• Miss emma

Amning av prematurbarn...

Helammade ni era prematurbarn och när började ni med det? Födde min dotter i v.33, hon är nu 3 veckor gammal och hon får sin mat via en sond men har börjat amma en stund vid nästan varje matning. Hur länge ska man hålla på och hoppas att amningen kommer igång på riktigt?

• Svar på tråden Amning av prematurbarn...
  • allakantralla

Hej!

Min son föddes i v 36 och vi sondmatade honom i två veckor. I samband med sondmatningen ammade jag honom också, och i två dygn ammade jag honom enbart. Nakenvägde honom då på morgonen för att se så att han gick upp ordentligt i vikt, och när han gjorde det tog vi bort sonden. Men då ammade jag vid varje mål, var tredje timma, i två veckor. Till slut fick han kläm på det.

Har du någon kontakt med sjukhuset så kan du ju ringa och fråga hur de tycker du ska göra.

• Written Fiction

Min son är född i vecka 27 och i vecka 34 började han försöka amma. Helt självmant mest pga att han vägrade sin CPAP.

Nu sondas han endast en till två gånger per dygn då det är under hans CPAP-timmar. (6 ). Resten av dygnet har vi fri amning.

Fråga personalen och kom överens om en plan hur sonden ska vänjas av.

• Hundini

Hej, vår son är född 33+3 och jag sonda och amma i 3-4 veckor, efter det tog vi bort sonden och då åt han på egen hand (dock vääääldigt ofta eftersom han inte orka äta klart). Det var tack vare sköterskan som jag "vågade" lita på att han fick i sig tillräckligt när han ammade och inte fick sond.

• Magda73

Min son föddes i vecka 25+1 och jag började "amma" i vecka 34 då han låg i Cpap. Han fick ligga där och bekanta sig. Jag la till honom flera gånger/dag så fort han var det minsta vaken.

Vid sondmatningen fick han alltid smaka lite bröstmjölk i munnen innan.

Nu helammar jag men jag har kämpat för att det ska fungera. Han hade sond tills han var mer än fullgången (tror jag drog den när han var v. 42) och jag kompletterade i sonden det han inte orkade amma.

Mitt råd är att inte lyssna så mycket på neo eller bvc- ta istället kontakt med amningshjälpen. De på sjukhuset/primärvården är ofta febrila när det gäller vikt och vill se en omöjlig viktuppgång vilket kan stressa föräldrarna. Nu är ditt barn inte så mycket för tidig men för oss med extremt tidiga är det en omöjlighet att de ska gå upp lika mycket som barn som föds i förväntad tid. Prematura barn har en mindre viktuppgång än normalfödda. Så; kontakta amningshjälpen istället! Och ge inte upp men amningen- det kommer att fungera bara du ger det tid och inte tar till flaskan.

• cajsagve

Min kille är född i vecka 29+6.Han börajde leta bröstet redan efter 2 dgr och då fick han börja bekanta sig med det! Han sög nästan varje mål i början på v 33 då han han hamnade i en tröttperiod (sov 5 dgr) Efter det gick det spikrakt uppåt. Sonden ut i v 34. Vi åkte hem från neo då han var 35 veckor och då helammade han. det gör han än idag, men jag ger lite tillägg nu och då när han inte verkar nöjd med de jag har att erbjuda. Jag tycker inte att de är någon världskatastrof om man inte får amningen att funka. Visst är det de bästa för barnet, men om man fött en prematur är ju den fysiska och framförallt psykiska pressen extremt stor. Är det då så konstigt att de inte funkar smärtfritt? Det viktigaste är ju ändå att barnen ökar i vikt, växer och blir stora. Lycka till alla ni som kämpar med detta!

• eilien

Min tjej är född i v 33 och är nu drygt 5 mån o jag helammar fortfarande. Vi sondade henne i ca 3 veckor helt i 1,5 och delvis i 1,5 vecka med vägning efter varje ammning. Var inte kul hela tiden direkt men värt det när vi väl fick det att funka. Hon gjorde som många prematurer gör, satte upp tngan i gomen när hon ammade och det gjorde att nästan all mjölk rann ur mungipan på henne och ner på mig och mina kläder. Tog nog 1 vecka innan ngn personal fattade det, höll på att bli tokig under tiden, fattar inte att de inte tänkte på d tidigare eftersom d verkar vara väldigt vanligt prematur fenomen.

Tycker att du ska försöka få igång amingen så länge du själv orkar, ska ni hem på permis snart? Jag tyckte att det släppte jättebra när vi fick komma hem och det tyckte dottern oxå som ryckte ur sonden efter 2 dygn hemma och sen var det bara att amma på =)
    Lycka till!

• Umetjejen79

Min son föddes i v 30. Började försöka i v. 32, vecka 38 fick han fortfarande bara i sig kanske max 20ml/mål av bröstet, vi kompletterade med flaska när sonden drogs för gott i v. 39. Jag ammade medan flaskan värmdes i vattenbad och efter 5 veckor hade han trappat ner på flaskätningen och vi slutade med flaska helt.

• Pernillo

Hej!

Vår dotter kom i vecka 31+1 och sondmatades i nio veckor. Jag var tydlig med att jag ville att hon skulle lära sig amma. Vi fick mycket stöd från neonatal och hemsjukvården, men det tog som sagt ända tills dess att hon skulle ha fötts innan det funkade så pass bra att hon gick upp i vikt ordentligt när hon bara ammade. Hon var dessutom tillväxthämmad vilket så klart påverkade att det tog tid tills dess att hon helammade.

Vid varje mål gjorde vi ammningsförsök innan hon sondmatades. Visst var det svårt att ibland försöka lista ut hur mycket hon fått i sig för att göra avdrag, men man får göra sitt bästa.

Mitt råd är att inte ge upp. Det kändes tröstlöst ibland men belöningen är enorm.

Tro på din bebis och lycka till!

• MillaW

Ena min son föddes i vecka 33+3(eller 4 alla sa olika). Vi fick bara stanna på andelning 15 som det heter här i norrköping i c.a 3 veckor. Han ville inte amma så länge när han var två veckor men sedan en kväll sa det bara POFF och 2 nätter senare var vi hem!

• knäppisen

Dottern föddes i v 33. Började amningsträna efter 2-3 dar nånting men hon var trött i början o orkade väldigt lite. Efter 2 veckor åkte vi hem från neo o då åt hon själv 3 mål mat/dygn och sondades resten.
    Sen tog det ytterligare en dryg vecka innan hon orkade äta alla mål själv o vi kunde dra sonden.

Svar på tråden Amning av prematurbarn...