• hannandreas

Pauluns müsli?

Paulun gör ju müsli och jag och min fru brukar äta det tillsammans med filmjölk till frukost. Det är nyckelhålsmärkt. Är det något man vågar ge en 11 månaders son? Det har några ganska stora frön men annars är det ungefär som vanlig müsli. Dom stora fröna kan man visserligen pilla bort. Vill gärna ha många åsikter. :)

• Svar på tråden Pauluns müsli?
  • toppzen

Kan inte det vara för kraftigt att ge det till en sån liten då?

• hannandreas

är lite inne på det också. Däremot älskar han fil. Kan man ta något annat till?

• toppzen

Jag antar att det ska vara nyttigt och inte sån "skit" med socker i osv.
    Hmm måste klura lite på vad man kan ha i som inte är för kraftigt.

• toppzen

havregryn, pumpafrön och lite torkade frukter? Går ju att mixa dom oxå. Och lägga dom i filen ett tag innan det är dax att äta så blir det ju mjukare med.

• stenstorp

Jag tycker mest att det känns svårt att äta müsli när man är liten - det är liksom lite torrt och hårt. Vi har inget direkt i filen/yoghurten. Men vår son gillar att knapra på "frukosthjärtan" (freebaco) och det skulle vi säkert kunna lägga i tallriken men vi låter honom plocka i sig dem istället.

www.frebaco.se/Konsument/Sortiment/Produktfakta/default.aspx&Produktnamn=Frukosthjärtan+Naturell

• hej88

Det är honung i "äpple & kanel" müslin. Barn under 12 månader ska inte äta honung pga risk för spädbarnsbotulism. Sen är det inte bra att ge små barn för mkt fullkorn, deras små magar klarar inte av det!

Jag äter själv palúns müsli men jag brukar inte ge det till min dotter(12 månader) hon brukar istället få renee voltaires torkade äppelbitar att smaska på:)

• JeaJea

blir inte små barn lösa i magen av för mycket fibrer (har för mig det men nu är mina barn snart 5 år, så det är ett tag sen jag läste det)
    nötter hade jag heller inte gett och inte nyckelhålsmärkt.

• JeaJea

havrekuddar med torkade jordgubbar älskade de. men kanske de var lite större då.

• hej88

Sen kom jag på en sak till, paulúns müsli innehåller aktiverat korn, det fungerar som blodtryckssänkande. Så jag tror absolut inte att det är bra att ge till barn!

• hannandreas

jo men det stämmer. Inte så bra med för myket fibrer. Står på nestles barnmatsburkar. Inget paulun till gossen. Får hitta på något annat istället. Hur är det annars med enbart fil. Jag vet att han gillar fil. Tänkte mer det kunde vara kul att slänga i något.

Stämmer, är väldigt mycket emot sockerbomber. Finns ingen orsak som jag ser att äta dem, dvs sockerbomber (förutom i min frus fall som får cola mot illamående pga graviditet)

• toppzen

prova att ha i lite färska el torkade frukter som är fin hackade

• gluffgluff

Min kille får blåbär eller hallon från fryspaket i filen. (tinade förstås) Fast han är ju tre, det ger ju härliga fläckar på en så stor också ibland.

Müsli tror jag inte är bra för någon alls.

Svar på tråden Pauluns müsli?