spenatlasagne?
Har någon ett gott recept på lasagne innehållande spenat? typ liknande lasagnen viktväktarna säljer i microformat? Tycker den är såååååå gooooood :-P
Andra roliga spenatrecept är också välkomna!!!
Har någon ett gott recept på lasagne innehållande spenat? typ liknande lasagnen viktväktarna säljer i microformat? Tycker den är såååååå gooooood :-P
Andra roliga spenatrecept är också välkomna!!!
på spenaten från findus tror jag att det står ett recept. Sitter här och tänker vad fasen vi brukar använda för recept =)
Recept har jag inte men jag brukar...
göra en tomatsås på passerade tomater och kryddor (basilika, oregani, salt, peppar, vitlök)
göra en vanlig vit sås (bechamelsås
Tina spenat.
Varvar detta med lasagneplattor.
Blir vansinnigt gott.
är man knas om man får sug efter spenat? hehehe sambon skakar på huvudet och hoppas jag inte ska göra det till middag utan till lunch då han är och jobbar *skratt*
Vi brukar göra lasagne så här:
Lasagneplattor givetvis.
Bladspenat och ev sockerärtor i det gröna lagret
Quornsås med tomat, ganska kryddig, i det röda lagret
Keso i det vita lagret.
Ofta skivar vi färsk svamp och lägger in där vi känner för det
Och så varvar vi det tills formen är full, toppar med ost.
Det brukar bli ca 20 portioner. Godast brukar det bli om man har MYCKET spenat och andra grönsaker i.
Pejgan: det lät himla mums. tusen tack :P
1 tskdragon
1 st gul lök(ar)
1 burk(ar)keso naturell
1 stmorot/morötter
1 tskmuskotnöt, malen
150 g parmesanost
1 paket Pastella lasagne
0,5 kgspäd spenat
5 sttomat(er)
1 tsktomatpuré
1 st vitlöksklyfta(or)
1 dlvitt vin
1. Fräs lök, tomater, riven morot, puré och vitlök. Tillsätt det vita vinet och koka såsen tills den blir tjock. Mixa såsen med mixer. Ånga spenaten och tillsätt kryddorna och keson.
2. Varva tomatsåsen, spenat/kesoblandningen och Pastella lasagneplattor i en smord form. Fördela osten över lasagnen och grädda i 35 minuter i 200 grader.
Servera med en tomatsallad.