• Stephany

Hur blir man beviljad i gångsättning?

Hejsan!

Jag har en liten fundering efter att ha läst runt i olika trådar här på FL.

Vad är det igentligen som gäller vid en igångsättning.
    Måste man uppfylla några kriterier för att bli beviljad det.
    Såsom....

* Mjuk tapp?
    * Förkortad tapp?
    * Gången till en speciell vecka?
    * Hemskt foglossning?
    * Smärta överlag?

Vore jätte snällt om ni skrev och berättade , verkar inte finnas nå svar
    i dom trådar jag har hittat..

Kram på er

- v.37 ll BF: 090502
  • Svar på tråden Hur blir man beviljad i gångsättning?
  • krut34

Vad jag förstår så är man väldigt restriktiva om man inte har särskilda skäl, som t.ex. att man drabbats av havandeskapsförgiftning som man inte vill vänta ut på grund av riskerna. Och oftast får man gå rätt länge innan man sätts igång då också. Detta är vänners upplevelser och inga direktiv som jag läst. Bara vad jag har förstått av deras berättelser.

Jag blev beviljad/beordrad igångsättning förra gången pga vattenagång. Hann komma igång av mig själv, så det upplevde jag aldrig.

Har nu undringar om jag kommer att få ett mkt stort barn och om igångsättning skulle kunna vara ett alternativ om jag börjar gå över tiden utan att förlossningen sätter igång. Har av två olika bm fått veta att det är bättre att undvika om det går, eftersom värkarbetet generellt sätt blir bättre om allt startar av sig själv och bra värkarbete är extra viktigt när man ska föda stor klimp. Detta verkar vara det svar man oftast får oavsett undran kring igångsättning.

Hade stora foglossningsproblem förra graviditeten (och lite mindre denna) men igångsättning diskuterades aldrig pga det förra gången.

Riktiga svar har jag inte, men mina erfarenheter kan kanske vara vägledande. Fråga ut din bm nästa gång ni ses. Det är ju intressant att veta var de drar gränsen. Barnets och moderns hälsa och chansen för en väl fungerande förlossning antar jag är vad man utgår ifrån och det är nog inte alltid säkert att kvinnan och vården drar samma slutsats när det gäller just kvinnans hälsa.

• Nymne

Är du förstagångsföderska ska du inte önska igångsättning - 1/3 av igångsatta förlossningar slutar i KS, 1/3 med sugklocka. Förstagångsföderskor sätts bara igång innan BF om det finns medicinska skäl tex risk för barnets hälsa.

Cross that bridge when you get there!
  • mamalo

Håller med nymne, ig¨ngsättning kan vara mkt värre än vanlig förlossning. Har gjort två igångsättningar, den ena pga vattenavgång- den gick fint, den andra pga värkbesvär, rygg osv, den slutade i ks efter 48 timmar på förlossningen- hua!

• Stephany

Okej.. tack för era svar!
    Jag har tid med min bm på tisdag så jag ska höra med henne då...

Men då vet jag på ett ungefär vad som gäller iaf!

Kram på er!

• como

Jag blev igångsatt i vecka 37+3 pga humanitära skäl med första barnet. Jag är GBP-opererad och hade stora problem med maten under graviditeten, framför allt mot slutet. Och fast jag hade alltså inga "mätbara" fysiska besvär (såsom uttorkning eller viktminskning) mådde jag absolut inte bra. Det kändes verkligen att det lite jag fick i mig gick till barnet och det blev en "mig mot bebisen"-situation. När jag sa till min BM att antingen så skulle hon hjälpa till med att få ut bebisen eller så skulle jag göra det själv fick jag remiss till en läkare. Hon undersökte mig och det visade sig att tappen var helt bort och jag var redan öppen 2 cm. Hon skickade sen en remiss till sjukhuset där de undersökte mig igen för att kolla hur förutsättningarna för igångsättning var. Och eftersom jag redan var öppen några centimeter tyckte de inte att det skulle bli ett problem och beviljade igångsättningen.
    Allt de gjorde var att ta hål på fosterhinnorna och jag fick kraftiga värkar nästan direkt. Sonen kom ut i mindre än 3 timmar (normal vaginal förlossning utan sugklocka eller tång) vilket är ganska fort och det kändes.

Så var det för mig. Om det finns specifika, objektiva kriterier som man måste uppfylla vet jag inte, jag tror dock inte det. Varje fall bedöms väl för sig och man avväger riskerna mot fördelarna, så förutom det rent kroppsliga handlar det också om varför du känner att du behöver bli igångsatt...

