• Nomit

Rhodesian ridgeback, erfarenheter

Hej på er!
    Vi funderar på en ridgeback som nästa hund. Har någon av er erfarenhet av dessa tillsynes underbara hundar??
    Kram och tack!!

• Svar på tråden Rhodesian ridgeback, erfarenheter
  • Tic tac

Jo, jag är inne på min andra Ridgeback.

Gå med i SRRS (Svenska Rhodesian Ridgeback Sällskapet). Då får du medlemsbladet och kan läsa vad som händer på olika platser i landet. Gå gärna på de stora utställningarna och fråga dig fram. Uppfödarna är MYCKET noga med vart dom placerar sina valpar. Det är ofta lång kö för att kunna tinga en valp och då är det bra att ha knutit lite kontakter.

Jag bor själv i Stockholm och min förra hund kom från Sundsvall och den jag har nu är från Karlstad. Man ska nog titta lite på hundarna så man vet vad man själv vill ha. Det finns ju den ursprungliga, lite kraftigare modellen och den lite tunnare som amerikanarna velat ha fram.

Mentalt är rasen stabil. Få undantag finns ju dock. Den är reserverad mot andra men vaktar oftast huset om det kommer okända. Välj valp efter föräldrar som gjort bra ifrån sig på tester. Jag vet att jag varit inne på nån sida (SKK:s?) och läst flera hundars mentaltester. Kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Sök gärna upp nån uppfödare i din närhet och tala om att du är intresserad. Lista finns på deras sida
    http://www.srrs.org./
    under rubrik "Rasinformation"

Lycka till

• Nomit

Tic tac!

Har hört att det föds upp både lunga och livliga individer, hur dom sedan blir borde ju rimligtvis vara svårt att gissa. Vi är intresserade av den "stora" modellen. Vet du om det finns belägg inför det påståendet ang livligheten? Vilken modell har du val?

Tack igen!

• Tic tac

Temperamentet på hunden visar sig ganska tidigt. En van hundmänniska som träffar valparna varje dag ser vilken "sort" dom blir. I valplådan kan det gå hett till och dom som är lite lugnare redan där blir det även som vuxna. Det gäller alla raser. Sen sägs det att Levernosarna har lite hetare temperament överlag, jag vet inte...

Om du vill ha den kraftigare modellen (som min första hund var) ska du kolla ut en hund som du gillar. I hundens namn finns oftast ett kennelnamn. Ta kontakt med den kenneln och kolla om det blir några fler valpar...
    Ofta har uppfödaren en linje som dom följer och dom strävar efter att ta fram hundar som dom tycker är sunda, både kroppsligt och mentalt.

• Nomit

Hej!
    Tack för all information!
    Ha det gott och hälsa din dogge!

Svar på tråden Rhodesian ridgeback, erfarenheter