• Ms Croft

Någon som gjort en avfärgning av sitt hår?

Har färgat/tonat mitt hår i mörkbrunt i flera år nu, men vill ha min naturliga hårfärg nu som är mellan/ljusbrun.
    Har någon gjort en avfärgning från mörkbrun? Hur blev det? Blev håret slitet?

• Svar på tråden Någon som gjort en avfärgning av sitt hår?
  • mejola

jag gick från svart till ljusblond. Tog avfärgning, sen blekning, sen hårfärg i det. har slitstarkt hår så vart inte alls slitet. Men de är som sagt beroende på hårtypen man har. Nard kan det inte alls utan att få "tuggummieffekten"

• angeni

Slitet blir håret samt mitt hår fick en väldigt konstig färg, det blev nästintill orange. Så man måste färga igen efter avfärgningen med en färg som är liknande sin egen,

rekommenderat är att göra detta hos frisören istället.

• enannan

Jag har blekt allt från ljusbrunt via rött till svartblått. Resultaten har varierat och visst har det slitit på håret men inte så att det har stört mig nämnvärt, särskilt om du bara gör det en gång är det igna problem. Det du absolut bör tänka på är att det är så gott som omöjligt att få ett bra blont resultat, det blir orange eller rödaktigt/gult. Därför har jag för tillfället bara belkt slingor och det ser rätt bra ut. min natuliga hårfärg är också ljusbrun och jag skulle rekommendera dig att antingen sätta slingor i flera omgångar om du inte vill färga, bara bleka, eller bleka hela håret med en rkaftig blekning och sedan färga i rätt nyans. Vill du vara säkre går du till ett proffs :) lycka till!

• Ms Croft

Jag tänker definitivt gå till frisören. Men jag vill ju inte avfärga o sen färga på nytt igen, jag vill ju ifrån allt det, bara ha mitt naturliga bruna.
    Borde det inte funka om det bara sitter i en liten liten stund? Vill absolut inte få blont hår.

• enannan

Nej det går nog tyvärr inte, har du mörkt hår och vill få ljusbrunt måste du först bleka och sedan färga, annars får du rödblont, men 0m du färgar nära naturliga nyansen så har du ju den sedan och efter att det växer ut får du snart tillbaka det helt naturliga. En avfärgning tar inte bort färgen du satt i utan fungerar precis som en vanlig blekning fast ännu starkare.

• enannan

MEN, du verkar ha ganska exakt samma problem som jag, har också hållit på färga mitt ljusbruna hår i flera år. För mig fungerade alternativet med ljusa slingor väldigt väldigt bra. Nu blir utväxten inte så tydlig, färgen ser väldigt naturlig ut då slingorna är tunna och många och jag behlver inte oroa mig för att färgen tvättas bort eller något sådant. Sakta men säkert kommer jag alltså närmare min naturliga hårfärg utan andra åtgärder än regelbunden ansning av topparna :)

• Ms Croft

vajzë -
    Tack för tipsen, det får väl bli lite slingor då och bara härda ut

• mamma 86

har gjort det flera gånger..blir enväldigt konstig gul-orange färg på mitt hår. har gjort det både hemma och hos frisören

• hundpuss

Tror nog du riskerar att få gult hår om du sätter i avfärgning/blekning.
    Kanske kan du ringa en frisör och fråga om råd? Så det inte blir fel?

Jag har gått från mörkbrunt hår, sen två blekningar (först en för att få ut det bruna. sen en för att få ut det gula ) och sen har jag tagit i en intensivtoning som passar hellt ok med min ev utväxt i framtiden och det funkar fint!

• paloma84

Rekommenderar att du går till frisören, gör en avfärgning för att ta bort de i proppade pigmenten så gott det går. Svårt om du hållt på länge. Sen får man slinga eller tona in en fin nyans.
    Detta är en process.

En tjej som kom till salongen hade tonat mörkt i flera flera år, jafg kan säga att det tog ca 6 månader tills hon hade en riktig fin färg.

• patti87

jag gjorde en avfärning hos frisören för några veckor sen, blev jätte nöjd! hade färgat mitt hår mörkbrunt(nästan svart) ett tag men tröttnade snabbt..innan hade jag väldigt ljust hår, men min naturliga hårfärg är ljusbrun och nu har jag en färg som ligger väldigt nära min naturliga hårfärg...det blev inte slitet, kör med inpackning 2 ggr i veckan och det hjälper verkligen! visst är håret lite torrt men det ser inte slitet ut..

mitt mål med en avfärning var att jag inte vill färga håret mer, och att utväxten inte skulle synnas så mycket, nu blir det bara toning i framtiden..men inte allt för ofta.

så jag kan ju bara rekomendera och göra det hos en frisör, det är inte billigt (speciellt om man har långt och tjockt hår som jag har) men det var värt! för resultatet blev verkligen fint!

Svar på tråden Någon som gjort en avfärgning av sitt hår?