• Stephany
    como skrev 2009-04-13 00:39:42 följande:
    Jag blev igångsatt i vecka 37+3 pga humanitära skäl med första barnet. Jag är GBP-opererad och hade stora problem med maten under graviditeten, framför allt mot slutet. Och fast jag hade alltså inga "mätbara" fysiska besvär (såsom uttorkning eller viktminskning) mådde jag absolut inte bra. Det kändes verkligen att det lite jag fick i mig gick till barnet och det blev en "mig mot bebisen"-situation. När jag sa till min BM att antingen så skulle hon hjälpa till med att få ut bebisen eller så skulle jag göra det själv fick jag remiss till en läkare. Hon undersökte mig och det visade sig att tappen var helt bort och jag var redan öppen 2 cm. Hon skickade sen en remiss till sjukhuset där de undersökte mig igen för att kolla hur förutsättningarna för igångsättning var. Och eftersom jag redan var öppen några centimeter tyckte de inte att det skulle bli ett problem och beviljade igångsättningen. Allt de gjorde var att ta hål på fosterhinnorna och jag fick kraftiga värkar nästan direkt. Sonen kom ut i mindre än 3 timmar (normal vaginal förlossning utan sugklocka eller tång) vilket är ganska fort och det kändes. Så var det för mig. Om det finns specifika, objektiva kriterier som man måste uppfylla vet jag inte, jag tror dock inte det. Varje fall bedöms väl för sig och man avväger riskerna mot fördelarna, så förutom det rent kroppsliga handlar det också om varför du känner att du behöver bli igångsatt...
    Okej, tack för ditt svar! :)

Krams
  • Jessica400

Jag bor i Usa, och har ar det latt att fa beviljat en ingangsattning. Det ar dock en STOR risk, och inget man bor gora om det verkligen inte pa nagot satt ar livs viktigt for mamman eller barnet. Manga har tycker om att ha ett datum, sa igangsattning ar valdigt "praktiskt" pa det sattet, men som nagon annan sa, det slutar ofta med akuta kejsarsnitt, stressade barn, sugklocka och andra otrevligheter. Om det ar medecinskt nodvandigt sa ar det forstas jattebra att man kan, men jag vill inte rada nagon till att gora en igangsattning av praktiska skal.

Man kan satta igang aven om tappen ar omogen, osv, men det brukar da ta langre tid. De flesta lakare vill garna se tecken pa att kroppen gor sig redo, bade av praktiska samt sakerhetsskal.

• hannamiller

med nr1 så gjorde jag sövd urakut kejsarsnitt hade då hf o moderkakan låsnade,
    så med nr2 så satte dom igång mig 40+5..
    för att det inte skulle hända oss något men hade då vart på sjukhuset i 2 veckor.. det var en enkel och härlig förlossning som tog 15 timmar.. Hade aldrig ont.. fast man har hört att det ska göra mega ont..
    men så hade vi väntat in att tappen var mjuk. så dom gjorde att vattnet gick och jag fick dropp..
    men det är så olika.. för min syster så tog det 3 dagar..men när vattnet gick på dag 3 och hon fick dropp så tog det bara 5 timmar men då hade hon värkan väldigt ofta, inte som jag som kunde sova mellan mina små..
    lycka till.

• Me2

Jag har fått beviljad igångsättning på torsdag. Läkaren skrev pga foglossning, men jag har även problem med smärtsamma sd och hyperemesis och tror inte att jag skulle klara av / ha tillräckliga krafter för en förlossning i full tgid eller "över tid".

• nadyn

Jag har sedan mitt första läkarbesök i v 12 fått beviljadigångsättning i v 38, detta av psykiska anledningar då jag är extremt förlossningsrädd och oroar mig för att bebis skall bli för stor och att jag inte skall klara av en förlossning till då jag upplevt mina 2 tidigare förlossningar som extremt smärtsamma. Min läkare förklarade att från det man är i V 38+0 så är det ingen fara för igångsättning och därför har det aldrig varit några diskutioner om igångsättningen skall uppskjutas eller inte.

Oavsett om livmodertappen är mogen eller inte så sätts jag igång nästa mån, den 20 april så vida inte förlossningen skulle vara full och de inte har plats eller tid för att ta hand om mig.

Så här i hallandslandsting har det aldrig varit några problem för min del att få igångsättning beviljad, tycker läkarna har varit väldigt tillmötesgående.

Min första graviditet startade normalt i V 40+0
    Min andra graviditet blev jag igångsatt V 37+0
    Och nu blir jag igångsatt 38+2

Om en vecka får jag träffa min bebis

Svar på tråden Hur blir man beviljad i gångsättning?