• annroll

Garantikvitton vid försäljning?

Jag undrar en kort fråga.. Men jag skall sälja min lgt, och undrar vad som händer med kvitton och vitvaror som det fortfarande är garanti på?
    Följer de med köparen, eller måste köparen gå via mig om ngt går sönder?
    Eller försvinner garantin?
    Tacksam för svar där ngn vet säkert.

• Svar på tråden Garantikvitton vid försäljning?
  • Mummy

Garantin gäller väl alltid bara den första köparen? Alltså är den förbrukad när du säljer dem vidare?

• Mummy

Läste lite via google och det verkar iaf som att garantin inte gäller men att man kan reklamera en vara som inte håller

• annroll

Men om jag nyligen köpt en ny tvättmaskin, som jag säljer med lgt, och det är två års garanti på, så måste ju garantin lgälla den som har tvättmaskinen? Eller? Alltså då köparn..

• sommar2001
    annroll skrev 2009-04-13 12:37:13 följande:
    Men om jag nyligen köpt en ny tvättmaskin, som jag säljer med lgt, och det är två års garanti på, så måste ju garantin lgälla den som har tvättmaskinen? Eller? Alltså då köparn..
    Säljer vitvaror i butiken där jag jobbar. Säljer du lägenheten och maskinen ingår kan butiken neka din köpare om det skulle inträffa ett garantiärende då garantin är mellan köpare och säljare, har dock aldrig hört talas om att det hänt. Spelar ju ingen roll om det står Kerstin eller Olle, fungerar inte varan som den ska så ska det åtgärdas.. Handlar om kundservice, inte så svårt...
    Får din köpare kvittot på varan kan det absolut inte bli något problem.
    Utan kvitto däremot kan det bli problem, även för dig om något skulle hända.
    Har de nya köparna inget kvitto är det svårt att bevisa när den är köpt och om det fortfarande är garanti kvar. Kollar man på serienummer så kan varan vara tillverkad tex sep 2007 men kanske inte kommer till butik för försäljning förens sep 2008 och då är ju varan helt plötsligt 1 år äldre än den är enligt kvittot.
  • annroll

Okej. Tack för det, nu förstår jag. Så egentligen är det ingen ide för mig att ge med kvittot, utan bara kolla om det ens är ngn garanti kvar på mina vitvaror. =)
    Tack för svar.

• Flerbarnstokan
    annroll skrev 2009-04-13 19:34:39 följande:
    Okej. Tack för det, nu förstår jag. Så egentligen är det ingen ide för mig att ge med kvittot, utan bara kolla om det ens är ngn garanti kvar på mina vitvaror. =) Tack för svar.
    Nej, jag tolkar honom som tvärtom, du måste lämna över kvittot annars kan ju inte köparen visa för butiken att det bara är ett halvår sedan varan inhandlades (den kanske tillverkades ett år tidigare, men garantin gäller ju från köpedatumet).

Har du kvitton tycker jag att det är schysstast att lämna vidare dessa så vet köparen var han kan försöka vända sig om ngt fel skulle inträff.
  • annroll

Jo. Har kollat lite nu, och det som jag trodde var garanti på gick ut i mars... Så de va precis. Och lägenheten kommer typ snart. =)

• sommar2001

Ja du ska lämna kvittot till den nya köparen även om garantin gick ut i mars, du har ytterligare 2 års reklamationsrätt och då kan det också vara bra att ha kvittot.

Svar på tråden Garantikvitton vid försäljning?