• betty84

situps när man är gravid?

är det ngn som vet om det är ok att göra situps i början av graviditeten?
    är i vecka 5

• Svar på tråden situps när man är gravid?
  • McIris

uhh, why? Om några veckor börjar ju magen ändå svälla !

Jag tror inte det är farligt, du tränar magmusklerna inte livmodern, men hyfsat onödigt.

• betty84

vill träna denna gången, förra graviditeten blev jag jättetjock jättemycket bilringar,

• pluddrupp

Det är inget farligt att göra sit-ups, mag och ryggövningar är jättebra nu i början av graviditeten så du stärker upp kroppen.
    Så länge det inte gör ont eller känns konstigt att träna kan du göra det.

• Mikkla

Det sägs att både graviditeten och förlossningen blir bättre om man tränat under tiden. Själv har jag fått gå över till gravidyoga då mina vanliga träningsformer inte passar gravida. Kan varmt rekommendera yogan!

Tränar du bukmusklerna är det större chans att du slipper få ont i ryggen av magen sen när den växer till sig.

• Helene80

tränar själv mycket på gym, och mina instruktörer sa att jag skulle lägga ner all styrka och just magträning som typ sit ups, skulle även undika hoppträning. däremot öka simning, vattenbox dansträning även långpromenader var bra. efter vecka 16 skulle man bara köra typ vattengympa, simning, yoga och promenader.

• buffybus

man kan nog göra det nu i början men sen skulle jag nog inte göra det iallafall..

ät mindre socker o rör på dig en ggn varje dag minst.. en långpromenad så blir det ju mycket bättre bara där om du e orolig för o bli tjock menar jag

André ska bli storebror i Juli-09
  • Pop84

Vet inte om det är sant men jag har läst att man inte ska göra raka situps när man är gravid då de musklerna delar sig, men att de sneda går bra ett tag i början, detta skulle då leda till att magen har svårare att gå ihop efter graviditeten - vet som sagt inte om det ligger någon sanning i det...

• Mikkla

Det blir iaf svårt att göra raka sit-ups för man har en mage i vägen =)
    Desto mer muskler man har i buken desto snabbare återgår magen till sin naturliga form efter en förlossning.

• Systeryster Stor
    Pop84 skrev 2009-04-13 09:44:41 följande:
    Vet inte om det är sant men jag har läst att man inte ska göra raka situps när man är gravid då de musklerna delar sig, men att de sneda går bra ett tag i början, detta skulle då leda till att magen har svårare att gå ihop efter graviditeten - vet som sagt inte om det ligger någon sanning i det...
    Det stämmer att man ska undvika raka sit-ups just pga det. Visserligen ska det krävas många, men var gränsen går vet man inte riktigt. På VäntaBarn-gympa gör man bara sneda "halvsit-ups" dvs man lyfter lite, vrider och lägger högerhanden på vänsterknät medan man har hela vänsterarmen + axel nere i golvet (och tvärtom).
    Jag skulle inte våga riskera något och för eventeulla bilringars skull är det ju, precis som redan skrivits, alltid bättre med långpromenader än sit-ups.
  • cucy

Magträning och bålstabilitetsträning är en VIKTIG del av den fysiska aktiviteten
    under graviditeten!!! CORE/ABS-pass rekomenderas att tränas fram till att magen börjar växa, ca runt v 16.

I takt med att magen växer töjs magmuskeln ut för att slutligen separera ut åt sidorna, är separationen bredare än ca 1-2 fingrar ska man undvika raka situps, inte för att det är skadligt för barnet, men det kan ta längre tid innan magmuskeln går ihop efter graviditeten. Att ha tränat den sneda magmuskulaturen är bra, då den är viktig när det är dags att krysta!

Lycka till med träningen!

Svar på tråden situps när man är gravid?