• Joozie

Gravid och förkyld - vad tar ni?

Hej!

Jag har under påskhelgen dragit på mig en riktigt rejäl förkylning och var igår inne på apoteket för att handla på mig medicin men där fick jag höra att man inte får ta varken hostmedicin eller något smärtlindrande för halsen förutom vanliga halstabletter. Jag blev rekommenderad Panodil och Alvedon, men det hjälper inte ett dugg. Är verkligen trött på Vicks och Läkerol nu! Vad tar ni?

• Svar på tråden Gravid och förkyld - vad tar ni?
  • Ekologiskt Godis

Jag har också varit sjuk under påsken, jag har haft feber och har fortfarande en besvärlig förkylning. Men jag tar bara vanliga halstabletter för jag vågar inte ta annat:P
    Dricker nått varmt och lindar in mig i filtar också. Har klarat av den värsta tiden och är bara förkyld nu.

• LuViGli

Bisolvon mot hosta med segt slem går bra att använda under graviditeten. Man ska vara lite försiktig under dem första trimestern dock. Strepsils halstabletter finns i några smaker och går hur bra som helst att använda. Neseril nässpray kan du använda oom du är täppt i näsan. Av smärtstillande är det tyvärr bara Alvedon och Panodil.

• Limefrukt

Har använt strepsils halstabletter och otrivin nässpray (den vanliga sorten, ej för rinnsnuva). Sen har jag druckit mängder av honungste med citron i. Det enda som lindrat hostan under nätterna. Vissa nätter har jag gått upp och druckit te flera gånger
    Sen fungerar ingefärste ganska bra också.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Trollsländan

Viss hostmedicin får man visst ta. Jag skulle kolla på fass.se om jag vore som du. Jag fick cocilana utskrivet i v 30 pga hemsk rethosta, sjuksköterskorna på vårdcentralen sa att man inte får ta något när man är gravid, så okunniga är de! Jag hade då hostat i över en vecka och fått ont i sidan av magen pga detta. De råd jag fick var att sitta i ånga och ha en halstablett i munnen jämt, det fungerar ju inte och även som gravid finns hjälp att få!

• En bebis i magen

Jag har kört Panodil brus, den är bra. Febernedsättande och lindrar halsont. Bafucin har jag kört, alvedon och näsdroppar.

• Joozie

Tack för era svar. Jag hade helt klart för mig man fick ta Strepsils, frågade damen på apoteket om detta, men hon sa att det fick man aboslut inte. Åt dessa nån gång i början av graviditeten och bebisen har inte tagit skada av det.

Kan ju faktiskt inte heller vara bra att ha konstant diarre p.g.a. Vicks eller Läkerol?! Då ska jag nog uppsöka apoteket igen, för det är riktigt jobbigt nu! Tusen tack för hjälpen!

• LuViGli
    Joozie skrev 2009-04-14 09:28:04 följande:
    Tack för era svar. Jag hade helt klart för mig man fick ta Strepsils, frågade damen på apoteket om detta, men hon sa att det fick man aboslut inte. Åt dessa nån gång i början av graviditeten och bebisen har inte tagit skada av det.
    Men vad? Det står ju under Graviditet - Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Vad är det för apotekare som inte kan läsa???
  • Joozie

Läste det precis också. Det är ju för fan pinsamt. På vägen ut från apoteket sprang en kvinna ikapp mig och tipsade om nåt som heter Sana-Sol som är massa vitaminer i flytande form. Hon berättade att detta ges till små barn och att hon tar detta hela vintrarna för att hon får ont i halsen jättelätt. Jag har köpt den och ska köra med den, ett tips till er som vill slippa BLI sjuka :)

• LuViGli
    Joozie skrev 2009-04-14 09:36:49 följande:
    Läste det precis också. Det är ju för fan pinsamt.
    Tycker inte att man ska lita blind på allt dom säger.. Det är bäst att kolla själv också. www.fass.se är en bra sida. Jag hade en diskussion med en AT-läkare en gång om ett läkemedel och "vann" för att jag läste i Fass innan jag for till vårdcentral. Tänk hur pinsamt det var för han?
  • Joozie

Jadu, man kan ju undra vad de har för kompetens egentligen...

• LuViGli

Mm.. människor kan väl inte kunna allt om allt, men vissa är för stolta för att erkänna att de inte vet nåt och påstår det de tror ska vara rätt. Det är alltid bäst att kolla upp innan man börjar påstå nånting, annars blir det pinsamt. De kanske tror att "vanliga" människor måste blind lita på allt dom säger bara för att dom har gått utbildning.. Men nej, det finns smarta människor bland de "vanliga", haha..

Svar på tråden Gravid och förkyld - vad tar ni?