• Maggan81

V 40, kan inte vila/sova pga konstig känsla i kroppen

Har BF 15 april och håller på o blir knäpp. Är det normalt att inte kunna ligga o vila? Det känns som hela min kropp lider av restless legs syndromet (som jag fö läste var rätt vanligt bland gravida). Så fort jag lägger mig så börjar det krypa o pulsera i armar o ben, jag hittar absolut ingen bra ställning men även om jag lyckas med det så kan jag inte ligga still mer än några sekunder. Det känns som om det blir varmt eller så blir jag rastlös o bara måste röra på mig, det är som en tvångstanke nästan. Detta gör att jag mår bäst när jag är i rörelse, det är jättetungt och jag är ju trött men det är ändå skönare än att försöka ligga still och känna allt det där. Jag får nästan panik nu, dels av tröttheten (känns som man inte har sovit en hel natt sen manblev gravid) o för att man ska ju vara utvilad inför förlossningen. Men som det känns nu så kommer jag inte kunna sova förran bebisen e ute.

Snälla, nån som känner samma eller har nån förklaring/tips?

• Svar på tråden V 40, kan inte vila/sova pga konstig känsla i kroppen
  • mammatotoo

Vad jobbigt det där lät!!
    Kan inte din man massera dig på rygg och ben...
    Ta ett avkopplande bad och försöka meditera.
    Jag tog en blöt handuk på mina fötter som jag hade i hög-läge på nätterna så dom svalnade av något.. har en motordriven säng så jag hade både huvud o fot ända uppe så jag halvsatt och sov vissa delar av natten.
    Hoppas du hittar nått sätt att koppla av innan förlossningen!

• StilaM

Ja du... Jag har BF den 14 april. Jag har inga bra tips, men kan berätta att jag har det likadant :S I natt var jag uppe och vankade varje timma. Natten innan klev jag helt enkelt upp kl 04.30 efter att ha vakat oavbrutet sedan 03.

Jag försöker att inte tänka så mycket på det, och sover när jag kan under dagen och natten. Det blir ju några timmar per dygn i varje fall.

Lycka till.

• Maggan81

mammatotoo: tack för tipsen. jag bad killen massera läänge igår kväll, det e det enda som verkar hjälpa, när han masserar eller bara stryker lång stund innan man skall sova. så det blev iaf några timmars sömn, men jag vaknade ändå varje timme. antar att du redan fött barn. kunde du sova bättre direkt efter förlossningen (så gott som man nu kan sova som nybliven förälder)? jag är rädd för att vara såhär slut o dessutom behöva ta hand om bebisen. hur funkar det egentligen??

StilaM: det är faktiskt skönt o veta att man inte är ensam. läste mkt igår kväll om restless legs o graviditet och det verkar vara många som har det jobbigt med just det, att inte kunna slappna av i kroppen.

• mammatotoo
    så gott man nu kan sova med nyfödd som vaknar titt som tätt...man vänjer sig ALDRIG! Inte jag ivarje fall...men då kan man ju passa på att ta powernaps på dagen då babyn sover, har själv lite problem med det då vi ofta var på G då han skulle sova på dagen i vagnen och så är det läskigt att lägga sig själv då barnet ligger och sover ute i vagnen OM inte barn-larmet skulle funka jag får såna tvångstankar!
    Men pappan är ju hemma de 10 första dagarna...då kan du passa på att vila så mycket det går!!
  • mammatotoo

Då jag pratar om att sova i vagnen så tänkte jag inte när bebben är nyfödd utan senare då den blivit något äldre!!

• Maggan81

mm jag har förvarnat sambon om att han får ta över lite de dagarna han e hemma i början så man iaf kommer ikapp lite med sömnen.

Svar på tråden V 40, kan inte vila/sova pga konstig känsla i kroppen