• Marsipan

Slår i huvudet!

Jag är jätteorolig för min 11-månader.
    Det är så att han är ganska busig och oberäknerlig och det händer ganska ofta att han slår i huvudet i nån vägg eller bordskant och dyl. Och varje gång blir jag helt förstörd och tror att han kommer att få hjärnblödning eller utvecklar en skada senare.

En gång fick han en bula i tinningen...

Ända sedan han var ett jättelitet spädbarn har han slagit i huvudet, t.ex om han skulle vända på sig och råkade komma för nära väggen, eller att vi skulle få honom att sitta men då gled han med rumpan och så han ramlade bakåt och slog i bakhuvudet. Alltså det låter hemskt när jag skriver det, och att bevittna sådana händelser får mig att må skit.
    Jag mår jätte, jättedåligt över detta och undrar om någon annan råkar ut för detta oxå, och om barnet har råkat illa ut eller inte.

Jag försöker övervaka så att han inte slår i sig, men ibland måste man sköta om annat oxå, och min man är inte så försiktig ibland.

Är jag föör nojig?

• Svar på tråden Slår i huvudet!
  • HeyMama

Så var min son också. Köpte en liten hjälm åt honom i tyg som han fick ha. Nu är han 1år och har slutat slå i huvudet hela tiden

• gissberg

Jaa - nej då...barn slår sig när de lär sig, ingen fara.

• Marsipan

Heymama,

grymt förslag!! Tack ska du ha.

• saggitarius

Det är därför som barns huvud är uppbyggt på ett litet annat sätt än vuxnas, för att de ska klara av stötar o smällar. En vuxen är ju 'bara' byggd för att klara av fall från stående, men klarar ju betydligt mer ändå.

En bebis har lite mer fett runt skallbenet som fungerar som stötdämpare, dessutom är fontanellen, hålet i huvudet, till för att bebisens skalle ska klara av ganska hårda stötar utan problem, så hjärnan trycks inte ihop o skallbenet krossas inte. O själva skallbenet som alla andra ben i en bebiskropp är betydligt mycket mjukare o flexiblare än hos vuxna, så risken för att ett barn ska bryta ben är betydligt mycket mindre än hos en frisk stark vuxen. O så har bebisar ett skyddande hull runt kroppen som extra stötdämpare! Så att slå i huvudet på upptäcktsfärd är inget att oroa sig för egentligen. Det krävs ganska mycket för att skada ett barn på upptäcktsfärd, så om du tar undan saker som kan falla ner på honom o saker som är giftiga så tycker jag att du kan koppla av. Visst händer det olyckor för friska bebisar ändå, men inte i så stor utsträckning. Med lite övervakande o lite försiktighetsåtgärder ska du se att det går hur bra som helst!

Hjälmarna som finns på marknaden är mer till för handikappade barn, t.ex såna som utvecklas otroligt sent o är i bebisstadiet vid större ålder.

• Marsipan

Gissberg,

Jo, det kan jag förstå, men gubben slår sig i huvudet nästan dagligen och det låter så förskräckligt när han slår i den. Ibland gråter han och ibland inte, men varje gång känner jag att jag kommer att dö eller få hjärtattack..

Men ska nu prova med en hjälm!

• Marsipan

Saggitarius,

jag har sett bebisar med lite fett runt skallen och faktiskt känt på det, men min bebis har inget fett. Han är ganska smal och "ofettig" Så jag antar att de smällar han får, tar mycket mer än de bebisar som är lite fetare...Eller?

Annars kändes det lite bättre med övriga informationen du gav..

• HeyMama

Min son hade jämt blåmärken och bulor på huvudet och grät massor och länge när han ramlade Var lite pinsamt när de frågade på bvc vad han gjort på huvudet :-S

Jag har hellre en son utan bulor och blåmärken

Sen vet jag maaassor av icke handikappade barn som har dessa hjälmar.

• Braxton

Bebisar huvuden ska klara av fall.Alla bebisar ramlar å slår i huvudet OFTA innan dom frår en viss balans. J slog sig 5-10 ggr om dagen förut. Han grät ju jättemycket och fick blåmärken å jag tyckte synd om honom. Man kollar ju alltid att han är ok, men jag visste att det inte var ngn fara.
    Det är "normalt". Men misstänker man att dom har farit illa av det, så då ska man ju kontakta sjukvården.

