• Snölykta

Hunden vägrar släppa saker

Skulle behöva tips på hur jag ska göra för att få min hund att släppa saker ur munnen. Det är inga problem med vanliga leksaker men tex om vi e ute å går och han tex hittar en gammal död fågel eller liknande (bajs gillar han oxo) han morrar å blir arg å man e självklart rädd att han ska bita en. Antar att detta har med ledarskap att göra? Ok fattar att han inte vill lämna ifrån sej saker som han anser vara åtråvärda men han kan ju bli sjuk oxo. Tips någon!!! tack! Min hund är en dvärgpudel på just fyllda 1 år.

• Svar på tråden Hunden vägrar släppa saker
  • jamba

Hej!

Jag vet inte om det här skulle hjälpa men om du tar med dig ett riktigt gott godis och byter ut det som han har tagit..min hane var likadan när han va i den åldern,och när han var som värst så gick det inte ens med godis och istället för att tvinga honom genom att ta saken ur hans mun så sprutade jag vatten på honom och då släppte han..men det är nog från hund till hund hur det fungerar för min hane "hatar" vatten,så det har varit bra som hjälp i många situationer.Hoppas att det löser sig...

• lena ekman

Träna dessa situationer, gå en runda runt kvarteret och lägg ut en och annan lockande sak. Du behöver ju inte ta döda fåglar men varför inte ett grisöra du blött upp lite (ja det är äckligt men vad gör man inte), en gammal vante du lagt leverpastek i eller liknande intressanta saker.
    Ha hunden kopplad men utan kommando (rastrunda alltså) och var laddad med korv, leksaker och annat intressant.
    Gå förbi första saken, nu hoppas jag hunden visar intresse, säg NEJ (skarpt tonläge utan att skrika), hundens namn(glatt och trevligt) och vifta med något kul. Har du en sån tur att hunden kommer hoppandes till dig så leker ni och myser en stund, låter det "äckliga" ligga kvar. Kom ihåg att berömma jättemycket och riktigt tala om hur duktig han är. Samma procedur vid nästa sak osv.
    Skulle nu din hund strunta i ditt NEJ så tycker jag att du helt klart tar hunden i nackskinnet och tar ut saken ur munnen på hunden (absolut inte hårdhänt men bestämt) och så fort det "äckliga" är ute så beröm, fram med godis och leksak så att det blev kul att släppa. Det är ju faktiskt en ganska liten hund du har.
    Nu räcker det nog inte att göra det en enda gång utan träna tre.fyra dagar på rak och kom ihåg att ha med godis och leksaker när ni är ute på vanliga promenader så du kan göra likadant när han hittar egna skatter.
    Sen när det funkar kan du prova lös också, eller med långlina.

• lena ekman

Det skulle stå leverpastej

• Blem68

Kände igen mig med en gång. Hade en liten kille som var likadan, tyvärr e han en ängel idag.
    Jag fick honom när han var 3mån och han hade nog inte haft det lätt innan. Han släppte allt det han fick ha i munnen, men saker som var farliga ..nej. Han morrade och tyvärr högg mig 2ggr. Från kattbajs till hårda plast saker. Vi gick till en veterinär som var bra på beteende och fick en "klicker" skulle övas in med godis och då skulle han släppa det han hade i munnen om jag satte mig ner med godis och "klickern" men icke!! Första gången högg han mig i armen med valptänder (4-5mån) och satt kvar allt för att inte få äta bajs. Andra gången i handen och satt kvar, allt för att inte få äta en klämma. Han var omöjlig med att hitta saker och stoppa det i munnen..vi kunde hålla på såhär från 5 till 10ggr om dagen. Sen visade det sig att han hade en störning på hjärnan, säger inte att din hund har det men kolla upp det INNAN det e försent. En hund biter inte den hand som föder den. Min blev 8 månader

• Supermummy

Känner igen det där.... suck... Enda trösten är att det blir bättre med åldern (på hunden! ) Det enda du kan göra är att utöva byteshandel, som andra svarat här i tråden.
    Det är INTE bra att försöka plocka saker från hunden i tid och otid för att lära hunden att man ska kunna ta saker ifrån den, utan man har förstått att detta gör problemet bara gör problemet värre. Om du ska ta något får det vara genom byteshandel.

Ett tips till dig är att du och din hund kan "samarbeta" om något gott, och "äta" tillsammans. Ta det som din hund älskar att äta, (min går igång på märgben) kanske din gillar grisöron bättre? I alla fall så ska du hålla i godiset när din hund äter det. Ni samarbetar! Det här är en förtroende övning som kan behöva tränas lite, men när den sitter så har förtroendet för dig vuxit och du kan mycket lättare plocka saker ur munnen på din hund.

