Köksgolv?
Hej! Är i renoveringssvängen och nu står köket på tur.
Vad har ni för köksgolv? Plastmatta, trägolv, laminat? Fördelar nackdelar? Något ni helt avråder från? Färger man ska undvika eller färger ni rekommenderar?
Hej! Är i renoveringssvängen och nu står köket på tur.
Vad har ni för köksgolv? Plastmatta, trägolv, laminat? Fördelar nackdelar? Något ni helt avråder från? Färger man ska undvika eller färger ni rekommenderar?
Vi håller på att renovera vårat och har valt klick-in-golv i trä. Antikbehandlad ek som redan ser lite sliten ut. Mycket fint...kan rekomenderas....
Vi har jättefint beige klinkergolv, det är jättebra när man städar men jag rekommenderar det inte. Klinker blir kallt och hårt, inget man vill krypa omkring på som barn iaf. ALLT som man tappar går också sönder, inte så praktiskt.
Jag skulle också avråda från ett helfärgat golv i en ljus färg eftersom det kommer se smutsigt ut på en gång. Laminat ska man ju inte heller våttorka, så det tycker iaf jag är rätt opraktiskt i köket där jag vill svabba minst en gång i veckan.
Lycka till med renoveringen, hoppas det blir fint!
Vi ska ha laminat när det blir kökets tur...
Lättstädat!! Bra när man har massa djur och barn som skitar ner!
EmmyLee--->
Varför inte våttorka laminat??
När vi renoverade vårt kök "hittade" vi ett trägolv under diverse plastmattor. Vi slipade och lackade det. Jag kan verkligen rekomendera ett lackat plankgolv, tåligare än vad man tror. Lade ut en bild i mitt galleri till dig!
Vi har laminat på hela undervåningen och i barnrummet - just för att det är så lättstädat och att man *kan våttorka det*.
Parkett, som var standatdgolv, valde vi att ha enbart i vårt sovrum och i allrummet. Parkett är mycket mer svårskött då man inte ska våttorka det - men däremot går det att slipa om om olyckan skulle vara framme, till skildnad från laminatet.
Klinker är snyggt, men tänk på att det finns *inte en chans* att ett tappat glas håller, samt att man blir så in i norden trått i benen av att stån någon längre stund på ett sådant golv.
Plastmatta gick bort för det är så fruktansvärt tråkigt...
---> Myggan 97
Vårat laminatgolv blir alldeles flammigt när man våttorkar det och ser inte alls fint ut.
Men det kanske beror på sort? Jag bara antog att alla laminat var så "dumma", men om annca kan våttorka sina utan problem så borde det väl då.
Vi har samma sorts golv som Thelonius fast mörkbrunt. Vi har det i hela lägenheten, även badrum och jag tycker att det är superskänt med trägolv. Skulle aldrig vilja ha något annat.
Klinker tycker jag känns för kallt och hårt, dessutom om man har små barn som ramlar och slår sig ofta så är klinkers för hårt tycker jag.
Vi har tarketts plastmatta, vilket vi trivs jättebra med.
Den har mönster som klinkers.
Valet gjordes för att vi har små barn som ofta springer, ramlar och smetar ned.
Enligt mig är klinkers för hårt att ramla på, och tänk om de slår i huvudet!
Laminat har jag hört inte tål vatten så bra och här skuras det rätt ofta i köket!
Men som tur är, är smaken som baken delad!
Tack för alla tips! Har tidigare funderat på laminat eller plastmatta men efter att ha sett Thelonius golv har jag verkligen fått ett alternativ till. Vilket fint golv!
Tjaaa... Vårt Tarkett (har jag för mig) körsbärslaminat blir bara snyggare av att bli våttorkat. Klart att man inte kan blaska på med hur mycket vatten som helst och det hur ofta som helst, men normala mängder vatten och en vanlig mopp funkar hur fint som helst.
(Hade varit jättekul att "hitta" ett riktigt gammalt trägolv under en tråkig matta, men så blir det ju inte när men bygger nytt... )
Parkettgolv - lackad ek! Hade dock görna haft klinkers längs med köksdelen...
EmmyLee--->
Jag våttorkar oxå vårat laminat golv och det blir hur bra som helst så det var därför jag undrade... Har aldrig hört det då jag tänkte att det var nåt jag missat..
Vi har parkett i hela huset utom våtutrymmen och det är kalas. Varmt och skönt att gå på. Och det går att våttorka - man kör med såpa och en väl urvriden trasa.
Vi har klinker med golvvärme i köket. Gillar det jättemycket. Men har man småbarn är det ingen hit. Vår dotter har slagit sig en del på det hårda golvet .
En sak som man kan tänka på om man ska lägga klinker är att inte väljsa för ljusa fogar. För fogarna har en benägenhet att mörkna där man går mycket med tiden. Så i t ex en passage så är fogarna mörkare än i ett hörn där man inte går så mycket. Då kan man lika gärna välja en mörkare fog från början och slippa nyansskillnaderna som kommer med tiden.