• mamma20sthlm

Förlossning utan bedövning

Hej alla!

Jag har ungefär 5 veckor kvar till BF och jag undrar om någon har genomgått en förlossning UTAN bedövning.

Själv är jag inte rädd för fölossningen och därför funderar jag på att inte alls ha bedövning utan bara ha lustgas.

Men jag vill ändå hörs för och nackdelar med att INTE ha bedövning under förlossning

Man vet ju aldrig hur man tänker när vattnet gått

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-13 14:16
    både bedövning / smärtstillande alltså

• Svar på tråden Förlossning utan bedövning
  • Mamasnest

Jag använde inte ens lustgas med sista barnet, jag hann helt enkelt inte.
    Om man inte stressar upp sig för mycket och andas rätt klarar man sig långt utan någon smärtlindring. För mig funkade mest lustgasen som något att fokusera på under värkarna med andra barnet, med tredje barnet fokuserade jag på andningen och det gick lika bra.
    Fördelen med att inte ens använda lustgas är att man så mycket bättre efteråt, man är ju inte så "dimmig" då.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Mother of 5

Jag har klarat mig på enbart lustgas alla 3 gångerna och har inget neg att säga om varesig det el mina fl i övrigt. För min del har det bara varit pos att slippa tyngre smärtlindr. Har varit 100% klar i huvudet. Och kunnat förflytta mig på egen hand direkt efter och har inte behövt kateter som endel måste ha efter epidural...

• mamma20sthlm
    Mamasnest skrev 2009-04-13 14:16:25 följande:
    Jag använde inte ens lustgas med sista barnet, jag hann helt enkelt inte. Om man inte stressar upp sig för mycket och andas rätt klarar man sig långt utan någon smärtlindring. För mig funkade mest lustgasen som något att fokusera på under värkarna med andra barnet, med tredje barnet fokuserade jag på andningen och det gick lika bra. Fördelen med att inte ens använda lustgas är att man så mycket bättre efteråt, man är ju inte så "dimmig" då.
    Okej låter ju jättebra! Så om man typ håller fokus så gör det "inte" så ont. Klart det känns men man står ut?
  • agustina

Hej!
    Har 3 tjejer som alla är födda utan bedövning!
    Nackdelen som alltid har vägt in hos mig är att förlossningen kan stanna av tex vid eda:n och man ev måste sätta värkstimulerande dropp.
    Gör det du själv vill, kanske svårt att bestämma nu iförväg.
    Och man får ju som sagt ingen medalj föratt föda utan smärtlindring alls.
    Nästa barn tänker jag be om eda tror jag, om jag nu inte kommer in så sent igen att det nästan är försent, har ångrat mig varje gång då värkarna är som starkast innan krystvärkarna kommer.
    Men man vet ju aldrig, men jag tycker att man själv väljer just då under förlossningen vad man vill, och inte låta sig övertalas av tex barnmorskan.
    Lycka till!

• Caddy

Min förlossning gick i o f s väldigt fort men jag hade ingen bedövning, bara lustgas. Gick hur bra som helst ochd et rä nog det häftigaste jag vart me om.
    Från det att mitt vatten gick så tog det lite mer än 2 timmar så han inte fundera så mkt över smärtlindring.

Lycka till !!

• Mamasnest
    mamma20sthlm skrev 2009-04-13 14:18:26 följande:
    Okej låter ju jättebra! Så om man typ håller fokus så gör det "inte" så ont. Klart det känns men man står ut?
    Smärtan är nog den samma, men det är lättare att hantera den om man fokuserar.
    Min BM sa att jag skulle föreställa mig att bebisen höll i ett rep och för varje värk drog sig bebisen längre och längre ner, det hjälpte faktiskt! Det är ju så att för varje värk tar man sig närmare målet.
    Bästa tipset är att röra sig, ligg inte ner för då gör det ondare och tar längre tid.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • svalan77

jag fick en lokalbedövning i blygdläppen på ena sidan i fall de behövde klippa när de skulle sätta sugklocka.

Så här i efterhand önskar jag att jag hade tagit eda medans tid fanns, min förlossning tog lång tid ändå och jag mådde väldigt dåligt efteråt. Dels pg utmattning men dels pg smärtan, det tog ett tag innan jag kunde ta min son till mig för att jag hade haft så ont. Även om jag förstod att det inte var hans fel, men jag var helt enkelt inte inte form efter förlossningen. Skulle jag föda barn igen så skulle jag ta EDA, jag vill hellre ha en positiv förlossningsupplevelse än att någon tycker jag är duktig för att jag född "naturligt".

Men som sagt det är svårt att bestämma innan, jag tror det är viktigt att våga vara lyhörd inför sig själv. Vill du ha smärtlindring - ta det och skäms inte! Vill du inte ha det så är det lika bra.

• emmsan123

Jag vill också föda utan smärtlindring denna gång. Hade EDA förra gången och det gjorde så att det stannade av. Jag tyckte inte lustgasen var bra i längden, jag slutade använda den för jag blev för dimmig i huvudet. Men det är så otroligt individuellt och olika från gång till gång.

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Neko

Jag födde bara med lustgas på minsta nivån, och det gick det också =) Ville dock ha typ 3-4 olika typer av bedövning när de sydde 3 stygn efteråt, dte var nästan värre >_

• Förväntansfull0406

Ingen bedövning med sista, inte ens lustgas. JAg blev jätte sjuk med edan. Fick bloodpatch tre dagar efter förl...huuu. Aldrig mera bedövning. Men alla gör som dom vill. Lycka till!!

Svar på tråden Förlossning utan bedövning