• vivexa

Det kliar....och kliar...

Jag är gravid i vecka 22.

Sedan kanske en månad (?) har jag en jobbig klåda. Det kliar på ryggen, i hårbotten, under armarna och under brösten, där huden dessutom flagar. Det kliar ofta, många gånger per dag, och mycket, men jag har inga synliga utslag.

Kan det vara s.k gravidklåda, och vad beror isåfall sådant på? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Det kliar....och kliar...
  • LillaFlingan

du har inte svamp? lr allergi mot parfym i t.ex duschtvål/schampo?
    hade samma problem på och mellan brösten tidigare, nu är det bara torrt men att smörja kan vara en bra idé. Köp fenuril på apoteket. (lr någon kräm UTAN parfym iaf).

gravidklåda är ju hepatos som i sin tur är något med levern och då ska klådan vara mestadels belägen i handflator och fotsulor....

låter mer som att din hud är väldigt torr!... byt schampo och duscha inte håret varje dag, och smörj in dig ordentligt morgon och kväll på de områden som klådan är på.

• vivexa

Tack för tipsen...jag smörjer in mig flera ggr per dag, tvättar håret max 2 ggr i veckan, duschar så sällan jag kan för att skona huden, använder oparfymerad duscholja men inget hjälper!

Hur vet man om det är svamp?

• buffybus

jag har också klåda.. skit jobbigt.. dock på ben och mage...

om det kliar i handflator o fotsulor ska man ringa förlossningen iallafall.. för då e det farligt typ.. det sa dem till mig när jag ringde om min klåda... annars e det bara o smörja med nått.. det känns lite bättre tycker jag..

mitt kliar mest efter jag duschat..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Digitalis

Varför är det farligt om det kliar i handflatorna/fotsulorna?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Neko

Levern mår inte bra om man får sådan klåda och det är ju farligt eftersom det är ett viktigt organ ^^

• Ladycocos

Ring din barnmorska!!!!!

Du behöver ta blodprov för att utesluta Hepatos! Man kan få det utan att det kliar på handflator/fotsulor! Min BM reagerade väldigt kvickt på min klåda trots att det "bara" kliade på kroppen..

Säkerligen är det inte Hepatos, men BM kan se till att du får recept på antihistamin som dämpar klådan. Jag fick Tavegyl på studs via telefonrecept, och de hjälpte rätt omgående! Klådan försvann på ett par dagar, och jag behövde inte ens fortsätta med tabletterna

Jag kliande mig så att jag fick stora blåmärken på benen/baken, det var fullständigt VIDRIGT!!

• LuViGli

Här är en till med klåda.. Jag tycker att du ska ringa till din vårdcentral och insistera på att få ta galsyrorprover. Det gjorde dom på mig när jag började klia överallt och då var jag i v. 7-8.. Det kan vara så att halten av galsyror i blodet är förhöjd och då börjar man klia. Man kan få behandling mot det. Mina värden var inte förhöjda då och då sa min läkare att om det fortsätter klia (inte bara på fotsulorna och handflatorna) ska jag ringa igen och vi ska ta prover igen. Och det är klart att man ska söka hjälp på en gång om det tyder på hepatos (handflator och fotsulor). Hepatos är leverstas. Levern ät mycket viktig för att rensa kroppen från all "skit" och om den slutar göra det som den ska kan det vara farligt för både mamman och barnet.

• Digitalis

Självklart förstår jag att det inte är bra om man får hepatos. Men varför skulle det vara farligare om det kliar just i handflatorna/fotsulorna? Det stämmer inte med den infon jag hittat på nätet, det handlar snarare om att det är lika illa var det än kliar och det kliar över hela kroppen vid hepatos!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • LuViGli
    Digitalis skrev 2009-04-14 08:05:50 följande:
    Självklart förstår jag att det inte är bra om man får hepatos. Men varför skulle det vara farligare om det kliar just i handflatorna/fotsulorna? Det stämmer inte med den infon jag hittat på nätet, det handlar snarare om att det är lika illa var det än kliar och det kliar över hela kroppen vid hepatos!
    Det är klart att det är inte bra om klådan över hela kroppen beror på förhöjda galsyror i kroppen och man ska få behandling om det är så. Det där med handflatorna/fotsulorna är väl ett specifikt tecken på hepatos. Det kan klia över hela kroppen utan att klia på handflatorna/fotsulorna och då ska man så klart kolla upp vad det beror på. Det är pga det jag skrev till TS att hon ska begära att ta blodprov, jag nöjde mig inte med svaret "det är bara att smörja" och jag tycker inte att nån som besväras av klåda ska göra det.
    Och det kan klia över hela kroppen SAMT på handflatorna/fotsulorna och då ska man inte vänta alls med att söka hjälp.
Svar på tråden Det kliar....och kliar...