• Anonym (bajsig)

fixar inte att byta bajsblöja :(

Jag fixar inte att byta bajsblöja på vårt barn längre. Hon är elva månader nu.
    Så fort jag börjar ta av blöjan ska hon dit med handen och pilla =hon får bajs på handen
    Jag tar bort hennes händer, då drar hon ihop benen= hon får bajs på fötterna.
    Jag Tar bort fötterna, hon viftar med händerna = hon får bajs i håret
    Hon Sparkar med benen= jag får bajs på mig
    Hur jag än beter mig så slutar det med att vi båda är full med bajs :(
    Är alla barn så här?
    Vad ska vi göra? Vi kan ju inte banna henne för hon förstår ju inte vad hon gör för fel och att hålla fast henne känns ju hemskt också, dessutom orkar jag inte hålla alla fötter och händer samtidigt.

Vad ska jag göra? Tips och råd?

Sist satte jag henne i badet med kläder och allt men det kan man ju inte göra jämt...

• Svar på tråden fixar inte att byta bajsblöja :(
  • lunkentuss

övning ger färdighet

Vik ihop blöjan så fort du kan så är iaf den största "klunken" borta =) Man behöver ju inte vika ihop o klistra ihop osv, utan bara vika en gång o lägga bort så får man göra ordningen blöjan mer sen när man är klar. bara så man får bort den fort från fötter o händer liksom

Sen kan du isåfall ställa henne med rumpan bar i karet o skölja rent henne om hon är väldigt pillig o sprattlig =)

• Akilla

Hej!
    Min son är också 11 mån, vi ger alltid honom en leksak han älskar att pilla på eller bita i, det brukar hålla honom sysselsatt och händer och fingrar i styr. Men man får byta leksak titt som tätt eftersom han tröttnar.. men salvtub är en favorit!!

lycka till

• gryning2

Sån var min son också ända tills ganska nyligen. Jag är inte så känslig eftersom jag jobbar i vården med en massa kiss och bajs, det gör min sambo också. Men vi har gjort så när vi har varit två hemma att en har hållit fast honom och den andra torkat rumpan om det inte gått att få honom still. Det är inte taskigt, vad ska man annars göra?

• Anonym

Om dom ligger på rygg och har en leksak att syselsätta händerna med och så håller man fötterna rakt upp med en hand så funkar det ju galant!

• solsken

Perioden som de håller på så är ganska kort, så det är bara att stå ut.
    Eller som du gjort, duscha av ungen när det går.

• Anonym (bajsig)

Tack för hopp solsken...

Har försökt med leksak, men det funkar sällan. Det känns som om hon har tio händer och fötter som är överallt. Dessutom försöker hon rulla runt på mage, det är mycket roligare än att leka med leksak :)

Jag är inte heller särskilt känslig men det är lite jobbigt att man måste byta kläder och sanera både barn och badrum varje gång man bytt blöja...

Får hoppas att det är som för er, en övergående period!

• Vintersjäl

Hur stadig är hon på benen? Kan hon stå upp medan du byter blöja mot exempelvis toastolen? Jag hade en liten sprattelpelle förut men började ställa honom upp vid blöjbyte och ge honom en leksak, nu går det galant

• Anonym (jen)

jag byter alltid (vid tillgång bajsblöjor i badkaret/duschen. Klär av min son kläderna & ställer honom i karet i bara blöjan. Sätter sedan på duschen & tar av blöjan lite kvickt (med det mesta innehållet kvar i blöjan!) & duschar helt enkelt av honom.

Lycka till!!

• Anonym (bajsig)
    Vintersjäl skrev 2009-04-13 20:15:42 följande:
    Hur stadig är hon på benen? Kan hon stå upp medan du byter blöja mot exempelvis toastolen? Jag hade en liten sprattelpelle förut men började ställa honom upp vid blöjbyte och ge honom en leksak, nu går det galant
    Kanske kan vara värt att prova... Hon står gärna och ställer sig själv så fort hon får tillfälle, även om hon inte är helt stadig.
    Är det inte svårt att komma åt att torka ordentligt när han står?
  • Vintersjäl

TS : Nja, det kan vara lite knepigt ibland... Men ofta brukar han kasta ner leksaken på golvet och böjer sig då ner, eller så får man trixa lite och hålla honom så man kommer åt. Det fungerar bra, men i början kan det bara lite trixigt innan man får in snitsen

• Shasti

Stå upp och hålla sig i något funkar för oss, fast det blir förstås inte lika rent som när man får dem att ligga ner. Byxblöja får man använda också förstås, rätt lätt att få dem att kliva i blöjan när de står upp och sen bara dra upp.

• RuNdOmMaGeN

Jag låter lilltjejen stå upp just när jag tar av blöjan, sedan sätter jag henne över handfatskanten och tvättar rent. =)

• Bäbiiis
    RuNdOmMaGeN skrev 2009-04-13 22:34:02 följande:
    Jag låter lilltjejen stå upp just när jag tar av blöjan, sedan sätter jag henne över handfatskanten och tvättar rent. =)
    Det är nog det smidigaste sättet tycker jag, kör likadant själv :)
Svar på tråden fixar inte att byta bajsblöja :(