Lycka till!!!

• bimmer

lena ekmans tipps är jättebra sätt att lära in kommandot nej själv använde jag mig av det knepet men på ett annat sett: Jag slantade upp lite korv eller annat smaskigt som kokt kött på en tallrik det ska vara ngt som din hund kan göra vadsomhelst för att få. Jag placerade ut tallriken på en gräsmatta/träningsplan sen hämtade jag hunden och gick som en promenad förbi tallriken med långt koppel när hunden fått upp ögonen för tallriken sa jag skarpt nej och så fort hunden tittade på mig gjorde jag mig roligast i hela världen (för hunden inte för grannarna)
    Det krävs ju som lena redan nämt upprepad träning men det är så mycket värt det i slutändan numera räcker det att jag säger nej med bestämd röst för att han ska låta bli att undersöka snuskiga saker.

• Snölykta

Hej å tack för alla tips!

Mitt problem e egentligen inte att jag inte kan hindra honom från att ta saker. vi har tränat detta på lydnadskurs att hunden ska gå förbi godis utan att röra det å detta e han duktig på. Det är om jag inte hinner reagera innan, å han hinner snappa åt sej tex en död fågel som det blir problem å han vägrar släppa å vi har en rejäl konflikt. Jag som skriker loss till honom å han som morrar å visar tänderna tillbaka till mej... Kan man bli av med det beteendet tror ni att det har med ledarskap att göra? För man tycker ju att om han ser mej som sin ledare å jag säger att han ska släppa så borde han väl göra det?!

• Blem68

Jag igen..hade precis som du och var jag observant så räckte det med mitt nej och då tog han inte det. Provade även det med korven. Byteshandeln e bra men tyvärr så gick inte min hund med på det. Jag tycker att varför inte ta kontakt med någon kunnig person innan det blir försent, jag vet inte hur dvärgpudlar e i lynnet men jag hade iaf tagit kontakt med någon. Det måste finnas ömsesidig resepekt mellan er. Lycka till!

• wellah

blir du rädd för en dvärgpudel då han morrar? Du måste ta och inse att du är ledaren och du bestämmer. Säg nej och loss, lyder han inte så nyp han i arslet eller bänd upp käkarna. Förhoppningsvis blir det en kort maktkamp då du tar över ledarskapet igen. Mitt tips är att du läser lite hundböcker och tar hjälp av en hundinstruktör.... inte ska du vara rädd för din pudel och inte mår han bra över att måsta vara ledare över flocken heller..... en hund blir orolig då den måste ta för mkt ansvar.

• Snölykta

Wellah Du menar att det inte skulle göra ont att bli biten av en hund bara för att det är en dvärgpudel? Förstår inte riktigt. Dom e inte tandlösa alltså kan jag upplysa om. Jag gör precis det du skriver men han e envis som fan å vägrar släppa, kniper igen käkarna bara morrar å visar tänderna. Om en hund morrar är det som en varning att den kan bita efteråt!

• lena ekman

Tryck in saken i munnen i stället för att dra då släpper de, sen kan ett finger i mungipan göra susen.

• giz
    skulle just säga som lena: tryck in ett finger i mungipan....då kväljer hunden å släpper....glöm inte komandot loss....
    kan tillägga att jag blir hellre biten av en stor hund än en liten....dom små är som en symaskin bara biter å biter en stor hugger ett bett sen är det liksom done......
    vad ni än gör så försök inte bända upp munen på hundarna som inte släpper....dom blir bara mer beslutssamma......
  • Snölykta

Nu har han bitit mej... Han hade en toarulle i munnen (med korv inuti) som jag ville ta ifrån honom, han började morra å sen gick det fort han bet mej i armen. Vad ska jag göra, det känns rätt allvarligt om en hund biter ens matte! Det var inte hårt å gjorde inte ont men själva handlingen.. Vem tar man kontakt med?

• lena ekman

Med hunden såklart! Nej jag skojar inte. Du har en hund på ca 8 kg antar jag, så ta honom i nacken, stirra honom i ögonen till han viker undan blicken och slappnar av (du ska inte lyfta honom). Sedan släppa och ge honom en ny chans att ge dig det du vill ha. Jag hoppas du förvarnar honom att du vill ha något för går du bara fram och tar tag i saken då är det ganska naturligt att säga ifrån. Säg "får matte den", och sedan "loss" när du håller i saken.
    Du ska absolut inte tolerera ett sådant beteende ifrån honom men är du det minsta tveksam till hur du ska göra så ber jag dig kontakta närmaste brukshundklubb för hjälp.

Svar på tråden Hunden vägrar släppa saker