• Anonym (Vill, vill vill!)

Ååå, blir galen! Ingen lust pga Sertralin (antidepp)

Har alltid varit lite lagom kåt, gillar sex osv. I höstas började jag med Sertralin pga långvarit nedstämdhet, inget allvarligt. Men JÄDRANS SKIT, jag kan inte få orgasm tillsammans med maken längre, tar lång tid på egen hand också... Och sexlusten är som bortblåst. Eller dvs, jag vill men jag känner liksom inget... Vad har hänt? Tips?

• Svar på tråden Ååå, blir galen! Ingen lust pga Sertralin (antidepp)
  • Anonym (m)

jag har ätit setralin i snart 5 år, jag vet, det suger, min sexlust är sombortblåst med :( endast när jag vart gravid och haft uppehåll med tabletterna har den kommit tillbaks.

men den kommer då och då.. men jag får jobba för det, och verkligen bestämma mig för att vilja ha sex. jag brukar säga det till sambon att bara jag kommer i gång så tänds lågan igen... och då vill jag bara ha mer och mer...

men nästa gång står man på ruta ett i gen. men det är bara att bestämma sig. även fast det känns motigt i början så kommer det i gång när vi väl är där.. iaf för mig.

• Anonym (Voxra)

Be läkaren om att få prova en annan medicin utan den biverkningen till exempel Voxra.
    Jag åt Cipralex i ett par år och blev avtrubbad även sexuellt.
    Har numera fått den utbytt mot Voxra och nu är sexlusten tillbaks :)

• Anonym

va du än gör prova inte zoloft.. min man äter det =0 sex lust alls finns inte i hjärnan ens,,

Tack för era svar, ska försöka med det där att ha sex fast man kanske inte känner för det. Det är lite så jag redan har tänkt att jag ska göra, det tråkiga är att mannen får gnugga och gnugga och gnugga men det händer inget! Brukar ju vara hur skönt som helst ju! Suck...

Kanske ska ringa min läkare och be att få byta, är dock lite orolig att det ska bli en massa strul om jag byter för jag mår så bra av tabletterna för övrigt.

Du som skrev om Zoloft, Sertralin som jag tar är samma som Zoloft. Min syster har dock ätit detta i 10 år och har INGA problem med detta. Så det är väldigt individuellt...

I början tänkte jag att "ja, ja, orgasmen är ju inte så farligt, så länge jag har skönt under akten", men nu är man ju fan frustrerad! VILL ha orgasm! NUUUUUUUU!

• Anonym (kan själv)

Likadant för mig. Dålig lust, får pressa mig till det. Skönt men utan orgasm, tar för lång tid. Jag använder duschen med hård stråle, det funkar på mig. Men är ändå lycklig med min man och att han har det bra och njuter av mig

• Anonym (jojo)

min sambo åt antideppresiva medel för ca 3år sedan då han kom in i en svacka då han mådde jättedåligt och det ända var att stoppa i sig "lyckopiller" som funkade värdelöst...
    han fick biverkningar som blev dålig natt sömn,humörsvägningar och
    ingen sexlust.. han tyckte det var jättebesvärande då han knappt fick upp den pga att tabletterna gjorde honom konstig..
    han slutade tvärt med dem efter ett tag och återfann sitt gamla jag och blev frisk igen... så antideppresiva medel är inget bra i mina ögon... sedan finns det säkert bra och mindre bra också men just dem tabletterna han tog skulle man bojkotta...

• Anonym (Voxra)

Hur "har det gått för dej" :)

Har du fått byta medicin?
    Om du bytt till Voxra så har det nog gått bra!

Hoppas du svarar hur det gått.

Anonym (Voxra) skrev 2009-06-28 12:55:31 följande:

Hur "har det gått för dej" :)Har du fått byta medicin?Om du bytt till Voxra så har det nog gått bra!Hoppas du svarar hur det gått.
    Hej och tack för att du bryr dig!

Jag har inte bytt än, avvaktade efter råd från läkaren eftersom det är sommar, semester osv. Han tyckte det var dumt att riskera något, har ju tre små barn också. Ska återkomma till han i augusti och byta, hoppas, hoppas det funkar!

Är så sjukt för nu är jag sugen för det mesta, men det KÄNNS inte så mycket. Konstigt. Tar hur lång tid som helst om jag ska få orgasm, om jag ens orkar ge mig på det liksom...

Berätta gärna mer!
  • Doktorn

TS, har du läst tråden jag tipsade om? På sida två finns råd om hur man kan ändra läkemedelsbehandlingen vid sexuella besvär under SSRI-behandling (dvs den grupp antidepressiva som sertralin och citalaopram tillhör).

• Anonym
    Doktorn skrev 2009-07-01 20:45:42 följande:
    TS, har du läst tråden jag tipsade om? På sida två finns råd om hur man kan ändra läkemedelsbehandlingen vid sexuella besvär under SSRI-behandling (dvs den grupp antidepressiva som sertralin och citalaopram tillhör).
    Tack hörru, ska som sagt till läkaren i augusti och då kommer jag be om att få prova Buspar. Har testat att hoppa över Sertralin och jag är osäker på om det funkar eller ej... Vet ju inte hur länge jag kommer behöva dom och jag är väääldigt intresserad av att få tillbaka orgasmförmågan... Vet du om det är vanligt att inte känna så mycket vid sex när man tar antidepressiva? Är ju liksom blöt och kåt men jag KÄNNER inte så mycket = ingen idè att ens försöka få orgasm...
  • Anonym (Voxra)

Jag åt Citalopram/Cipralex i flera år och jag blev avtrubbad även sexuellt. Var väldigt svårt att få orgasm/utlösning även om man hade lust och ville. Jag provade med så kallade "drughollidays" då jag inte tog några tabletter på fredag, lördag och söndag och det hjälpte men bara marginellt.

Och det verkar vara ett vanligt problem med SSRI-medicin att sexlust minskar och att det blir svårt att få orgasm. Och det är ju inte så bra man behöver ju sex med för att må bra.

Men när jag äntligen fick bytt till Voxra så fick jag både ork och lust tillbaks även sexuellt.
    Men Voxra kan också ge biverkningar av olika slag men inte sexuella, i alla fall inte som jag märkt :)

Voxra innehåller bupropion samma ämne som är i Zymbian som används för rökavvänjning. Bupropion ppåverkar dopamin och noradrenalin och det gör att bland annat vakenhet, energi, ork och lust ökar.

Buspar har jag också läst om att det kan hjälpa.

Hoppas det går bra för dej! Att du snart får orgasm igen :) man behöver ju få det ibland...

Berätta sen hur det går!

Svar på tråden Ååå, blir galen! Ingen lust pga Sertralin (antidepp)