• Babysmurf

Får man välja ställning vid förlossningen, vilken föredrar du?

Är bara lite nyfiken hur det går till vid en förlossning...
    Jag och min sambo planerar vårt första gemensamma barn.
    Och jag är väl lite lättskrämd av mig, har hört så mkt..

Nu till frågan, får man själv bestämma hur man ska stå/ligga när man föder?
    Jag har fattat det som om många ligger på rygg med benen på sådana där benstöd.
    Vilket jag fattar som att barnet får lite uppförsbacke när h*n ska ut.

Jag har en fundering om att stå på knä och luta sig på sänggaveln som då är upphissad... Det måste ju ändå vara mycket enklare? Eller har man inte lika mycket ork då?

Skulle vara intressant att veta hur ni tycker och hur ni har gjort under förlossningen?

• Svar på tråden Får man välja ställning vid förlossningen, vilken föredrar du?
  • MUSDOKTOR

Min sköterska som var med u nder förlossningen tyckte ja skulle ligga på trygg men icj'ke sa nicke de kunde hon bara glömma.
    Jag låg på sidan och födde.
    Varför vet jag ej, men kasnke för att ja kände att det var bekvämast.. Hann tyvärr ej testa så många andra ställningar under mina två graviditeter. Bägge gick fort.

• Vaniljlatte

Jag stod så som du beskriver att du vill stå i början av själva förlossningen, tyvärr tyckte inte min dotter att hon behövde ha så bråttóm ut, så jag var tvungen att ändra ställning för att hon skulle komma ut. Men jag hade gärna stått så hela tiden. "risken" med det är väl att man blir trött och då spänner sig istället.

Jag tror att den där halvsittandes ställningen är det bästa för barnmorskan, för då har hon mer översikt..

Just google it!
  • Pelargonen

Det beror lite på. Föder man barn som ligger i säte får man inte alltid välja ställning själv. Behöver de använda sugklocka får man inte heller välja.

Dock så krävs det en motivering till varför de inte tillåter dig befinna dig i den ställning du vill vara i. Att BM tycker det är skönare att du ligger på rygg är t.ex. en motivering du fullkomligt kan strunta i.

• toppzen

Har man en förlossning som flyter på där bm inte behöver övervaka lika mycket så brukar man oftast få föda i den ställningen som man själv tycker är bäst.
    Och det är ju som du säger ang att lika på rygg så blir det lite mer uppförsbacke. Själv så låg jag på sidan, vilket va jätte bra.

• jsm

Hej
    I början när jag hade värkar stod jag bredvid sängen å gungade mig igenom värkarna, stod som lutad över sängen å trampade nästan i takt med värkarna. För mig funkade det alldeles utmärkt för när värken hade släppt kunde man sträcka lite på sig å det hjälpte mig att slappna av å inte ligga å vara på helspänn i väntan på nästa värk. Sen när det började närma sig så stod jag i den positionen du tänkt dig å jag kan stark rekomendera det. Jag fick en stor kudde mellan mig å sängen som jag kunde vila mig emot. Fick även ligga på rygg då de skulle undersöka mig å då tyckte jag att värkarna känndes betydligt mycket mer, trycket mot ryggslutet ökade avsevärt ( nu hade jag ingen epidural så jag vet inte om det förändrar nått). Men när dagen D kommer så hittar man rätt snabbt den position man gillar bäst. Jag hade plitat ner nästan 2 A4 med tankar å önskemål men inget blev som jag tänkt mig :o).
    Jag hade en enorm förlossningsskräck å bröt ihop titt som tätt här hemma men när jag väl var där så fixa kroppen det åt mig. Det är ingen klyscha, våra kroppar är gjorda för att födda barn å det är bland det häftigaste jag någonsin gjort.

Jag önskar dig alla lycka

• JackAnneli

Jag trodde precis som du att jag ska luta mig över gavlen. Men när jag låg på ryg med CTG och sen skulle resa mig för att gå lite så höl hag på att trilla ihop, provade då att hänga över en säck i sängen hot säng gavlen men ajaj fy fan jag va ganska snabb till ryggläge, sen vände sen på mig för att ligga på sidan och jag bara undrade vad fan dem skulle göra med mig.

