• Gunnel68

Foglossning redan v 10 hur gick det sen?

Är gravid med mitt första barn och är i v 10+2 idag och har haft vad jag tror är foglossning i några dagar. Gör ont i ländrygg när jag böjer mig fram, kan bara gå långsamt för annars gör det ont, är stel och smärtar när jag reser mig osv.

Tränar i vanliga fall tre gånger i veckan och promenerar minst en timma om dagen. Undrar hur det ska bli eftersom jag bara är i vecka 10+2.

För er som fått tidig foglossning. Hur har det gått? Har det förvärrats, och i så fall hur mycket och när? Eller har det försvunnit senare i graviditeten? Har ni haft ont under nätterna eller har ni kunnat sova?

Vad har ni kunnat göra rent fysiskt? Långsamma promenader, cykla, simma, vattengympa, gravidyoga osv?

Vet att jag kommer bli tokig av att bara vara still i 7-8 månader.

• Svar på tråden Foglossning redan v 10 hur gick det sen?
  • krut34

Jag fick foglossning tidigt under min förra graviditet och hade det lite lindrigare starx innan mitten, men sedan kom den tillbaka med råge. I efterhand har jag förstått att jag borde ha lyssnat mer på kroppen redan vid de första signalerna. Jag vet inte om det skulle ha hjälpt, men kanske. Det var tyvärr rätt plågsamt att vara gravid och jag blev halvtdssjukkriven så småningom. Jag drog mig för att bli gravid igen på grund av hur jag upplevde den tiden. Sömnbristen och det andra som kom efter att vårt barn var fött var lätt i jämförelse.

Denna gång har jag varit mer observant och tidigt börjat undvika att göra saker som påfrestar. Saknar de långa promenaderna enormt och vårt hem är inte alls lika städat som förra gången, men jag mår bättre.

Kände av foglossningen ännu tidigare denna gång, men har ännu i v 31 inte haft lika stora besvär som förra gången, trots att jag har en treåring som kräver att jag böjer mig och gör sånt som inte är så bra. Min kille gör i stort sett allt hushållsarbete nu och det är frustrerande att bara se på, men det gör i alla fall att jag mår så bra att jag kan arbeta och vara aktiv på andra plan.

Så, min erfarenhet är att det inte behöver eskalera och göra en helt paralyserad om man bara ser till att ta hand om sig. Dessutom inbillar jag mig att kroppen "känner igen" processen och lättare hanterar foglossningen nu. Kanske är det bara en slump, men jag tror att mitt beteende har påverkat hur jag nu mår.

Mitt råd: Var försiktig och hörsamma signalerna tidigt, så kanske det lugnar ned sig. Det är svårt att veta vad gränserna går och lätt att ignorera för att man inte tycker att det är sådan man är - känner mig osjälvständig nu - och det är inte min bild av mig själv. Fast det är en kort period den uppoffringen behöver göras och det är absolut värt besväret. Man har ju inte så kul om man ständigt har ont. Nu kan jag vara normal människa, även om jag på vissa plan är väldigt beroende av min omgivnings hjälp.

Hoppas att du inte drabbas så hårt. Lycka till!

• Thösen

Hej!
    Jag fick foglossning väldigt tidigt i v.11 ungefär. Jag ahr tidigare haft probleem med min rygg såsom ischias och ryggskott sen jag var 16 så att jag skulle klara mig lindrigt fanns inte på världskartan sa min BM. Så för mig innebar det 3-4 h sömn per dygn de 3 sista månaderna. Sov kanske 6h per dygn från 3-6 månaden. På slutet kunde jag bara sova om jag hade min TENS-apparat påslagen. Det var det enda som gav lindring nog så jag kunde sova. Hoppade på kryckor de gånger jag försökte ta mig utanför dörren.
    Hade ständig ischias de sista 3 månaderna, men det trot jag berodde mer på mina tidigare problem m ryggen.

Mitt råd är att fortsätta promenera och träna så gott det går, men gör inte  för mkt, gör abra det som känns bra. Man ska undvika rörelser som anstränger ljumskarna och alltid ha fötterna ihop när man ska flytta på sig i och ur sängen m mera. Ta små steg och ta ett trappsteg i taget. VATTENGYMPA för gravida är jättebra!

Sen kan du gå in på Gula Rehabs hemsida och beställa foglossningsbälte för en billig peng, hjälper till att stödja höfterna så man inte får så ont.

www.gulare.se

tror jag är deras adress, annars går det att söka efter den.

Lycka till!

• lisadragon

Fick foglossning v.9, hade stora problem nästan hela graviditeten.. Jag har hög smärttröskel så vet inte hur illa det var egentligen, gick som en anka, grät nästan på kvällarna, hade ont i svanskotan och länden samt benen och höfterna..
     Bältet hjälpte en hel del, kunde jag iaf röra mig lite.
     Jag blev heltidssjukskriven från v.22, då hade jag verkligen KÄMPAT med att jobba men då sa kroppen ifrån ordentligt och jag fick hemska sammandragningar..

Jag har fortfarande ont från och till, sonen är 8 månader..
     Jag är (hemligt ;)) gravid igen och till min fasa känner jag redan av fogarna och höfterna, ska leta på bältet och ha det redan nu från början.

Så mitt råd, dra ner på tempot från början, jag tränade också mkt trots det onda, men fick ge upp runt v.16..
     Lyssna på kroppen, jag hoppas det blir bättre denna gång, annars blir jag tvungen att ha barnhjälp ofta..

• Natahlie87

Jag fick foglossning redan vecka 8.. Inget vidare måste jag säga. Är i vecka 38 imorn. Vet inte om det har blivit bättre med tiden eller om jag bara har blivit van. Men några långpromenader har det inte varit tal om, knappt ens kortpromenader.. Men testa bältet och vattengympa =)

Svar på tråden Foglossning redan v 10 hur gick det sen?