Ja ja, bara barnen har funktionsdugliga kläder så är jag nöjd.

• Analoga
    AW76 skrev 2009-04-13 10:21:11 följande:
    Gud, alla dessa namn på jackor! Jag har en son som blir 4 i höst och har först nu fattat vad en skaljacka är.. tror jag. Jag har alltid köpt de plagg som jag har tyckt verkat bra och struntat i vad de heter. Men jag tycker det "tjatas" mer och mer om skalkläder, windstopper, soft shell m.m. Det sistnämnda har jag lärt mig alldeles nyligen här på fl.Ja ja, bara barnen har funktionsdugliga kläder så är jag nöjd.
    Ja det borde finnas någon kurs att lära sig alla möjliga namn på kläderna
Svar på tråden Vad är egentligen en skaljacka?