• scrapparlotta

Färgblind?

Våran lilla Tuva, 2½ år, kan inte lära sig färger.....Helt omöjligt. Vi övar i stort sett jämt på detta.....både vi OCH hon frågar vad det är för färger på saker och ting.....Men det är bara turen som avgör om hon ska få rätt....hon gissar. Hon har inte i övrigt svårt att lära sig...tvärtom....hon kan räkna till 10 redan.....rabblar bokstäver ( fast hon kan ju inte hur dom ser ut, men hon säger liksom A, F, K, L....osv....hänger ni med hur jag menar?) Så hon är lättlärd och är duktig.....men detta med färger funkar inte. Vi är nu lite oroliga för att hon ska vara färgblind......Vad händer då? Hur funkar det menar jag......måste ju vara skitsvårt när man inte kan se färger........Nån här som har barn/eller är själva färgblinda som kan förklara lite hur det funkar i livet.....

• Svar på tråden Färgblind?
  • E L I

nä funderar på samma sak på min 2.5 åring. känns som om alla 2-3 åringar kan färger men sonen kan bara säga namnen på dem. han gissar också när man frågar vad det är för färg o ibland så blir han skitförbannad för aatt man säger t ex att en grej är vit och han skriker blå allt vad han kan! vet inte om det är för att skina över att han inte kan eller om han verkligen TROR att det är en viss färg...

• denna där

Det tog jättelång tid innan mina barn kunde färgerna. Jag tror mina barn fortfarande blandade ihop orange och lila bland annat vid 5 års ålder...
    Det där med att gissa färgen höll dom på med länge.
    Tror inte du behöver oroa dig än. Hon är bara 2½ år och även om hon är lättlärd när det gäller annat så betyder ju inte det att hon är det när det gäller allt.
    Färgblindhet hos flickor är förresten mkt ovanligt.
    Tror det är 1 % av kvinnorna som har någon form av färgblindhet medan siffran är närmare 10 % hos killar (osäker på siffrorna)

Den vanligaste formen av färgblindhet är att man inte kan se skillnad på rött och grönt. En färgblind person ser oftast färger, bara inte på samma sätt som andra.
    Att vara fullständigt färgblind (att inte se några färger alls) är extremt ovanligt. Dessa människor är oftast ljuskänsliga och har dålig syn för de saknar helt tappar (eller stavar) eller vad det nu är i ögonen.

• denna där

E L I skrev 2009-04-14 06:12:54 följande:

nä funderar på samma sak på min 2.5 åring. känns som om alla 2-3 åringar kan färger men sonen kan bara säga namnen på dem. han gissar också när man frågar vad det är för färg o ibland så blir han skitförbannad för aatt man säger t ex att en grej är vit och han skriker blå allt vad han kan! vet inte om det är för att skina över att han inte kan eller om han verkligen TROR att det är en viss färg...
    Förövrigt är min son 2½ år nu och har precis lärt sig PRATA så att han kan färgerna ännu är ju i princip helt omöjligt.
    Så alla 2½ åringar kan inte färgerna, alla 2½ åringar pratar inte heller
  • E L I
    denna där skrev 2009-04-14 06:16:23 följande:
    E L I skrev 2009-04-14 06:12:54 följande: Förövrigt är min son 2½ år nu och har precis lärt sig PRATA så att han kan färgerna ännu är ju i princip helt omöjligt.Så alla 2½ åringar kan inte färgerna, alla 2½ åringar pratar inte heller
    haha nä klart inte alla kan färgerna men alla mina bekantas barn på 2-3 år kan det o det blir ju att man jämför fast man inte ska. jag är inte orolig
  • Vasen

Min son är snart 4 år och har precis börjat bli säker på färgerna. Vi har då målat och modelllerat sen han var runt året, dagligen, med nämnande av färgers namn, och även naturligtvis läst böcker som helt pedagogiskt visat färger, och sagt "En röd bil, en grön bil" osv.
    Jag var faktiskt rent oroad över att han var färgblind när han var runt 3 år och inte alls var med på vilken färg som var vilken. Men så började vi spela "Miffyballonger" och något fårspel, båda spel där man ska hitta olika färger och det hade han inga som helst problem med. Det var bara att komma ihåg vad de hette som tog en del tid .

• Neko

Prova att se ifall hon kan lägga de som är samma färg i en hög och de som är annan färg i en annan hög osv så kan hon lära sig skilja på dem utan att behöva kunna vad de heter =)

Min 2,5 åring har ingen aning om färgerna och kan bara säga typ 5 ord =P Bara för att jämföra liksom =)

• Cia o krabaten

Det är ju fö¨rst på 4-års kontrollen som BVC kollar om de kan färger, så det innebär nog att det kan vara lurigt att lära sig.

Annars finns det test man kan göra.
    colorvisiontesting.com/ishihara.htm
    Men där ska man säga vilken siffra det är och det kanske är lite svårt.
    Men de sista figurerna i testet är att man ska följa en "orm" genom cirkeln och det kan ju vara lättare.

• scrapparlotta

Ok.....tack alla för era svar.....Känner mig mycket lugnare nu

Det där med att det är ovanligt att tjejer är färgblinda visste jag lite, men att det var en sån liten del av tjejerna trodde jag inte....

Vasen:

Ja det där spelet har jag faktistk funderat på att köpa innan.....kanske skulle göra det...

Neko:

Åxå en bra ide att se om dom kan lägga alla i en viss färg i en hög.....har ju en hel del lego hemma.....ska testa detta

TACK!!

• jordgubbe0812

Hej.
    Total färgblindhet är ju mycket ovanligt. Så att t.ex skilja på svart och vitt lär förmodligen bero på att hon inte lärt sig än.
    Ska du testa med t.ex röda och gröna saker, så saker med unifär samma mörkhet.
    Även en röd/grön färblind person kan skilja på ljusgrön och mörkröd med hjälp av ljusheten.

scrapparlotta skrev 2009-04-14 12:19:55 följande:
    Ok.....tack alla för era svar.....Känner mig mycket lugnare nu Det där med att det är ovanligt att tjejer är färgblinda visste jag lite, men att det var en sån liten del av tjejerna trodde jag inte....Vasen:Ja det där spelet har jag faktistk funderat på att köpa innan.....kanske skulle göra det...Neko:Åxå en bra ide att se om dom kan lägga alla i en viss färg i en hög.....har ju en hel del lego hemma.....ska testa detta TACK!!
  • Neko
    jordgubbe0812 skrev 2009-04-15 23:56:06 följande:
    Hej. Total färgblindhet är ju mycket ovanligt. Så att t.ex skilja på svart och vitt lär förmodligen bero på att hon inte lärt sig än. Ska du testa med t.ex röda och gröna saker, så saker med unifär samma mörkhet. Även en röd/grön färblind person kan skilja på ljusgrön och mörkröd med hjälp av ljusheten.
    Också viktigt att de har samma mängd av blått/gult i färgen ^^
Svar på tråden Färgblind?