• MayaPiraya

Ombetsning / målning av möbler?

Vi skall byta färg på en del av vår inredning har vi bestämt till en svartbrun nyans (har tidigare haft antikbets). Men jag skulle gärna vilja slippa att köpa nya möbler utan i den mån det går återanvända det som finns eftersom det är fina och bra möbler, bara i fel färg.
    Ett exempel:
    Vi har i dagsläget "markör" från IKEA i antikbetsad, lackad gran (tror det är gran, dock ej säker). Nu vill jag ha det i denna nyans: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70141860

Jag har nyss testat att spä svart färg med 10% vatten för att få den lite vattnigare och rolla - inget bra. Testade att pensla - inget bra. Testade att rolla och sedan slipa - fortfarande inte bra
    Färgen blir dessutom för täckande, min förhoppning var att det bruna skulle lysa igenom och man skulle se träådringen. Hade säkert funkat om det inte varit lackat...

Är lite lat för att avluta, men det är kanske det jag är tvungen att göra?

• Svar på tråden Ombetsning / målning av möbler?
  • Gosevännen

Vill du betsa måste du få bort all lack (el.målfärg) som finns, annars fäster inte betsen!
    Lasyr vet jag inte säkert hur det är, men antar du måste ha bort allt då också...

• Pop84

Ligger det ett lager lack utanpå eller är det bara en behandlad yta? Jag själv älskar lackbets och den används mycket flitigt här hemma, vet dock inte hur den blir på en lackad yta men funkar till det mesta annars :)

• MayaPiraya

Ytan är tyvär lackad, men det kan inte vara ett tjockt lager lack för jag var verkligen tvungen att kolla på IKEAS hemsida om det :)
    I mina ögon såg det bara ut som en bra behandlad fin yta.

Jag kan tänka mig att måla istället för att betsa, men jag vill kunna se ådringen igenom...

• Pop84

det kan inte bara vara en sån konstig ytspänningsgrej med lacken då? så som det kan vara på textilier ocg glas att man kan testa med nån droppe diskmedel i färgen? Bara en tanke - även om den kanske låter konstig :P

• Pop84

Jag har betsat flera av ikeas behandlade möbler med herdins lackbets i färgen mörk ek, så jag tror inte att det borde vara några problem

• Pop84

inte meningen med nån arg gubbe där inte

• MayaPiraya

hmm... kanske skulle testa o köpa en burk med lackbets då :)
    Men frågan är om jag ska ta svartbrun lack eller svart med tanke på färgen under på möblen?

• Soko

Jag brukar också köra med Herdins lackbets. Oftast har jag slipat möblerna innan, men tror att det funkar utan att göra det också. Det är ju bara att ta en svamp och testa innan, man märker direkt om det blir ett bra resultat. Jag har själv använt den svartbruna lacken från Herdins, men jag tyckte inte att den blev sådär jättemörk ändå som jag ville ha det. Den gamla betsen som gick i lite brunröd lyser igenom och gör att det är en liten ton av rött i den nya färgen. Men om man har en ljusare nyans, som antikbets under, tror jag den kan bli skitsnygg, och i klass med den möbeln du visade ifrån Ikea.

Jag tror i alla fall att det absolut är bets du ska använda dig av, om du vill att träet ska lysa igenom. Använder du vanlig färg kan du inte få till samma resultat som du får med bets. Så prova med lackbetsen i antingen svartbrun eller svart, tror det blir toppen!

• MayaPiraya

Yes! jag åkte till affären och köpte betsen som ni tipsade om och resultatet blev jättebra!
    Men jag har ett litet problem, hur för ni på lacken? Roller pensel eller svamp? Med pensel var det jättesvårt att få det jämt så plankan jag testade på är nästan svart på ena sidan och mycket ljusare på andra. Roller kommer ju inte åt överallt men det går ju fort. Svamp har jag inte testat, men det kanske blir bäst? känns svårt att få det jämt bara.. Problemet är ju att den börjar torka så hysteriskt fort så innan jag var klar på slutet på min 1m planka så hade det börjat torka i början på den.
    Jag köpte den svartbruna lacken förresten :)

(förövrigt jätteglad och inspirerad, så får jag bara kläm på det lär jag lacka om vartenda möbel i lägenheten :p finns f.ö. lacken i vit nyans med? *spånar vidare på andra teman i andra rum*)

• Soko

Vad roligt att det blev bra! Jag har alltid på med en svamp, lättast att få till det jämt då tycker jag.

Minuset med lackbets är väl att det torkar så himla snabbt så man måste vara kvick när man stryker på den. Och se till så att man inte lämnar något ofärdigt utan hela tiden stryka färdigt där man är så att säga.

Nyanserna som finns kan du se här: www.herdins.se/images/colormaps/lackbetspop.gif

• MayaPiraya

hmm... men nu kommer nästa fråga. Jag testade att lacka en planka igårkväll vid 5-6 kanske. Den var inte torr på kvällen så jag lät den ligga ute hela natten. På morgonen var ytan fortfarande klistrig. Jag plockade in den vid lunchtid sedan har den stått inne. Nu mer än 24h senare efter målandet så är den fortfarande klistrig, skall det ta så lång tid?

• Pop84

Det kan ta ett tag att torka om det inte är en helt obehandlad yta man har betsat, tyvärr, men det kommer att torka inom nått dygn :)

• MayaPiraya

Nu kommer nästa fråga :)
    Vad för svamp ska man använda? går det bra med en vanlig disksvamp?

Svar på tråden Ombetsning / målning av möbler?