• Anonym

Bo för dyrt? Hur vet man?

Alla bor så stort och påkostat tycker jag och erkänner att jag är avundsjuk.
    Oavsett om de pluggar, går på vik eller whatever så bor de bra och fint.
    Jag bor med man och tre små barn i en trea och vi diskuterar mycket hur vi ska lösa vårt boende. Ingen av oss anser att vi egentligen har råd med ett dyrare boende trots att vi båda har fasta heltids-anställningar men just nu har jag gått ner i tid och arbetar 80% så länge barnen är små.
    Ingen av oss har höga löner men tjänar tillsammans ca 22 000 efter skatt + barnbidrag 3600.
    Nu har vi en hyra på nästan 7000 kr och billigare boende finns inte om vi inte byter till ännu mindre lägenhet. Vi har letat i flera år.
    Byte av stad är ju inte aktuellt med tanke på arbetsläget i landet, man får vara glad att båda har arbete nu.
    Men det känns ändå surt att känna att vi inte får plats och att vi är de enda i vår krets som bor så här litet och i lägenhet.
    Hur kan andra unna sig så mycket?
    Bo i hus, ha nya möbler, ny bil och ändå inte jobba så mycket som vi, plugga några år.
    Var får alla andra pengar ifrån?
    Är vi de enda som inte är sponsrade av släktingar och inte har stora besparingar?

• Svar på tråden Bo för dyrt? Hur vet man?
  • Susanne905

För min del så har jag en högskoleexamen, okej jobb, nybyggt hus och inga barn. Väljer att lägga våra pengar på huset, resor, kläder och sparande. Barn kostar ganska mycket, ni har medvetet valt att jobba mindre och kunna spendera mer tid med era barn, då är det inte så konstigt att er ekonomi inte heller tillåter dyrare boende enligt mig.

• Anonym
    Susanne905 skrev 2009-04-13 10:55:24 följande:
    För min del så har jag en högskoleexamen, okej jobb, nybyggt hus och inga barn. Väljer att lägga våra pengar på huset, resor, kläder och sparande. Barn kostar ganska mycket, ni har medvetet valt att jobba mindre och kunna spendera mer tid med era barn, då är det inte så konstigt att er ekonomi inte heller tillåter dyrare boende enligt mig.
    Jag har också högskoleexamen men tyvärr inget högavlönat yrke.
    För vår del spelar inte min 80% tjänst så stor roll, det hade inte gett så mycket mer på kontot om jag hade arbetat 100% för då hade barnomsorgsräkningen blivit högre.
    Det jag inte förstår är hur andra som ligger i samma lönenivå med samma antal barn kan bo i hus och unna sig så mycket när vi alltid går runt men inte mycket mer.
    Var får de pengarna ifrån?
    Hur kan 1000 kr vara jättemycket pengar för oss men peanuts för andra fast vi tjänar lika mycket?
  • Anonym

Vi har tillsammans ca 40000 kr efter skatt (när vi jobbar deltid) och tycker ändå inte att vi har råd att bo större än i en 3:a (i Stockholm) Det handlar ju om prioriteringar... vi vill inte bo långt från stan, och vi vill ha råd att göra annat än att bo. De som väljer att bo dyrt lägger säkert mindre pengar på annat.

• Susanne905

Man gör alltid valet och prioriterar. Vi har många barnfamiljer i vår närhet som samtliga bor i egen villa eller radhus. Det man får göra avkall på är utlandsresor, att kanske inte alltid köpa nya kläder eller dyr mat/äta ute. Man rättar sig efter det man har. Sedan handlar det mycket om vad själva boendet kostar... har man som vi ett lån på 2,4 så kostar det att driva runt huset varje månad men om man som barnfamilj köper ett renoveringsobjekt lite utanför tätort så kanske inte huset kostar mer än runt miljonen vilket sammantaget kanske blir en totalkostnad på 7-8' per månad. Det handlar mycket om vart man bor och vad man gör för val..

Och nej, alla är inte sponsrade av sina föräldrar eller bortskämda med fonder/säkerhetskonton.

• Anonym

Jag kan inte säga att vi lever i sus och dus.
    Vi har aldrig åkt på någon utlandsresa men försöker varje sommar komma iväg några dagar till någon nöjespark för barn.
    Vår bil är 12år gammal.
    Vi har några små lån som vi betalar av på men det är egentligen inte mycket pengar.
    Kläder går till barnen i första hand, tror jag har ett klädkonto på ett par tusen om året.
    Vi sparar ca 2000 kr i månaden och har försäkringar på oss själva, bilen och hemmet.
    Maten kostar ca 3-4000 i månaden och vi gör matlådor.

• Anonym (??)

