Sover du mitt på dagen? Tar en tupplur?
Jag startar tråden i känsliga rummet för det här är för mig en stor skam som jag inte berättar för folk för jag är rädd för att de tycker att jag är konstig annars. Kan hända att min skam inte alls är relevant, men det får jag förhoppningsvis reda på här i tråden!
Jag har så länge jag kan minnas tagit en tupplur mitt på dagen för att jag har känt mig så sömnig eller trött. Tiden varierar beroende på när jag har möjlighet. När jag jobbade så blev det oftast när jag kom hem, mellan kl.17-18 så tog jag en tupplur på 15-20-30 min. Nu när jag studerar så kan jag vila/sova mitt på dagen och det brukar bli mellan kl.12-15, en lur på 15-20-30-40 min. Det känns mer okej från min sida om jag lyckas hålla luren till 15-20 min för då kallar jag det för "powernap", men när det blir längre så får jag dåligt samvete och kan t.o.m. bli ledsen.
Jag vet inte varför jag är så knäpp som sover så mycket? På nätterna sover jag 8-10 timmar och sover oftast mycket gott. Jag är morgonpigg och kan stiga upp vid 07 och vara pigg utan problem. Men jag blir trött mitt på dagen. Jag vet inte om det är en vana, om jag är sjuk eller om det är normalt för vissa människor. Att gå till doktorn och utreda varför jag har behov att sova mitt på dagen, säga att jag är trött, är ju otroligt diffust för doktorn att höra. Dessutom skäms jag.
Mitt blodvärde är okej, jag äter varierad och nyttig kost. Jag motionerar inte märkvärdigt mycket men blir mer aktiv under sommarhalvåret då jag promenerar/joggar/är ute. Jag funderar på om tröttheten är psykisk, om jag är understimulerad. Jag blir oftast tröttast när jag är ensam hemma och min man inte är hemma. Jag har inte så många vänner att "leka med" (eh, jag är 30 + ). Jag är inte deprimerad nu men har varit av och till under 20-års åldern. Kan hända att sovandet är beteendemönster från den tiden, för då gjorde depressionerna mig väldigt trött?
Oj, det var inte meningen att tråka ut er med min hälsohistoria och funderingar. Min fråga är: Är det fler som tar en tupplur och sover mitt på dagen? Eller är jag ensam om det?