• stardream

Föräldrarpenningtillägg/ Föräldrarlön Hur funkar det?

Min kompis som jobbar inom restaurang sa att enligt hennes kollektivavtal så skulle hon få en engångssumma som hennes arbetsgivare betalar ut nu när hon blev förälder. Det skulle tydligen vara på 10% på hennes månadslön.

Nu ska jag själv snart bli förälder, men jobbar på landstinget. jag har aldrig hört talas om detta tilägg som man ska kunna få, men jag undrar om samma sak gäller inom landstinget? Är det någon som vet? Är det någon som vet något sida på internet som det står mer om detta? Jag har letat runt, men hittar inget nämligen...

Sedan vet jag inte om det kanske bara gäller dem som är med i facket? jag är inte med där nämligen..

• Svar på tråden Föräldrarpenningtillägg/ Föräldrarlön Hur funkar det?
  • Carbonmamma

Tror inte det funkar så på landstinget, men fråga på HR avdelningen eller din närmaste chef. Inom privat eller offentlig sektor är det inte ovanligt att få en engångssumma på 10 el 20 % av sin lön beroende på hur länge man arbetat. Många företag betalrar upp FP till en viss procent av lönenivån.

Kolla på ditt anställningsavtal, där kanske det står ngt!

Sedan tycker jag defentivt du ska gå med i facket! Skulle ngt strula under/medan/efter graviditeten så har du ett jättestöd! Dessutom subventioneras avgiften ganska kraftigt när du är FL.

Lycka till!

• Billabong

Det är kollektivavtal som avgör sådana saker och finns det så omfattas ALLA anställda. Spelar ingen roll om man är med i facket eller inte.

Som anställd inom Kommun eller landsting omfattas man av kollektivavtalet "Allmänna bestämmelser (AB)"

OM du när föräldraledigheten påbörjas har varit anställd i minst 365 dagar men mindre än 730 dagar (dvs mer än ett år men mindre än två år) så får du en utbetalning motsvarande 10% av din månadslön vid ett tillfälle.

Om du när föräldraledigheten påbörjas har varit anställd i minst 730 dagar (dvs två år eller mer) så får du en utbetalning motsvarande 20% av din månadslön vid ett tillfälle.

När du får pengarna ser olika ut hos olika arbetsgivare. Kontakta din personalavdelning eller löneassistent för att få veta hur rutinerna är hos dig.

Vanligen kan bara en av barnets föräldrar få denna förmån och om båda är anställda hos samma arbetsgivare och då får man själv informera dem om vem av er som ska ha pengarna. Det finns också krav på att man ska vara ledig en viss tid för att få den.

• stardream

Okej! Tack så jättemycket för svaren! Jag ska gensat ringa mitt lönekontor :)

• Mizz Turko

Jobbar du inom SLL??? För i så fall har du rätt till det, sen beror det på hur länge du har jobbat inom landstinget också som avgör om du får 10 eller 20 % av månadslönen.

Jag har jobbat mer än 3 år så jag har rätt till 20 % av min månadslön som engångstillägg. Och detta har jag redan pratat med lönekontoret om och det kommer ske automatiskt utbetalning månaden efter barnet är fött.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • stardream

japp! så här är det för alla som vill veta!

Man får 30% i en engångsumma på föräldrarpenningen.

Har man fler än 40 dagar insparade semesterdagar så kommer de inte brinna inne vid årsskiftet, utan utbetals kontant.

Man får 2 nya semesterdagar/ månad de första 120 dagarna -villket ger 8 nya semsterdagar under föräldrarledigheten.

Har man inte tagit ut 25 semsterdagar på ett år så får man en semestergarantiersättning vid årsskiftet.

• Gladskit

Bra att du fick svar!
    Som tillägg kan jag säga att vissa avtal ger halva summan när man går på föräldraledighet och resterande del när man kommit tillbaka och jobbat x antal månader. Plus att en del avtal ger ersättning även när du är tillbaka i tjänst och tar enstaka strödagar föräldraledigt. Alltså att du får en viss procent av din månadslön för varje dag du tar ut. Finns många varianter!

• stardream
    Gladskit skrev 2009-04-14 11:58:05 följande:
    Bra att du fick svar!Som tillägg kan jag säga att vissa avtal ger halva summan när man går på föräldraledighet och resterande del när man kommit tillbaka och jobbat x antal månader. Plus att en del avtal ger ersättning även när du är tillbaka i tjänst och tar enstaka strödagar föräldraledigt. Alltså att du får en viss procent av din månadslön för varje dag du tar ut. Finns många varianter!
    Oj, nej det viste jag inte heller. tur att FL finns :)
  • systersandra

Jobbar iom landstinget och man får en egångssumma vid föräldraledighet,man måste dock ha jobbat ett år för att få det.Är på några tusen,vet ej exakt hur mycket.

Svar på tråden Föräldrarpenningtillägg/ Föräldrarlön Hur funkar det?