• KajsaSthlm

Vår dotter har haft hjälm när det varit som värst. Hon har säkert "klarat av" massor av de fall som hjälmen dämpat ändå. Men vi tyckte det var onödigt att låta henne ramla och slå sig bara för att tränas. Hon var så liten när hon började resa sig och fattade ändå inte orsak och verkan. Hon kunde slå sig jätteilla och en minut efter att hon lugnat ned sig så var hon där igen. Vi har dessutom stengolv på större delen av bottenvåningen, och ett fall på att sådant golv gör rätt ont. Nä, hjälm var jättebra att ha just då. Vår dotter är för övrigt inte handikappad på något sätt. Jag vet flera som haft hjälmar på sina barn. Vanligtvis de som haft barn som börjat resa sig upp väldigt tidigt. Nu är hon 9 månader och mycket stadigare. Hon ramlar ibland, men inte lika ofta och inte lika illa som förut.

• Nervis

Uj,uj vad wilma snart ett år har slagit skallen! Och jag tycker oxå det låter skitläskigt. Spec som du s´kriver att de ramlar baklänges när de ska lära sig sitta. Smask i golvet!

Men jag tror inte du behöver oroa dig. Blåmärken lär livet har jag lärt mig att tycka

Nu är det nästan ändå värre för nu vill hon börja springa!

• Marsipan

Tack alla för era tröstande och lugnande svar.

Nu känns det inte så farligt längre, men jag känner fortfarande att jag måste bli bättre på att hindra honom från att slå sig så ofta.
    Det är bara en känsla jag inte kan förbise....

Kram till er.

• Leaaa

Emil har också fått sig en hjälm! Den e guld värd! Har för mig att det ska finnas en bild i galleriet! Han ser lagom rolig ut i den

• HeyMama

Braxton, 5-10ggr om dagen var ingenting tycker jag! För oss handlade det om 5-10gr/timma i några veckor! Ja förutom då han sov eller satt i vagnen!

• Annna

Att hjälmarna är till för handikappade barn har jag aldrig hört!!
    Anton hade en sån för att han var jättetidig med att ställa sig upp. han stod upp långt innan han kunde sitta och krypa. och han ramlade hur mkt som helst. man har inte en chans att kunna hindra det varje gång.
    Hjälmen var hur bra som helst, den rekomenderar jag varmt!

• Rosenöga

Det är nog inte så farligt. I så fall skulle det vara väldigt många som är skadade. De flesta barn slår sig massor av gånger. När de är 1-2 år reagerar många med ilska och kastar sig bakåt och slår huvudet i golvet, pang, och så gråter de ännu värre. Tills de upptäcker att det gör ont att reagera så och då brukar de visa ilskan på andra sätt.

Det är klart att hjärnskakning är otäckt, men det är inte sådana hårda slag du menar, eller...? Då märker man att de tuppar av genast, eller blir slöa, somnar eller kräks. Då blir man ju orolig och söker hjälp.

• Rosenöga

Klart att man kan skaffa hjälm om man känner sig orolig. Spelar väl ingen roll om hjälmen är gjord för handikappade. Den skyddar väl alla huvuden. Nackdelen med hjälm är väl att de inte upptäcker att vissa saker gör ont, utan kanske utsätter sig för fler slag och en dag ska hjälmen bort. Erfarenheten kanske kommer senare.

• Hannajo

Jag märker på min dotter att hon gråter mycket mer när hon trillat när jag är i närheten än när hennes pappa är det (och jag, fast hon inte ser mig). Hon har redan (8,5 mån) lärt sig att jag blir oroligare, tröstar mer osv.
    Tror det hör till att barn slår sig, annars skulle väl aldrig barn lära sig krypa, gå etc? Finns väl ingen som lär sig det utan att ramla?
    Brorsans pojke trillade nedför trappen och klarade sig utan men. Inte för att det är att rekommendera men ändå... Kan tillägga att brorsan snabbt fick upp grinden som stod och väntade därhemma.

• HeyMama

Men tror ni att hjälmen är 10meter tjock, som att ha en motorcykelhjälm???

Hehe, de känner ju i vilket fall att de ramlar och att det gör ont men att ha en son som grinar mer än vad han är glad är inget jag prioriterar. Och tro mig, han bode kröp och gick i tid i vilket fall och dottern som gick när hon var 7 månader ramlade aldrig.

Svar på tråden Slår i huvudet!