• Sencha

Totalrenovering av kök - i vilken ordning ska sakerna göras?

I sommar ska vi fixa köket. Det börjar bli dags att lägga upp en plan för i vilken ordning sakerna ska göras, rent konkret, när det väl är dags...

Så - hjälp mig att flytta om i ordning och tala om vad jag glömt tänka på.

Plocka bort gammal vedspis (ska sparas och användas på annat håll)
    Flytta kyl/frys, diskmaskin, spis (efter urkoppling förstås)
    Stänga av vattnet till köket...?
    Riva ut gammal köksinredning
    Koppla ur och riva befintlig el? (Behöver man ha elektriker med i det steget...?)
    Riva upp gammalt golv (plastmatta, masonit, trägolv i den ordningen; trågolvet ska räddas i möjligaste mån)
    Byta golvbjälkar
    Lägga nytt trägolv
    Kompletteringsputsa väggar vid behov
    Måla golv
    Måla väggar
    Elektriker och VVS? (Göra vad, mer konkret?)
    Sätta upp köksstommar etc - "fixa köket"
    Elektriker och VVS igen? (Vad?)

Det jag framför allt känner osäkerhet inför är när man ska planera "inhoppen" av hantverkare - elektriker och VVS:are samt ev murare om putsväggarna behöver det - i förhållande till det vi själva gör - golv, måleri, sätta upp köket etc.

Och om vi bestämmer oss för att ta bort det gamla kaklet att sätta nytt, när i ordningen bör det komma in?

Så - hjälp mig att fylla på och kasta om i vår plan. Samt, självklart, förklara varför

0401 & 0807
  • Svar på tråden Totalrenovering av kök - i vilken ordning ska sakerna göras?
  • Limefrukt

Jag skulle sätta upp kakel efter att jag satt upp köksstommarna, då vet man exakt var det ska hamna...

Sen skulle jag passa på att måla taket också, innan övrigt måleriarbete. Inte kul att komma på att det behöver målas EFTER att man satt dit köksstommarna.....

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Sencha
    Limefrukt skrev 2009-04-14 07:57:34 följande:
    Jag skulle sätta upp kakel efter att jag satt upp köksstommarna, då vet man exakt var det ska hamna...Sen skulle jag passa på att måla taket också, innan övrigt måleriarbete. Inte kul att komma på att det behöver målas EFTER att man satt dit köksstommarna.....
    Ja, taket finns med i tankarna. Men till skillnad från allt det andra, så GÅR det att göra helt oberoende (ja, i princip) av allt det andra. Eftersom det ju är en hel del som ska fixas ändå, så kan det bli så att taket helt enkelt får vänta
    0401 & 0807
  • Limefrukt

Jo, fast det är jobbigare att skydda allt från stänk senare, än att måla taket med ett tomt golv och tomt på skåp... särskilt om man inte är så duktig på att måla tak (läs jag)

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Sencha
    Limefrukt skrev 2009-04-14 09:12:29 följande:
    Jo, fast det är jobbigare att skydda allt från stänk senare, än att måla taket med ett tomt golv och tomt på skåp... särskilt om man inte är så duktig på att måla tak (läs jag)
    Absolut
    Jag ser det väl lite som en joker Om saker löper på som de ska, så hinner vi nog med taket också.
    0401 & 0807
  • Ann Nelly

Kaklet sätts upp sist nästan. Skåp, fläkt och bänkskiva bör vara på plats.
    Elektriker bör ni kalla ut för en genomgång i början, de kan sedan säga i vilken ordning de bör komma in. Det beror nämligen på hur mycket ni gör själva.
    Ni bör ha planerat exakt var ni ska ha alla vägguttag, belysning, diskmaskin, ugn, spis och köksfläkt.
    Om ni är händiga så kan ni dra all slang till kablarna själv innan ni slår upp nya väggskivor men det kan ni också kolla med elektrikern hur ni ska göra. För det kan bli många besök annars. För kablarna ska dras innan man kör ytskiktet färdigt men uttag och sånt monteras bland det sista och sen ska elen kopplas på.
    Så ta in en elektriker som hjälp redan i början.
    Och måla för guds skull taket innan ni gör något annat :) Vi tänkte som er, vi kan ta det sen när vi har tid och orkar. Men vi ångrade oss jättemycket efteråt!!!! Det är mycket bökigare att göra det i efterhand. Vi målar just nu om taket i hallen och man måste verkligen täcka ALLT för det skvätter massor när man målar tak.

