• Nenne2

Helt slut av mina barn

Jag känner mig helt desperat och vet inte vad jag ska göra snart. Jag har två pojkar 7 och 3 år gamla som är bokstavligt talat sjövilda. Att vara hemma går inte, då slåss dom, gapar och skriker och treåringen kastar saker överallt, spottar och skriker. Har vi folk över...ve och fasa. Åker vi bort...ve och fasa likadant. Går vi i affärer slutar det alltid med att vi måste lämna affären utan att ha kunnat handlat klart. Idag skulle jag köpa skor, då slogs dom med två skojärn, gick loss i godiset som stod vid disken och röjde runt. Man ser att folk runt om blir irriterade. Jag och min man har verkligen provat allt utom att aga och kränka förstås. Vi börjar med att pedagogiskt förklara att det dom gör är fel och det slutar med att man gapar och skriker på dom fast vi varje kväll får dåligt samvete när dom sover och säger att vi aldrig mer ska skrika på våra barn. Jag har nu kommit till en punkt där jag känner att jag orkar inte mer. Vi kan inte få ngn hjälp av mina föräldrar eftersom min mamma säger att hon inte orkar passa dom bägge samtidigt. Visst kan hon passa en åt gången, men jag och min man skriker efter egentid så vi kan hämta energi. Hans föräldrar bor 50 mil från oss. När vi hälsar på dom märker vi att dom oxå är trötta efter att vi hälsat på en helg. Vad ska man göra? Jag tycker det borde gå att prata med vår 7 åring, men det går inte. När våra barn är ute och leker hörs dom i hela kvarteret. Hoppas ni har tips och råd, vad jag kan göra. Kanske jag överreagerar :s

• Svar på tråden Helt slut av mina barn
  • Hannah76

När är de lugna?
    Behöver de kanske nån aktivitet för att få ur sig energi?
    Kanske skulle de även må bra av att ni lämnade bort denena av dem och bara ägnade er åt den andre?
    Se till att få egentid en i taget, så att en av er får lite extra energi.

• AnnelieTyresö

Men ta inte med dem till skoaffärer å sånt, den ena får sitta i en lekpark å den andre får sköta ärenden.

• AnnelieTyresö

Ta med dem till ett badhus varje lördag, där de får jobba ur sig all energi.
    Fotbollsträning, hockey, allt sånt är ju bra, mkt energi som går åt!

Se över er kost, så ni äter bra :)

• Howdahkan

Ta bort tv:n eller nåt annat dom gillar när dom bråkar eller inte lyssnar.
    Ge konsekvenser av deras dåliga uppförande.
    Jag tror inte på att man bara kan prata med sina barn utan att dom ser att det kommer några konsekvenser av deras dåliga uppförande.
    "Straffet" måste passa dersa ålder och förstående. Är dom tillsamman om något dåligt uppförande gäller samma "straff".

Ge dem mer uppmärksamhet då dom gör något bra och inget då dom uppför sig dåligt. Ge dem sysslor att göra hemma. Låt dom hjälpa till med matlagning och städning osv. Ge belöning när dom gör det som ska.

• Nettan84

Jag hittade på ett stjärn schema till min äldsta.
    Om han gick igenom en hel dag utan några störra kaoser så fick han en guldstjärna som han själv fick klistra på schemat...på envecka skulle där vara minst 4 guldstjärnor på schemat...detta ökar man till 5 stjärnor längre fram men där måste ju vara utrymme för misstag
    Och då gjorde vi något roligt i slutet på veckan....alltså inte tivoli eller så men nått han fick vara med o välja plus att ja då berättade både för dagis o familj hur duktig han hade varit hela veckan....detta funkade faktiskt jätte bra för han tänkte sig för lite xtra var gång han var sur...
    värt ett försök iaf...min son var 4 när ja införde schemat.
    Och ja behövde det abra över sommaren.
    Lycka till iaf

• ChiGirl
    Howdahkan skrev 2009-04-12 17:31:42 följande:
    Ta bort tv:n eller nåt annat dom gillar när dom bråkar eller inte lyssnar.Ge konsekvenser av deras dåliga uppförande.Jag tror inte på att man bara kan prata med sina barn utan att dom ser att det kommer några konsekvenser av deras dåliga uppförande."Straffet" måste passa dersa ålder och förstående. Är dom tillsamman om något dåligt uppförande gäller samma "straff".Ge dem mer uppmärksamhet då dom gör något bra och inget då dom uppför sig dåligt. Ge dem sysslor att göra hemma. Låt dom hjälpa till med matlagning och städning osv. Ge belöning när dom gör det som ska.
    Haller med om det har. Var alltid konsekvent!!! Viker du dej kommer dom fortsatta testa. Barn testar alltid och varje gang de kommer undan sa kommer de ga lite lange. Tips! Beratta alltid for dem vad som forvantas av dem INNAN situationen. Var specific. Sag inte "upfor er" for det ar valdigt relativt och de forstar kasnke inte riktigt vad det betyder. Beratta vad vilka konsekvenser kommer om de inte gor som du sager och hall vad du sager (helst utan att bli arg). Borja med enkla regeler, som "inte slass" etc, slass man blir det konsekvenser, punkt slut, sen ar det viktigt att de far chans att saga forlat och kanna de blev folatna (e.x. en kram). Har i USA kor man med "time out" vilket ar valdigt effectivt!
  • ChiGirl

Ocksa, det dar med beloning ar bra. Gor ett "schema" dar de for en stjarna eller liknande for gott uppforande (var specific har ocksa).

