• Celice

Fiskleverolja eller fiskolja?

Nu orkar jag inte googla mer, de står ju olika överallt!
    Åt precis när jag blev gravid renad fiskolja med EPA & DHA. Men hade någonstans hört i bakhuvudet att de inte var bra så jag slutade med de i samma veva som jag fick reda på att jag var gravid. Nu är jag i v 15 och fick veta på inskrivningen för ett par veckor sedan att äter man inte fisk 2-3ggr i veckan ska man ta tillskott av Omega-3
    Men nu blev jag osäker på om de kapslarna jag åt är ok.
    Är det renad fiskolja eller fisklever olja man ska äta?? Eftersom en av de kan ge fosterskador känns de ju mindre kul om man skulle ta fel.

Vad äter ni ??

• Svar på tråden Fiskleverolja eller fiskolja?
  • Minifer

jag äter omega tre. Fiskleverolja tror jag inte du skall äta då lever (oavsett djur tror jag) innehåller mycker A-vitamin, vilket inte alls är bra i för stora doser för bebben. Gå till apoteket och säg att du är med barn och vill ha omega3 som är lämpligt för bebben

• Celice
    Minifer skrev 2009-04-12 12:16:02 följande:
    jag äter omega tre. Fiskleverolja tror jag inte du skall äta då lever (oavsett djur tror jag) innehåller mycker A-vitamin, vilket inte alls är bra i för stora doser för bebben. Gå till apoteket och säg att du är med barn och vill ha omega3 som är lämpligt för bebben
    Jamen såklart att Apoteket också har omega-3, har bara tänkt på hälsokostaffären. Men tack för tipset!
  • Little Ms Chatterbox

Det säljs knappt fiskleverolja i Sverige. På Island och Grönland är det vanligare.

Jag köper från vitaminvaruhuset.se där finns det för just gravida. Kolla i listan till vänster på deras hemsida. Finns andra ställen som säljer på nätet som är minst lika bra, det är på vitaminvaruhuset.se som jag köper så där jag är hemma
    Finns en helt vegetarisk variant med Omega-3, -6 &-9 också.
    Jag har testat Mor-EPA mini junior, Eye Q tuggisar och Eskimo kids. Alla är ug. lika bra, mina barn sover bättre på Eye Q men humöret blir bättre med Mor-EPA, huden blir bäst av Eskimo kids, på mina barn iaf. Hur det är för andra vet jag inte.

Kolla tråden i min sidfot, länk till en Omega-3 &-6 tråd här på FL om du är nyfiken på att läsa mer om det.

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • Minifer
    Celice skrev 2009-04-12 12:35:56 följande:
    men vad är omega-3 gjort av då?
    det är nog gjort på fiskfett snarare än fisklever. Gjorde misstaget att ta en kapsel på fastande mage en gång nu under graviditeten och rqapade fisksmak en hel dag. Fullkomligt vidrigt. SÅ vad ni än gör ät ej på fastande mage, haha
  • Celice
    Zander O Cayenne skrev 2009-04-12 12:37:48 följande:
    De flesta Omega-3oljor kommer från fisk men finns även i tex linfröolja.
    Tack så mycket för dina svar!
  • christina1992

Jag brukade ge fiskleverolja till min häst xD smakar nog inte så gott dock, men nyttigt är det! Däremot vet jag inte hur det är att äta det vid graviditet.. 

Svar på tråden Fiskleverolja eller fiskolja?