• Dollars matte

vatten från egen brunn till bebisar?

Vi bor på landet och har egen brunn. Är det någon här som har koll på vattenprover, vad man kan ge till de små och vad man absolut inte ska ge?
    Jag vet att tex fluorhaltigt vatten ska man inte ge till småbarn, och det går visst inte att koka bort heller. Är det något mer man ska vara observant på?

Internet är roligare än text-tv
  • Svar på tråden vatten från egen brunn till bebisar?
  • blå fisk

Jag tror att man kan lämna in vatten från sin brunn på analys och då får man besked på om vattnet innehåller för höga halter av något ämne. Det finns ju gränsvärden för flera ämnen vad det gäller dricksvatten, fluor är ett av dem. Om du tar ett vattenprov så får du ju veta om vattnet är lämpligt att ge till bebisen eller inte. Jag är osäker på om man måste koka vattnet alltid om det kommer från egen brunn, men det kanske man ska om det är till riktigt små bebisar man ska ge vattnet. Men som du själv skriver, kokning tar ju inte bort flera av de ämnen som kan finnas i vattnet. Däremot tar det ju kål på bakterier.

• Kazeer

När jag var gravid, fick jag höra att JAG inte skulle dricka flourhaltigt vatten eftersom det kunde påverka barnets tändet.

I min kommun kunde man lämna in vattenprover för analys gratis, när man var gravid.

När sonen blev så gammal att han började dricka vatten, kokade jag alltid vatten åt honom.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • JessAnn

Vi har egen brunn med hög halt av flour. Vi fick besked att det är inget farligt förutom att tänderna kan bli fläckiga. Det är som du säger, inget man kan koka bort.
    Enligt läkarna är det inget farligt förövrigt.
    Jag har kokat vattnet till barnen blir minst 1 år.

• Dollars matte

Jo, vi har ju tagit vattenprover (anläggningen är relativt nygjord, ca 2,5 år gammal) så vattnet är självklart tjänligt. Men den information som följde med är bara vilka gränsvärdena är för att vattnet ska vara godkänt, inte något om inom vilka värden det är lämpligt att ge till småbarn (som i mitt tycke kanske borde vara lite snävare, men jag kan ju ha fel).
    Jag har inte pappren framför mig och orkar inte leta fram dem heller just nu. Det jag vet är att vårt vatten är väldigt hårt, men vad värdet ligger på vet jag inte. Har för mig att Kalium låg rätt högt också. Fluor har vi inget problem med, jag tog med det bara som exempel på det jag hört att man bör undvika och att jag vet att allt inte går att koka bort. Så min undran är mest om någon vet om det är något mer man ska se upp med.

Internet är roligare än text-tv
  • Kina79

Vi bodde på landet innan när barnen var bebisar. Vi hade för höga halter nitrit och fick i våra papper att vi inte fick ge vattnet till barn under 1 år.

• MillanB

Efter 6 månader behöver man inte koka vattenet om det inte rekommenderads om tex har gjort en analys.

• ronja123

Jag skulle rotat fram pappret och ringt kommunen eller de som utför analysen och fråga. Helst ska an göra analysen årligen en viss tid på året, kommer inte ihåg när..............

Annars kan du läsa:

www.sos.se/sosfs/2003_17/2003_17.htm

skrolla ner å kolla på kvalitetsrekommendationer, egenkontroll och undersökningar!

Lycka till!

• SensiMilia

Radon ska man kolla också, har man höga halter av det bör inte barn dricka det.

Svar på tråden vatten från egen brunn till bebisar?