• Choklad och Nötter

Hur är det att bo i Biskopsgården på en skala mellan 1-5?

Hur är det att bo i Biskopsgården/Gbg på en skala mellan 1-5?
    Har hittat en jättefin lägenhet på Önskevädersgatan (bostadsrätt), men man har ju hört så mkt skit om Biskopsgården. Någon som bor där och vill berätta hur det är att bo där? Vilka gator är bra, vilka är mindre bra?
    Motivera gärna era svar.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Biskopsgården på en skala mellan 1-5?
  • Fröken Rosenknopp

Jag är nyinflyttad på höstvädersgatan. Trivs superbra! Hade också hört om det dåliga ryktet, men jag tycker verkligen inte det stämmer in alls!

Blev det att ni flyttade hit eller hitade ni nåt annat?

• saris2008

Just områden som är bostadsrätter är bättre och lugnare, men det riktiga gettot i mina ögon ligger ju på dim och godvädersgatan. Har jobbat inom den stadsdelsförvaltningen i 10 år snart så jag känner till hela området.

• Choklad och Nötter

Har inte blivit någon flytt än. Vi letar fortfarande. Tack för era svar i alla fall. Om någon vill skriva något mer så varsågoda.

• Brunnsbo

Har ni barn?
    Har ju varit mycket neddragningar i skolorna där?

Uppväxt i Länsmansgården - och glad att ha flyttat därifrån.

• Choklad och Nötter

Nej, inga barn.

• AURYN

Jag är uppvuxen i Göteborg. Har upplevt det mesta men droppen var när jag bodde på Godvädersg och kan ärligt säga att det var det värsta jag varit med om. Lång historia kort; upplevde skottlossning 3 ggr på mindre än en månad då de sköt (med automat/halvautomat, minns ej längre) sönder portuppgången bredvid samt gångporten in till gården. Detta hände jan/feb 06. Blev att jag och dåvarande sambon tog vårt pick och pack och flyttade till hans trakter i Jämtland.

Har dessutom haft inbrott, överfall etc. Råder dig starkt att inte flytta dit. Jag har fortfarande nattskräck efter åratal med terapi.

Annars är det positivt med Svarte Mosse dagtid där det är fint att promenera. Men annars finns absolut inget gott att säga.

• LyckligtSlut

Jag skulle nog leta vidare. Senaste tiden har det varit mycket skottlossning. Mycket knark, vandalisering etc. Våldtäkten på Friskväderstorget är de sparkade ut ögat på en tjej spökar fortfarande i mitt minne och jag går inte gärna ut efter kl 20 eller före 07. Har själv aldrig råkat ut för något annat än småungar som vill slåss, så jag är nog bara mesig kanske, men är oerhört rädd av mig till sättet.

Flyttar härifrån innan jag skaffat barn iaf.

• Choklad och Nötter

Jo, jag har hört mycket skit om det. Tänkte mest att där bostadsrätterna finns så är det kanske lugnare. Men nej, Biskopsgården är uteslutet i alla fall.
    Vad säger ni om Tuve, Ruddalen och Hisings kärra?

• AURYN

Ruddalen skulle jag välja om jag vore du. Är uppvuxen i Kaverös och det var väldigt lugnt i områdena runt omkring också. Mina föräldrar bor fortfarande kvar i sin bostadsrätt. Är mest barnfamiljer där. Fast ju närmre Frölunda Torg eller Högsbo desto värre. Men annars tycker jag är Frölunda är härligt.

• saris2008

Själv säger jag Hisingen, kommer aldrig att flytta från Hisingen;) vi har bott i Tolered, på Toleredsgatan, rätt låg avgift och okej pris. Vi trivdes superbra där, lungt och nära strövområden.

Svar på tråden Hur är det att bo i Biskopsgården på en skala mellan 1-5?