• wanderer

Biltema- eller REX-barncykel? + Kostnad för cykelmontering hos Biltema?

Hej!

Vi är på g att köpa en ny cykel till vår son, men har lite svårt att bestämma oss.
    En cykel vi har tittat på finns hos Biltema ("Buddy" 20 tums), men är det ngn som vet vad de tar för att montera de sista delarna?
    Vi har inga körkort & svårt att fixa körning så det smidigaste är att få den ihopmonterad OM vi nu väljer den cykeln.

Sedan undrar jag om deras cyklar är något att ha? Ha läst både bra och dåligt om dem...
    Jag själv är mer sugen på en Svalan citybike till grabben (som bara kostar 500 kr mer vid fabriksförsäljning). Dock kräver den inte bara inköp av lampa och lås (som Buddy) utan även reflexer, men det kostar ju inte så mycket.
    Någon som har erfarenhet av Svalan och vill dela med sig sina åsikter?

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Svar på tråden Biltema- eller REX-barncykel? + Kostnad för cykelmontering hos Biltema?
  • wanderer

puffar lite

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Joverix

Jag har en rex-trekking cykel, den är bra. Den monterades ihop i affären medan jag väntade, vilket ingick i priset.

• wanderer

Tack för ditt svar. :)

Vi håller på att vela fram o tillbaka här men det lutar nog allt åt cykeln från Biltema. Vår son tycker den ser fräsigare ut, men vi får se.
    Ska sticka dit idag och kolla närmare på den. Verkar den ok och grabben fortfarande föredrar den så slår vi till.

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • linjes

Jag tycker biltemacyklarna är kanon

• wanderer

Så skönt att höra! :)
    Jag var lite tveksam mot en Biltema-cykel först men min man tyckte inte jag skulle döma ut dem så fort.
    Och nu när vår son själv föredrar Buddy-cykeln så vill jag ju inte neka honom den heller.
    Han har varit så rädd för att lära sig cykla och nu när han äntligen har klarat av det så vill vi ju att han ska motiveras till att fortsätta, och då är det nog bäst att ge honom en cykel han själv vill ha.

Känns bra att få höra lite positivt om Biltemas cyklar, så tack för ditt svar !

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • wanderer

Tack!
    Ska genast kolla in det testet.

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Lirre

Jag skulle aldrig köpa en cykel hos biltema. Varför köpa där när det finns cykelhandlare som säljer cyklar & som dessutom är av mycket mycket bättre kvalité!!!

• wanderer

Ja, det lät ju inte bra, det som stod i testet...
    Men såg att det publicerades 2005 så jag hoppas verkligen att alla bristerna åtgärdats vid det här laget...

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Micke54

Jag har sett biltemacyklar med knäckta styren och framgafflar så jag skulle själv aldrig köpa en.
    Men det är ju inte barncyklar men dock.
    Jag skulle hellre köpa en begagnad märkescykel då det ofta är minst lika billigt. Det var iofs precis vad jag gjorde med min MTB, köpte en Trek som kostade 9500:- ett halvår tidigare och jag fick den för 4000:-
    Det finns ingen biltema MTB som matchar den även fast deras dyraste kostar 4999:-

• wanderer
    Lirre skrev 2009-04-14 08:42:41 följande:
    Jag skulle aldrig köpa en cykel hos biltema. Varför köpa där när det finns cykelhandlare som säljer cyklar & som dessutom är av mycket mycket bättre kvalité!!!
    Jag förstår vad du menar. Så tänkte jag med men efter att ha gått igenom vad grabben ska ha cykeln till så vill vi inte lägga för mycket pengar på en ny som han bara kommer kunna ha ca 1 - 1½ år.
    Han kommer bara ha cykeln ute på gården, kanske cykla till affären, simskolan, farmor eller farfar någon gång.
    Skolan ligger bara tvärs över ängen här utanför så det är inte aktuellt att cykla dit. Samtliga av hans kompisar bor inom 200m avstånd så det är inte heller aktuellt att cykla dit varje gång.

Sedan kan man inte alltid lita på kvalitén hos cykelhandlare heller, inte enligt testet ovan i alla fall...
    ♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • wanderer
    Micke54 skrev 2009-04-14 08:57:23 följande:
    Jag har sett biltemacyklar med knäckta styren och framgafflar så jag skulle själv aldrig köpa en. Men det är ju inte barncyklar men dock.
    Var det nyligen det hände?
    Har läst ngt om såna problem men då hade det hänt för några år sedan. Trodde det var åtgärdat? 
    Om det var nyligen får vi nog tänka om ändå...
    ♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Micke54
    wanderer skrev 2009-04-14 09:03:31 följande:
    Var det nyligen det hände?Har läst ngt om såna problem men då hade det hänt för några år sedan. Trodde det var åtgärdat? Om det var nyligen får vi nog tänka om ändå...
    Det var på MTBs som cyklades antagligen lite som ungdomar brukar göra nuförtiden med hopp och studs. Du har säkert sett dirtcyklarna som är populära nu? Men eftersom de säljer cyklar med dämpare så är det ju lätt att tro att de ska hålla för lite tuffare tag.
    Det är ju säkert inget problem för ett barn men ändå jag skulle hellre lägga samma summa på en begagnad och få bättre grejjer//M
  • wanderer

Hmmm. Nu börjar jag ju vela igen! ;)
    Bäst att tänka över saken igen kanske.
    Tack för att du svarade!

♥ W -02 ♥ N -04 ♥ M -09
  • Alisa
    wanderer skrev 2009-04-14 10:15:12 följande:
    Hmmm. Nu börjar jag ju vela igen! ;) Bäst att tänka över saken igen kanske. Tack för att du svarade!
    Hur gjorde du/ni?
  • Jesspa80

Min grabb hade en biltemacykel som första cykel. Den är krockad typ 10000 gånger och den håller ihop alldeles utmärkt, fast ett fall är kanske inte statistiskt säkerställt direkt.

Svar på tråden Biltema- eller REX-barncykel? + Kostnad för cykelmontering hos Biltema?