• MayaPiraya

Stänga katterna inne men ha dörren öppen?

Har nydligen flyttat till en lägenhet med uteplats, nu när sommaren kommer är det urskönt att kunna springa ut och in precis som man behagar, så tycker även barnen såklart!
    Men problemet är att vi har två katter som sedan 10 år är inrotade innekatter och det kommer inte att gå att vänja dem vid att vara ute (de är lite 'speciella' :) ).
    Men jag vill ju kunna ha altandörren öppen på sommaren så jag funderade lite på om man kanske kunde hänga ett draperi med glasprismor eller liknande? Eller finns det någon annan bra enkel (och SNYGG!) lösning?

• Svar på tråden Stänga katterna inne men ha dörren öppen?
  • Pop84

eller om katterna inte klättrar en bra avgränsad uteplats, då kan de själva välja om de vågar sig ut när ni är där :)

• santanas

Kan ni hägna in uteplatsen? Kan lova att även speciella innekatter skulle älska den lösningen. I annat fall tror jag också att det bästa är att göra en x-tra dörr med kycklingnät eller myggnät som ni stänger igen efter er då ni är ute eller bara vill vädra.

• MayaPiraya

nja, katterna klättrar, jag har redan fångat den ena i buskarna där ute rätt några gånger...
    Avgränsa går inte heller tyvärr. Men det lutar åt någon myggnätslösning eller insektsnät, men det är så fult :(

• Pickolina

Vi har en "myggdörr" som är som en rullgardin, fast på höjden då, bara att dra ut och in. Mycket praktiskt eftersom den inte tar nån plats och knappt syns.

• MayaPiraya

ooo, vart hittade ni den? Den låter som perfekt att gömma bakom gardinen :)

• Pickolina

Tror vår dörr heter Fikso eller Fixso, men vet att han som tillverkade dem var rätt så sjuk för ett tag sedan så han har nog slutat. Googla runt lite så hittar du liknande. Vår är tillverkad i vit aluminum kostade runt en 1000-lapp. Men det är det väl värt för att slippa flugor och mygg men ändå kunna ha dörren öppen.
    Vår ena katt har tyvärr kommit på att man kan lirka upp nätet från skenan som går nertill och pressa sej igenom där. Men den fungerar ju iofs lika bra för det.

• jensten

Eller varför inte såna lamellgardiner som finns på t ex Jysk, de funkar som både solskydd och att drapera i dörren ;)

• vackrastarflow

ni kan inte bygga en liten utegård till dem? så kan de få njuta av att vara ute men utan risk för att försvinna.

Svar på tråden Stänga katterna inne men ha dörren öppen?