Utslaget per månad så ligger vår boendekostnad på ca.6500 kr (lån inkl,el,vatten, sopor) för vår kåk i en medelstor stad! Lånet är på ca 700 000 ! Vi har en nyare bil!

Ut tillsammans max 30 000 netto per månad (ofta mindre) , en har fast jobb och den andra arbetslös eller går på vikariat.

Vi har haft en del småkrediter men de är borta nu och vi har gjort en rejäl utlandsresa med familjen !

Tja ja det går runt varje månad , man skulle kunna minska matkontot en del genom att byta butik.... men men

• Anonym

Anonym (??) skrev 2009-04-13 11:42:58 följande:

Utslaget per månad så ligger vår boendekostnad på ca.6500 kr (lån inkl,el,vatten, sopor) för vår kåk i en medelstor stad! Lånet är på ca 700 000 ! Vi har en nyare bil!Ut tillsammans max 30 000 netto per månad (ofta mindre) , en har fast jobb och den andra arbetslös eller går på vikariat. Vi har haft en del småkrediter men de är borta nu och vi har gjort en rejäl utlandsresa med familjen ! Tja ja det går runt varje månad , man skulle kunna minska matkontot en del genom att byta butik.... men men
    Låter ju fantastiskt bra med så låg boendekostnad i ett hus.
    Här ligger priset på hus från 2 miljoner och upp så för oss skulle det bli en månadskostnad på 14000. Sedan ska man ju spara och ha en buffert också.
  • Anonym (??)

ok vi köpte det billigt för 10 år sedan , för 500 000 kr men det var ett förfallet hus, sedan har vi lånat på det i omgångar för div renoveringar ...och idag så kan man sälja villorna för bra bit över miljonen... i området... så vi hade väl en väldig flax för prisläget var egentligen drygt 650 000 för en villa som i skapligt skick...

• Anonym

*Tycker ni har jättemycket pengar att röra er med och förstår inte vad det är att klaga på*

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-13 12:03:35 följande:
    *Tycker ni har jättemycket pengar att röra er med och förstår inte vad det är att klaga på*
    Ja, vi har pengar men inte så mycket pengar så vi skulle kunna ha ett annat boende.
    Som det är nu så går våra pengar till
    hyra 7000
    dagis 1500
    försäkringar (hem, bil, 5 personer) 2000
    studielån 700
    bensin till ett jobb 1500 (går inte att pendla dit)
    busskort 600
    mat + lunchlådor 4000
    spar till 5 personer 2000
    lån 2000
    annat (vägskatt, radiotjänst mm) 500

Det blir inte mycket pengar över och då tycker inte jag att vi direkt lever i lyx.
  • Anonym

Nästan sex tusen till kläder och nöjen är en förmögenhet för mig.

• Anonym (!)

Jag känner med dig, när det är kärvt att få ekonomin att gå ihop!

Det är många som får hjälp av föräldrar, endel svartjobbar, andra investerar skickligt på börsen en del har tur och gör ett klipp.

Men för oss vanliga dödliga är livet inte så. Jag tycker att ni gör det jättebra, det är klart att man skall satsa på barn och familj. Jag blir ofta superavundsjuk när jag ser hur bra andra människor bor ( och ja, jag vet att det är fult att bli det, men vi bor 4 pers på 86kvm ochhuset är byggt 1950 och är inte renoverat förutom köket )

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-13 12:16:25 följande:
    Nästan sex tusen till kläder och nöjen är en förmögenhet för mig.
    Vem har nästan 6000 till kläder och nöjen???
  • Vikingakvinnan

De som har "allt" ser du kanske i "Lyxfällan" nästa vecka....

• Anonym (tips)

Läste något väldigt bra (enligt mig) på en sida som hyr ut lägenheter. Dom tyckte att max 1/3 av ens inkomst skulle bestå av enbart hyra. Så i ert fall, med barnbidraget inkluderat skulle det enligt deras modell innebära att ni skulle kunna ha en hyra på ca 8500 som max.
    Men vist, sen får man ju alltid väga in övriga inkomster med och göra det lite mer personligt. Men tyckte iaf det var en bra utgångspunkt att hyran inte skulle vara större bit av ens ekonomi, så att man på så sätt får lite pengar över till annat.

• TereseA

vad har ni för lägenhet nu?..3a el 4a?..låter inte så dyrt med tanke på att ni är 5 pers..
    tycker det som du skrivit här ser ut som en bra buffert.
    det kanske ni kan spara på är sänka lånet`kanske 1500 el 1000?..kan sälja den nyare bilen och köpa billigare och äldre...
    Tycker ni att boende är för dyrt kanske ni kan flytta till ett billigare boende i ett sämre område.

