Hur mycket sover era 4 åringar?
Som rubriken lyder...
Min sover bara 8 timmar per natt och inget på dagen. Jag håller på att bli galen! Det blir väldigt mycket gråt och gnäll för att h*n är trött, men se sova det går inte.
Visst är det lite?
Som rubriken lyder...
Min sover bara 8 timmar per natt och inget på dagen. Jag håller på att bli galen! Det blir väldigt mycket gråt och gnäll för att h*n är trött, men se sova det går inte.
Visst är det lite?
Min 4-åring sover 8-10 timmar varje natt, inget dagtid.
För henne är det tillräckligt & oftast har vi inga problem.
Hon är ju dock mer gnällig & tjurig än vad hon var för några månader sedan men i vårt fall hör det snarare den härliga 4-årsåldern till tror jag..
20-21 till ca 06 blir väl 9-10timmar +1-2timmar på dagen. inget direkt gnäll, bara gamal hederlig trots typ. min vill egentligen inte sova på dagen men jag brukar bara låt han ligga i sängen o "vila" o till slut somnar han. om han bråkar riktigt mycket så brukar det gå med att förklara vad som händer när han inte sover. alltså han trött o vi bråkar för han inte sovit.
Va skönt att höra att det finns fler som sover så lite!
Det vore ju egentligen inget problem här heller om man själv hann sova de 8 timmarna, men med en bebis som kräver sitt så blir det sällan så.
Och han verkar ju behöva mer sömn själv också!
min 4-åring sover från 20-07,11 timmar/natt.inget på dagen.pigg och glad på dagarna.förr sov han alltif 19-07 men nu lägger vi honom lite senare.somnar oftast på nån minut bara.
Vår 4 åriga tjej sover från ca 20.30/21.00 till ca 7 på vardagar. Helger får hon sova tills hon vaknar och det brukar vara runt 8-9.00. Hon är riktigt morgontrött och väldigt kvällspigg! Kontenta: Hon sover ca 10 timmar/natt, mer på helger.
Vår sover ca 10 timmar, och är dödstrött vid 18 tiden på kvällen... Skulle behöva sova mer men det blir bara inte så..
Ca kl 19,30-20 till 6,30-7.
Sover ibland på dagen, om vi är hemma men inte på dagis.
Våran son som är 4 år brukar sova på dagen en stund fast han inte vill. MEn jag tycker att han skall vila och tillslut somnar han och sover ca 1h. Fast det hjälper inte han är lika trotsig och tjurig ändå. Han bruka lägga sig vid 20 tiden och vaka mellan 6-7 på morgonen.
Min 4 åring sover 20-06.30. Inget på dagarna. Han klarar det även om han är lite bråkig och gnällig på kvällen när han är trött. Men han somnar snabbt och sover hela natten.
min 4 åring sover inte alls på dagarna, barnen går och lägger sig vid 19 - 20 på kvällen, och vaknar runt 7,
Här har vi sovtider mellan 20:30 - 07:30 ungefär.
Dagsvilan beror lite på vad vi hittar på dagtid. Hos dagmamman vilar han efter lunchen en timma. Är vi bara ute på gården och leker behöver han oftast inte vila. Men om vi är ute på cykelturer och andra aktiviteter hela förmiddagen sover han gärna en sväng vid 14-tiden.
De flesta fyraåringar sover väl inte dagtid?
Min unge sover ganska regelbundet mellan 19 - 07, alltså 12 tim/natt.
Han sover 19-06 så ganska exakt 11 timmar. Dagtid har han inte sovit sedan han var 18 månader.
Det spelar ingen roll vilken dag det är. Hans inre klocka är inställd på att vakna 6, inga sovmornar på helgerna här.
Karl sover 11-12 timmar. Han är sällan trött. 8 timmar låter på tok för lite.
Det finns ju sätt att ordna till det så han får sova det han behöver.
Min dotter är precis fyllda fyra år, hon sover oftast 10 hrs per natt, ibland lite mer, ibland lite mindre. Hon sover inget på dagen.
Hon har egentligen haft ett ganska litet sömnbehov, redan som bebis, och har haft samma "sovmönster" som nu sen hon var 2,5 år... Just nu är jag nöjd med hennes sovrutiner, men när hon var yngre kändes det som om hon fick för lite sömn, fast hon iofs var pigg och orkade med ändå, men man hörde ju andra som sa att deras barn sov mkt mkt mer...
Nå väl, ibland kan det vara så att barnet behöver få sova en stund på dagen för att kunna sova bättre och längre på natten, faktum är att sömn föder sömn för många barn. Det kan vara värt att prova, men det är kanske inte så lätt att få en fyra åring att sova middag... Se dock till att tuppluren hamnar före kl 15.00 för sover barnet senare än så påverkas nattsömnen definitivt till det sämre...
Ja, åtta timmar låter alldeles för lite. Om han dessutom visar att han är trött så ÄR det ju uppenbarligen för lite också. Prova att lägga honom tidigare, så var det för två av mina kompisar. När dom började lägga barnen vid 7 istället för 8 så var det helt plötsligt mycket lättare att få dem isäng (dvs innan de blev övertrötta) plus att de sov lite längre på morgonen också.