• SaramedM

Hjälp mig till en snygg balkong!

Jag är rätt dåligt på inredning men vill få vår balkong riktigt mysig

Idag använder vi den knappt, det står ett vitt plastbord och två stolar på den...

Föga upphetsanade mao!

Budget: 3000 som ska täcka allt, inkl blommor

Jag hade hoppast att få flytta iår men nu har jag blivit av med jobbet och vi blir kvar i lägenheten en sommar till.

Den är 1,75 *3,75 stor och täckt med trallar

Help!

• Svar på tråden Hjälp mig till en snygg balkong!
  • Lippans

Hur många ska kunna sitta på balkongen? Vad gillar du för stil, färg osv ?

• SaramedM
    Lippans skrev 2009-04-13 17:42:19 följande:
    Hur många ska kunna sitta på balkongen? Vad gillar du för stil, färg osv ?
    Vi är två vuxna och ett barn på 5 här så säg att 4 bör vi plats

Stil har jag ingen!
  • SaramedM

Möblerna måste kunna förvaras ute under skydd, dvs inte vara alltför känsliga

• SysterAnna

Vår balkong är lite smalare än din, och vi har i ena änden köpt bänkskiva/barbänk på ikea, satt fast i väggen och ben ner i andra änden. Till det har vi fyra stolar som man magiskt nog kan sitta på trots måttet på balkongen, blir många mysiga frukostar där. I andra änden av balkongen har vi satt en elgrill som vi lyfter fram till fönstret när vi ska grilla. Sen har vi också en medelstor hylla, full med ätbara godsaker i krukor. Sen har jag också en stor kruka med påskliljor mm. i. På golvet ligger en blå matta och runt fönsterna blåturkosa tunna gardiner. Värt att tillägga är att jag också får plats med en brassestol mitt på golvet om jag stänger till dörren, så kan jag ligga och sola också:D.
    Allt detta trots att balkongen bara är ca 150x350 cm.

• SysterAnna

Vår balkong är inglasad, glömde säga det. Såg att din inte är det, ett tips är då att köpa seglarduk som man kan ta ner när det är jättesolig om man vill.

• Lippans

Min idé är att lägga en mörkt blyertshgrå/svart balkongmatta på golvet. (De är inte nån farmor varning på dem utan de är jättesnygga!!!)

Den mattan gör att balkongen känns som en förlängning av insidan.
    Sen skulle jag sätta dit den här soffan www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80118312 längs kortsidan och ha ett matchande fyrkantigt bord till det. Jag skulle sätta två pallar i form av kuber mitt emot soffan. På bordet skulle jag ställer en snygg bricka med fina ljuslyktor. Vita dynor i soffan... (sittdynor)
    Zinkkrukor med ljusrosa pelargoner.. Ett "olivträd"... Ikea har vita papplampor med solceller som jag skulle hänga upp. Vill du ha lite färg så lägg ut en pläd i något fint mönster eller fin färg..

• Sebluc
    Lippans skrev 2009-04-14 16:11:15 följande:
    Min idé är att lägga en mörkt blyertshgrå/svart balkongmatta på golvet. (De är inte nån farmor varning på dem utan de är jättesnygga!!!)Den mattan gör att balkongen känns som en förlängning av insidan.Sen skulle jag sätta dit den här soffan www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80118312 längs kortsidan och ha ett matchande fyrkantigt bord till det. Jag skulle sätta två pallar i form av kuber mitt emot soffan. På bordet skulle jag ställer en snygg bricka med fina ljuslyktor. Vita dynor i soffan... (sittdynor)Zinkkrukor med ljusrosa pelargoner.. Ett "olivträd"... Ikea har vita papplampor med solceller som jag skulle hänga upp. Vill du ha lite färg så lägg ut en pläd i något fint mönster eller fin färg..
    vart kan jag hitta en sådan matta? vill gärna se hur de ser ut.....
  • Lippans

Sebluc: Vi har köpt våran på Coop hem och bygg. Jättefin och jätteskön.

• Sebluc
    Lippans skrev 2009-04-16 12:18:12 följande:
    Sebluc: Vi har köpt våran på Coop hem och bygg. Jättefin och jätteskön.
    var det länge sen?
  • Sebluc
    Lippans skrev 2009-04-16 19:31:21 följande:
    Sebluc: Det var förra året men det har den garanterat i år också!
    jo jag ringde och de har fortfarande den.
  • vackrastarflow

Jag har en mysig balkong (enligt mig iaf ) Den är ca 2x4 meter stor. Jag har en mjuk matta på golvet, köpt på Bauhaus, för att jag tycker det är skönt att gå på. Inte det vackraste alternativet men lätt att dammsuga och så värmer det fötterna

Har ett litet runt bord längs med baksidan och så två fällbara stolar (så att man kan ligga). Har även en pall därute, alternativt kan man ju ha riktiga fällstolar om man vill ha fler sittplatser. Tycker dock det är bra att bara ha två riktiga stolar så att man kan bre ut sig lite när man bara är två

Min balkong är innätad så att katten kan vara därute. Till henne har jag köpt två hyllor från IKEA:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70114753
    (hon har sitt hyllplan näst högst upp så hon kan se ut ordentligt, det ligger en svart handduk där)
    Denna står bredvid:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50114754
    så att hon kan hoppa upp på den högre hyllan.
    De är så billiga att man kan byta ut dem när och om man vill.
    På de andra hyllplanen har jag främst blommor och redskap.

Jag har ett par bilder i galleriet, men från förra året då jag var nyinflyttad. Nu är det mycket fler krukor och blommor överallt

Det kanske kan ge lite inspiration iaf?

• vackrastarflow

Fast min önskan är en soffa i fiberrotting

Svar på tråden Hjälp mig till en snygg balkong!