• annaoedvin

Hus nära motorväg. Dumt?

Har hittat ett fint hus på hemnet. Det ligger inte så nära motorvägen att man störs av ljudet men ändå så nära att man kan se den. Skulle tippa på att det är ca 1-1,5 km mellan hus och väg. Hur är det egentligen med utsläpp från bilar och så? Hade ni velat köpa ett hus som låg så? Om allt förutom motorvägen var perfekt? Har ju barn att tänka på..

• Svar på tråden Hus nära motorväg. Dumt?
  • Soffen

I Lomma har de slagit upp flera hundra hus bara några hundra meter från motorvägen. Och husen säljer som smör i solsken ändå. Man både ser och hör bilarna då det bara är en liten gräsvall och en åker mellan husen och vägen.

• Molly23

Vi bor ca 2 km från en motorväg. Visserligen med skog och en kulle emellan. Man hör väldigt lite av ljudet från vägen, och det går så lätt, snabbt och smidigt att komma iväg någonstans. Så jag ser motorvägen som lite mera positiv än negativ.

• Carbonmamma

Skulle personligen aldrig köpa hus nära motorväg.
    Detta av flertalet anledningar, bla;
    - Jag har småbarn , jättespännande att rymma och kolla på bilar, långtradare mm.
    - Avgaser, vill leva och bo utan att dagligen andas in avgaser, eller släppa in det genom dörrar, fönster och ventlilation, för det kommer in även om det är ett par kilometer. Hör med kommunens miljöhälsoinspektöere, de kan mäta åt dig!
    - Fult att se en motorväg, vill hellre titta på annat i min utsikt!
    - Andrahandsvärdet kan sjunka, hus nära vägar är sällan investeringar att räkna med. Visst sälj det bra med hus i dessa lågkonjunkturtider, priserna sjunker - men vad får du tillbaka i högkonjunktur? Är det storstad kanske läget är något bättre...

Nej, jag skulle säga nej!

• framsteg

Beror helt och hållet på hur det ligger.

Är själv uppvuxen nära en motorväg och skulle kunna tänka mig att bo "hyfsat" nära igen (tycker 1.5 km låter ganska långt!). Har även kompisar som vuxit upp där och till skillnad från Carbonmamma så skulle jag inte vara ett dugg orolig, har inte varit med om att någon rymt för att kolla bilar eller långtradare osv. Det mest spännande var nog att vinka till lastbilarna när man gick hem från skolan - från bron som man fick gå över - och hoppas att de tutade tillbaks.

Ljudmässigt störde det mest nätter när man gick hem och tystnaden låg över nejden tills en bil kom körande och verkligen bullrade. Annars reagerade jag inte.

Och utsiktsmässigt är motorvägen bara en av sakerna vi såg iaf. Det händer lite när man kan se en motorväg och inte bara stirra rätt in i en tall (eller grannens kök om man bor i exempelvis radhus).

Sedan tror jag inte alls att andrahandsvärdet sjunker på det avståndet - snarare att det kan vara bra om någon vill bo nära en motorväg för att få kortare avstånd osv. Det kan gå lika illa i andrahandsvärdet för att bo i en skog där inte området är planerat. Två år senare kan man ha femtio nya grannar liksom...

Tänk så här - är läget rätt för er - då är det intressant! Oavsett hur huset är. Hus kan man alltid renovera, riva och bygga nytt, men att köpa det perfekta huset och sen avsky läget - det är värre!

• annaoedvin

Tack så jättemycket för ditt svar Blanksteg! Kul att höra från något som har erfarenhet av att bo så.

Svar på tråden Hus nära motorväg. Dumt?