• Anonym (sara)

Kan man få bli lobotomerad om man vill?

Jag har hört att det finns en modern typ av lobotomi som används vid mycket svår ångest.
    Ingenting biter på min hemska ångest. Känns som jag inte orkar mer snart och att lobotomi vore lösningen.
    Hur går man tillväga för att få det. Kan man be sin psykiater?
    Vad kostar en operation?
    Någon här som blivit lobotomerad och vill berätta om sina erfarenheter?

• Svar på tråden Kan man få bli lobotomerad om man vill?
  • Anonym

Vad jag vet så utförs inte detta ingrepp längre, med all rätta. Utifrån det jag läst om lobotomi så hindrade inte detta ingrepp ångest och psykisk sjukdom, däremot blev patineterna så pass apatiska att omgivningen upplevde att de förändrats till "det bättre". Så vill du ha fortsatt ångest och må piss men inte kunna uttrycka dig och visa hur du mår, så är kanske lobotomi en lösning... Nej, allvarligt talat, det är det INTE

Ta kontakt med psykläkare för att diskutera dina problem istället.

• Bevabus

Nej men fy, hur kan du ens vilja gå igenom något så hemskt? Det förstör ju ditt liv för alltid!
    Jag var deprimerad i fyra år. Om jag hade gjort en lobotomi så hade jag ju förstört det underbara livet jag har nu och kommer att ha ända tills jag dör!
    Det finns ALLTID möjlighet att ta sig ur en depression, hur hopplöst det än verkar.

Vad får du för behandling nu? Går du hos en psykolog?

• Anonym (sara)

jag äter efexor (effter att ha prövat massa ssri) och har stesolid vid behov, stilnoct till natten.

Men jag pratar inte om 30-talets hemska lobotomi utan det ska finnas en modern variant som man inte blir helt apatisk av. Tror det heter nåt annat än lobotomi idag men vet ej vad det heter.

• smis

låter riktigt otäckt läste länken. Undrar om TS verkligen är så pass sjuk så att detta är ett alternativ.
    Ge inte upp utan ta hjälp av terapi och medicin så ska du se att du blir bättre

• grön banan
    smis skrev 2009-04-13 13:52:19 följande:
    låter riktigt otäckt läste länken. Undrar om TS verkligen är så pass sjuk så att detta är ett alternativ. Ge inte upp utan ta hjälp av terapi och medicin så ska du se att du blir bättre
    Ursäkta, men uttalar man sig så har man inte varit deprimerad själv.
  • smis

jag lider av panikångest och har rejäl ångest i perioder så jag vet vad jag talar om. men jag tycker ändå att lobotomi är att gå lite förlångt.
    jag vet att det är svårt att bli bra och att inte alla blir hjälpta av terapi men här gäller det att stå på sig och begära den hjälp man behöver. Vilket jag oxå vet kan vara svårt att gör när man inte mår bra
    Men det finns hjälp att få

• Anonym

Jag tyckte att länken var väldigt intressant.
    Det var nyheter för mig.

Jag förstår dig ts.

Jag har ingen erfarenhet, men jag skulle rekommendera dig att ta upp det med din psykiatriker.

• Anonym (...)

På sjukhuset där jag jobbar utförs ECT-behandlingar (elchocksbehandlingar, antar att det är det du menar)?
    Eftersom det finns många starka åsikter i debatten ska jag inte uttala mig alltför mycket. Mååånga är emot och tycker det är omänskligt, men för de som söker denna hjälp har det kanske gått så långt att ingen annan utväg finns?

Det jag vet är att minnet kan försämras men kommer succesivt tillbaka.

ECT utförs polikliniskt, alltså du blir inte inlagd utan får utföra behandlingen under dagen och sedan gå hem. Jag tror det erbjuds på de flesta sjukhus, i alla fall de större och som har erfarenhet inom psykiatri.

• grön banan
    smis skrev 2009-04-13 14:01:35 följande:
    jag lider av panikångest och har rejäl ångest i perioder så jag vet vad jag talar om. men jag tycker ändå att lobotomi är att gå lite förlångt. jag vet att det är svårt att bli bra och att inte alla blir hjälpta av terapi men här gäller det att stå på sig och begära den hjälp man behöver. Vilket jag oxå vet kan vara svårt att gör när man inte mår bra Men det finns hjälp att få
    Då har du inte varit jättesjuk iaf. Alla blir inte hjälpta.
Svar på tråden Kan man få bli lobotomerad om man vill?