• MinEgenVilja

Planera dop?

Hej! Fick min första dotter nu i april (060409) Vi njuter av varenda dag med henne. Men jag känner mej själv, och vill gärna ha allt planerat inför ett dop. Så nu behöver jag lite hjälp. eftersom detta är först barnet, och jag är relativt ung så kan inte jag så mycket om barn.. *hehe*
    Men jag vill att själva cermonin ska va i en kyrka (de är de väl jämt, men bäst att säga allt) och jag vill att min grannes dotter (13år) ska sjunga, för hon är heeeelt gudomlig!! Men sen är de, vilken klänning prinsessan ska ha, vad jag som förälder kan ha och inte ha, vad min granne ska sjunga, vad man bjuder på för mat, ja alla dedär vanliga frågorna =)
    När jag var gravid lyssnade jag väldigt mycket på Halleluja av Leonard Cohen, kan man ha den på dopet? Känns kanske lite konstigt med en engelsk sång? vad finns de mer för några fina sånger?
    Min bästa kompis dotter döptes när hon var 3 månader, är de en bra ålder? när döptes era barn? Som sagt hon är ju bara 1 vecka, men helle för tidigt än för sent :)
    Tack i förhand!!!

• Svar på tråden Planera dop?
  • anju79

Många väljer att döpa sina barn runt 3 månaders ålder.
    Jag köpte en fin dopklänning på Linus & Lotta som nu går i arv till lillebror (ska ha dop i slutet av april). Har ni nån som går i arv??? Sen har vi fått barnens namn bordderade på kläningen efteråt. Du kan ha på dig vad som helst. Tänk på årstiden. Jag ska ha lila tunika och vit kjol/byxor.
    Att ha nån som sjunger får du fråga din präst om men att nån läser en dikt brukar vara ok. Har du valt gudfar/gudmor eller faddrar? Googla på dop eller gå in på dopguiden.se, där finns fakta o tips.
    Vi ska ha exotisk bricka som mat, med sallad och pastasallad och bullar. Å sen doptårta o kaffe.

Lycka till o grattis till dottern//

• Fru annmi

ÅååH va mysigt mé Dop & Grattis till din lillsessa ♥...

Att de e i Kk är inte alltid säkert,man måste vara me i Svenska KK för att få Döpa & man kan ha ceremonin hemma eller så

Din granntjejja kan sjunga såklart om hon tackar ja.
    Fina sånger tycker jag är:
    Tryggare kan ingen vara
    Du är de finasate jag vet bla
    Klart du kan ha en Engelsk sång....

Vad lillsessan ska ha på sig..En vacker Dopklänning
    Du kan väl ha vad du trivs i i stort sett,helt & rent du vet
    Ca 2-3 månader är lagom,tycker jag

Buda på...
    Tja...Doptårta & lite fikabröd,kaffe the saft ....
    Man kan ju ha sallad om man vill före fikat,beror ju på.

• frilin

Du får själv planera tillsammans med en från församlingen hur du vill ha dopet. Du kan döpa hemma eller utomhus också.. det behöver inte nödvändigtvis vara inne i en kyrka. Det finns ju en hel del fina, klassiska psalmer att välja mellan, men det går säkert att få välja egen musik också.

Vi kommer att döpa först vid fem månader då jag vill att min dotter ska vara lite vaken och 'med', men det är ju en smaksak. Dopklänningar kan man låna/hyra av församlingen, men det finns också ett gäng e-butiker som säljer i alla former, längder och priser. Vi har tänkt bjuda på smörgårstårta och därefter kaffe och kaka.

Ellen ♥ 2008.12.28
  • Joje

Hej!

Grattis till lilltjejen!!

Det är mycket med dop, mat, plats, inbjudningar mm. Men det brukar faktistk lösa sig. Har ni någon som kan hjälpa till? På dopguiden.se finns det massa tips på mat, dukningar, inbjudningar och psalmer och sånger som man även kan lyssna på, finns nog noter och texter till många av dem, prata med prästen och kantorn, dem brukar vara öppna för det mesta om ni fixar noter. Det finns även lite om vett och ettiket, om dopceremonin mm. Massa bra information, så det kan du kolla!! Angående åldern så är 3 månader bra, båda mina barn har varit ganska precis 3 månader när dem döptes.

Hoppas ni får ett fint dop!!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • MinEgenVilja

Tack för alla tips, ska kika in på dopguiden.se och se va de har där!
    Tack så mycket

• Hallonpaj

Just Hallelujah har väl en "skilsmässotext" i original? Men Peter Jöback har med den på sin julskiva med en helt ny svensk text, den kanske kan passa bättre?

• MinEgenVilja

Jo, ja vet.. men de är så underbart vacker! de måste ni hålla med om... =)

Svar på tråden Planera dop?