Det blev rygg läge... som va väldigt bra, Ett råd PLANERA INTE DIN FÖRLOSSNING det är inte i många fall det blir som man tänkt sig och sen ligger man där och undrar vad som gick fel fast inget va fel utan det va bara planderingen som inte stämnde med verkligheten

• Majan78

Hade inte planerat något innan, men tyckte att det var väldigt skönt att ligga på sidan med ena benet i benstöd. Sen är det ibland bra att ändra ställning lite så att bebisen kommer ner fortare. Min son är född med sugklocka, så i slutskedet fanns inte så mycket att välja på än att ligga på rygg med båda benen i benstöd. Men tycker att det var ok, då var det lättare att få upp bebisen på magen sen.

Stod på knä mot sänggaveln under större delen av öppningsskedet, och det var bra. Men tillslut orkar knäna och benen inte längre...

♥ Go´ungen ska bli storebror! ♥
  • LoMsBebis

Det bero nog på, Jag fick välja. Men hade hon sagt till mig ; du måste ligga så här?! så lyssnar man ju givetvis och gör så eftersom det troligen är bäst för barnet.

Jag vägrade ligga med rumpan uppåt...fast de tyckte att jag skulle göra de. Men jag fick panik av själva tanken...
    Ut kom ungen ialla fall fast jag låg på rygg o tryckte...

• Rostis

fött mina på förlossningspallen, rekomenderas av både barnmorskorna och av mej.

• Mammassaga

Oftast får man välja själv men barnmorskan hjälper en.
    Jag födde dottern liggandes på sida och det funkade kanon. Sen fick jag tvillingar å då var det ryggläge som gällde:)

• LillaEm

Födde också på förlossningspall (ser ut som en potta ungefär). Min man satt bakom i en fåtölj och jag vilade armarna på hans ben och vi höll varandra i händerna. Bm framför på golvet. Inte alla bb som har en sådan, men jag hoppas mycket på det denna gången också. Jätte bekvämt och vi var nära varandra.

• HH78

Jag hade velat att föda på sidan. Men när dom blev tvungna att ta honom med sugklocka så var det bara att ligga på rygg - hade liksom inte så mkt att säga till om i det läget.
    Den här gången ( väntar nr2) så ska jag inte ta ngn EDA utan enbart lustgas och föda antingen på sidan eller på knäna. ( hoppas på det i vart fall )

• Babysmurf

"Rostis"

Vill gärna veta mera om förlossningspallen, lät intressant...

• Babysmurf

Tack för alla svar!
    Måste nog va som JackAnneli skrev... att man inte ska planera, för det blir nog kanske inte som man tänkt sig..

men några önskemål kanske man kan ha att försöka med...

• Rostis

Jag tycker som lilla M att det var skönt att vara nära min man, ser ut som en toaring som är öppen framtills på små ben (kanske 20 cm hög) som man har egenteligen som stöd för att föda på huk, man öppnar bäckenet och jordens dragningskraft gör sitt till. Kan tillägga att mina barn är födda på 1 och 2 krystningar.

• J1983

Man får nog ta det lite som det kommer. Dels kan barnet avgöra ställning, dvs. vilken ställning som barnet mår bäst i men sen kan även barnmorskan ha förslag på ställning utifrån hur hon bäst kan hålla koll på hur det går beroende på om det är något särskilt som ska hållas koll på. Sen så vet man nog inte förrän man väl är igång vad som känns bäst. Men absolut så ska man ju inte tvingas till en särskild ställning utan anledning. Vet inte om den klassiska gynställningen är så vanlig egentligen. Däremot är det nog inte helt ovanligt att man sitter i sängen och eventuellt får hjälp att hålla upp benen av sköterskorna, så födde jag och det funkade bra. Stod på knä som du beskriver i ungefär en timme och man kände att det var gynnsamt, barnet sjönk ner men det är väldigt jobbigt att stå så. Hade nog inte velat stå så och krysta.

Svar på tråden Får man välja ställning vid förlossningen, vilken föredrar du?