• Coolatjejen
    Nenne2 skrev 2009-04-12 17:02:49 följande:
    Jag känner mig helt desperat och vet inte vad jag ska göra snart. Jag har två pojkar 7 och 3 år gamla som är bokstavligt talat sjövilda. Att vara hemma går inte, då slåss dom, gapar och skriker och treåringen kastar saker överallt, spottar och skriker. Har vi folk över...ve och fasa. Åker vi bort...ve och fasa likadant. Går vi i affärer slutar det alltid med att vi måste lämna affären utan att ha kunnat handlat klart. Idag skulle jag köpa skor, då slogs dom med två skojärn, gick loss i godiset som stod vid disken och röjde runt. Man ser att folk runt om blir irriterade. Jag och min man har verkligen provat allt utom att aga och kränka förstås. Vi börjar med att pedagogiskt förklara att det dom gör är fel och det slutar med att man gapar och skriker på dom fast vi varje kväll får dåligt samvete när dom sover och säger att vi aldrig mer ska skrika på våra barn. Jag har nu kommit till en punkt där jag känner att jag orkar inte mer. Vi kan inte få ngn hjälp av mina föräldrar eftersom min mamma säger att hon inte orkar passa dom bägge samtidigt. Visst kan hon passa en åt gången, men jag och min man skriker efter egentid så vi kan hämta energi. Hans föräldrar bor 50 mil från oss. När vi hälsar på dom märker vi att dom oxå är trötta efter att vi hälsat på en helg. Vad ska man göra? Jag tycker det borde gå att prata med vår 7 åring, men det går inte. När våra barn är ute och leker hörs dom i hela kvarteret. Hoppas ni har tips och råd, vad jag kan göra. Kanske jag överreagerar :s
    Ja du kan överreagera över saker. Men du och din man måste göra är att inte skrika på dom och bara vara lugn emot dom båda två. Hitta på saker och ting. Åka iväg på saker som båda två gillar väldigt. Låt dom få bestämma lite. Va harmoniskt bara. Det skulle vara kul och lära känna dom två barnen och er med ju för att visa på olika sätt man kan göra. Ni har även kan ha varit hård emot dom.
    Så adda min msn så kan jag hjälpa dig mer där. Min msn är trollet54_8@hotail.com.
    Mvh// Louice
  • Nenne2

Tack alla för era tips. Att starta upp ett schema med belöningar låter som en bra ide. Ska testa den. Dom sparar pengar till en studsmatta med nät, kanske kan ge belöningar iform av små bidrag emellanåt. Vill verkligen att det ska funka och att vi ska bli en harmonisk familj utan den ljudnivå vi har nu i familjen. Jag älskar mina barn över allt annat och vill att dom ska må bra och ha det bra. Därför känns det så surt när det blir så här.

• ChiGirl

Later som en jattebra ide det dar med bidrag. Tror verkligen de kommer uppskatta studsmattan mycket mer ocksa!

• Dr Mupp

Hur ser deras matchema ut? Dåliga matvanor ger hyperaktiva barn som inte är roliga. Får de extra Omega-3 olja?

Hur mycket möjlighet till att härja fritt har de? Är ni ute mycket i skogen där det är lätt att springa och härja?

Sära på dem. Gör saker med bara ett barn i taget.

Du kan inte muta eller straffa fram bra beende om inte grundförutsättningarna för det finns.

• Nenne2

Jag tycker vi har regelbundna och bra kostvanor. Både jag och min man är aktiva och tränar mycket och är därför måna om att det vi äter ska vara bra och balanserad kost. Vi äter mycket lax och fisk eftersom vi har fri tillgång till fisk och skaldjur. På helgerna åker vi ofta till skogen där barnen får springa i hinderbana etc. Samt har min äldste son simskola. Så vi tycker att vi akiverar dom bra samtidigt som vi ger dom bra kost. Sedan kanske dom inte är dom största matvraken och plockar i sig mycket mat, men det dom får är ändå bra anser jag själv. Godis har vi ytterst lite på lördagar och läsk serveras enbart vid specielle tillfällen som kalas etc.

Svar på tråden Helt slut av mina barn