Anonym (tips) skrev 2009-04-13 12:24:29 följande:
    Läste något väldigt bra (enligt mig) på en sida som hyr ut lägenheter. Dom tyckte att max 1/3 av ens inkomst skulle bestå av enbart hyra. Så i ert fall, med barnbidraget inkluderat skulle det enligt deras modell innebära att ni skulle kunna ha en hyra på ca 8500 som max. Men vist, sen får man ju alltid väga in övriga inkomster med och göra det lite mer personligt. Men tyckte iaf det var en bra utgångspunkt att hyran inte skulle vara större bit av ens ekonomi, så att man på så sätt får lite pengar över till annat.
    vart då?
    Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (tips)

Kommer inte ihåg var, någon bostads förmedling i skånetrakten som hade de kraven iaf..

• Anonym
    TereseA skrev 2009-04-13 12:34:21 följande:
    [citat]
    vad har ni för lägenhet nu?..3a el 4a?..låter inte så dyrt med tanke på att ni är 5 pers..tycker det som du skrivit här ser ut som en bra buffert.det kanske ni kan spara på är sänka lånet`kanske 1500 el 1000?..kan sälja den nyare bilen och köpa billigare och äldre...Tycker ni att boende är för dyrt kanske ni kan flytta till ett billigare boende i ett sämre område.

Vi bor i en trea på 85 kvm. Ingen uteplats men liten balkong.
    Billigare bil kan vi nog inte ha. Vår är 12 år gammal. Tänkte sälja den men vi skulle få ca 10 000 för den så det blir billgast att ha kvar den så länge vi kan.

Vi bor i ett sk sämre område, eller i alla fall inget fint område så lägre i hyra skulle vi inte komma. Vi har sökt hos privata husägare i flera år men inte hittat någon som kan hyra ut. De svar vi fått har varit ettor och tvåor.

Lånet vill vi blir av med så fort som möjligt däför betalar vi av så mycket vi kan. Hoppas vara av med det till sommaren.
  • TereseA
    Anonym skrev 2009-04-13 12:39:51 följande:
    [citat] vad har ni för lägenhet nu?..3a el 4a?..låter inte så dyrt med tanke på att ni är 5 pers..tycker det som du skrivit här ser ut som en bra buffert.det kanske ni kan spara på är sänka lånet`kanske 1500 el 1000?..kan sälja den nyare bilen och köpa billigare och äldre...Tycker ni att boende är för dyrt kanske ni kan flytta till ett billigare boende i ett sämre område. Vi bor i en trea på 85 kvm. Ingen uteplats men liten balkong. Billigare bil kan vi nog inte ha. Vår är 12 år gammal. Tänkte sälja den men vi skulle få ca 10 000 för den så det blir billgast att ha kvar den så länge vi kan. Vi bor i ett sk sämre område, eller i alla fall inget fint område så lägre i hyra skulle vi inte komma. Vi har sökt hos privata husägare i flera år men inte hittat någon som kan hyra ut. De svar vi fått har varit ettor och tvåor. Lånet vill vi blir av med så fort som möjligt däför betalar vi av så mycket vi kan. Hoppas vara av med det till sommaren.
    ok jag som missupfattat..tyckte det stod att ni hade ny bil.
    ok..verkar dyra lägenheter i er stad..vi har oxå en 3a på 70kvm..i stan.Betalar 6038kr..

bra att lånet bli betalt då..bäst att fortsätta då..
    Akiim är mitt liv 071004
  • skill
    Anonym skrev 2009-04-13 10:47:10 följande:
    Alla bor så stort och påkostat tycker jag och erkänner att jag är avundsjuk. Oavsett om de pluggar, går på vik eller whatever så bor de bra och fint. Jag bor med man och tre små barn i en trea och vi diskuterar mycket hur vi ska lösa vårt boende. Ingen av oss anser att vi egentligen har råd med ett dyrare boende trots att vi båda har fasta heltids-anställningar men just nu har jag gått ner i tid och arbetar 80% så länge barnen är små. Ingen av oss har höga löner men tjänar tillsammans ca 22 000 efter skatt + barnbidrag 3600.Nu har vi en hyra på nästan 7000 kr och billigare boende finns inte om vi inte byter till ännu mindre lägenhet. Vi har letat i flera år. Byte av stad är ju inte aktuellt med tanke på arbetsläget i landet, man får vara glad att båda har arbete nu. Men det känns ändå surt att känna att vi inte får plats och att vi är de enda i vår krets som bor så här litet och i lägenhet. Hur kan andra unna sig så mycket?Bo i hus, ha nya möbler, ny bil och ändå inte jobba så mycket som vi, plugga några år.Var får alla andra pengar ifrån?Är vi de enda som inte är sponsrade av släktingar och inte har stora besparingar?
    Grejen är den att allt fler tar snabblån för att få flasha lite med sina nya fina grejer, man vet inte hur de mår när de ska sova på natten.
Svar på tråden Bo för dyrt? Hur vet man?