• Polargirl

Domkraft

Det är ju dags att byta till sommardäcken nu... har bara en liten fjuttig domkraft i bilen, vill helst köra med en rejälare (större) hydraulisk. Vill inte köpa nån själv heller, för de kostar nog en slant... bara för att byta däck två gånger om året. Nja!!

Brukar det vara okej att låna på mackarna?

I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures.
  • Svar på tråden Domkraft
  • Spiro

i en gds-hall kan du höja upp hela bilen och byta alla 4 däck på en gång. supersmidigt. brukar kosta typ 100 spänn för en timme

• Polargirl
    Spiro skrev 2009-04-12 20:13:48 följande:
    i en gds-hall kan du höja upp hela bilen och byta alla 4 däck på en gång. supersmidigt. brukar kosta typ 100 spänn för en timme
    Men hur gör man då för att få hjulen fria? De hallar jag varit in på kör man ju upp på skenor liksom...
  • Spiro

Nä, finns såna som har "piggar" under "magen" på bilen också. (märks att jag är väldigt bilkunnig va? hehe). Fråga på macken så vet de säkert! Dessutom brukar de ju ha tryckluft där också och det underlättar ju ytterliggare.

• Danne74

En domkraft (o två pallbockar) är nog att anse som elementär basutrustning för en bilägare.

Hur ska man annars byta olja eller avgassystem på sin bil..?

Man använder ju normalt domkraften till mycket mer än att byta däck på bilen.

• Polargirl
    Danne74 skrev 2009-04-12 23:38:19 följande:
    En domkraft (o två pallbockar) är nog att anse som elementär basutrustning för en bilägare.Hur ska man annars byta olja eller avgassystem på sin bil..?Man använder ju normalt domkraften till mycket mer än att byta däck på bilen.
    Klart jag har det, men bara en liten minisak. Vid oljebyte mm åker jag till en mack, för där har de rätt grejer för att samla upp oljan. Då slipper jag bry mig om den sedan.
  • Danne74

Oljan brukar jag återanvända annars som rostskydd i bilen.

• Polargirl
    Danne74 skrev 2009-04-13 10:47:46 följande:
    Oljan brukar jag återanvända annars som rostskydd i bilen.
    Har hört att olja gör att det rostar mer. Säkert bara en myt...

Förresten har jag inget garage (bara p-plats), och ingenstans att hålla på och greja med bilen. Därför är det mest praktiskt att åka till en mack med hall om något behöver åtgärdas.
  • Danne74

Jag brukar hälla ett par liter i varje dörr o den enda gången jag har haft problem var när jag hade en väldigt rostig dörr sedan tidigare.

Killen på besiktningen kände på dörren med sin rosthacka och lyckades hacka ett hål i undersidan på dörren varvid det började rinna ut en strid ström med olja.

Vi fick köra ut ur hallen och låta bilen rinna av innan besiktningen kunde fortsätta, de fick fullt upp med att sprida ut uppsugningsmedel i hallen så att ingen skulle halka...

Den besiktningskillen hade lite färgstarka synpunkter på mitt rostskydd...

• Polargirl
    Danne74 skrev 2009-04-13 19:07:18 följande:
    Jag brukar hälla ett par liter i varje dörr o den enda gången jag har haft problem var när jag hade en väldigt rostig dörr sedan tidigare.Killen på besiktningen kände på dörren med sin rosthacka och lyckades hacka ett hål i undersidan på dörren varvid det började rinna ut en strid ström med olja.Vi fick köra ut ur hallen och låta bilen rinna av innan besiktningen kunde fortsätta, de fick fullt upp med att sprida ut uppsugningsmedel i hallen så att ingen skulle halka...Den besiktningskillen hade lite färgstarka synpunkter på mitt rostskydd...
    Häller du olja I dörren? {#lang_emotions_surprised}
  • Danne74

Japp, bildörrar är ju ihåliga.

Oljan ligger sedan och skvalpar inne i dörren vilket motverkar rost.

Metall som ligger nedsänkt i olja rostar inte.

Svar på tråden Domkraft