Att bestraffa sitt barn. Rätt eller fel
Bestraffning. Ett stort ord.
I alla fall anledningen till att jag vill ha en debatt om ämnet är just för att de är ett så stort ord.
Jag läste på en omröstning på expressen om villken metod barn skulle bli bestraffade på i skolan. Dom flesta hade svarat ÖRFIL!
Jag blev målös. Om de nu ska finnas bestraffningar i skolan borde de väl snarare vara prat med barnet föräldrar eller avstänga barnet under en tid på skolan. Våld löser ju ingenting. Enligt min mening i alla fall. Är de så att eleven slår den vuxne tycker jag att läraren/annan vuxen ska kunna få försvara sig och inte är som de är idag bara stå och ta allt. Jag tycker den vuxne ska kunna ta i eleven för att lugna. Inte bara låta eleven stå och slå.
Men de är inte bara våldsbestraffningar jag syftar på utan även en till sak.
Exempel 1, Ditt barn är i "trotsålder" han/hon skriker och slänger saker. Slår syskonet osv.
DU skriker ifrån att NU går du in på ditt rum.
Är detta rätt eller fel? Har du verkligen rätt att bestämma så mycket över ditt barn att du skickar barnet till sitt rum?
Exempel 2, ditt barn kommer fram till i affären bärandes på en leksak. Du säger deräkt NEJ vi ska inte ha den.
Var på ditt barn slänger sig på golvet skriker och är jätte arg. Du ignorerar barnet för att sen skälla ut honom/henne efteråt i bilen och ger honom/henne en bestraffning med tidig säng-dax.
.
Exempel 3, Ditt barn slår ett barn ute i lekparken, du börjar genast säga till ditt barn. NU säger du förlåt. NU på en gång, Barnet vägrar och du säger NU får du inget lördagsgodis. Barnet grinar och vill inte men du tvingar barnet att be om ursäkt.
Har jag rätt eller har jag fel?
Är du för eller emot bestraffningar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-26 11:14:01:
Jag är emot bestraffningar. Men de hoppas jag man ser i testen men bäst att skriva till de.