• Sencha
    Mamsis skrev 2009-04-15 07:34:41 följande:
    www.alltihemmet.se/bygg_och_renovera/artiklar.../Här finns massor med råd och tips.
    Inte särskilt detaljerat... men visst, tack ändå.

Fast jag skulle nog inte vänta med att lägga in golvet till så sent. Det är trots allt en fördel att ha ett golv att stå på när man fixar med andra saker - så jag tror att vi vill vara golvlösa så kort tid som möjligt (även om det självklart GÅR att sätta kakel medan man hoppar runt på bara golvbjälkar).
    0401 & 0807
  • Ann Nelly

Nu har jag inte kollat länken men kommer med ett inlägg ändå.
    I vilken fas man lägger golvet beror på om man lägger helt golv, även under skåp och vitvaror. Eller om man monterar allt och bara lägger golv på den yta som "blir kvar". Finns fördelar och nackdelar med båda. I vissa hus rör sig golvet mer eller mindre. Det är bra att ha golv under vitvaror för det är lättare att dra ut dom då (dock gärna fuktskydd också förstås). Eller om man tror sig vilja byta ut skåp eller så till annan storlek, då är det inte så kul om golvet glappar.
    Vi lade golv under allt för vi tyckte det var smidigare och så kan man ta bort socklar och städa under på ett annat sätt, känns fräschare. Dock la vi förstås bara golvvärme där man går och vistas.
    Men som sagt, rör sig huset mycket och man "fastmonterar" allt så kan det göra att golvet spricker isär.

• Sencha
    Ann Nelly skrev 2009-04-15 12:48:35 följande:
    Nu har jag inte kollat länken men kommer med ett inlägg ändå.I vilken fas man lägger golvet beror på om man lägger helt golv, även under skåp och vitvaror. Eller om man monterar allt och bara lägger golv på den yta som "blir kvar". Finns fördelar och nackdelar med båda. I vissa hus rör sig golvet mer eller mindre. Det är bra att ha golv under vitvaror för det är lättare att dra ut dom då (dock gärna fuktskydd också förstås). Eller om man tror sig vilja byta ut skåp eller så till annan storlek, då är det inte så kul om golvet glappar. Vi lade golv under allt för vi tyckte det var smidigare och så kan man ta bort socklar och städa under på ett annat sätt, känns fräschare. Dock la vi förstås bara golvvärme där man går och vistas.Men som sagt, rör sig huset mycket och man "fastmonterar" allt så kan det göra att golvet spricker isär.
    Jag gissar på att ingen först monterar köksskåpen och sedan lägger golv på den yta som är kvar Eller, ja, jag tror i alla fall att det är ytterst få som monterar skåp och vitvaror hängandes i luften, utan något som helst golv under. Däremot finns det säkert en del som har ett golv som inte ska synas under alltsammans och som sedan lägger ett ytterligare ytskikt bara på synliga delar? Eller är det inte så du menar?

Vi har
    *mark
    *luft
    *golvbjälkar
    *trägolv
    *sand (jo, de har jämnat till med sand när de bestämde sig för att lägga annat golv ovanpå trägolvet )
    *masonit
    *plastmatta

Plastmattan är ful Vi vill ha målat trägolv. Golvbjälkarna är delvis kassa och behöver bytas. Trägolvet kan ev användas, kommer ev att bytas ut, men oavsett vilket så ska det alltså plockas bort, golvbjälkarna bytas och samma trägolv läggas tillbaka eller nytt trägolv läggas.

Innan vi har lagt golv så har vi alltså bara jord/grus, och så bjälkarna.
    0401 & 0807
  • MINA GOA BARN

Det är många som renoverar kök för sig och golv för sig. Ofta beroende på ens ekonomi.
    Lägger man in ett golv efter att man har bytit kök så lägger man golv mot fötterna under kökskåpen.
    Idag är ofta sockeln under köksskåpen lätta att knäppa loss. Köksskåpen vilar ofta på ett ben som sticker in en liten bit under skåpet.
    Om man då lägger golvet mot dem benen och därefter klickar dit/snäpper på golvsockeln igen så syns inga skarvar.

Svar på tråden Totalrenovering av kök - i vilken ordning ska sakerna göras?